Citat:
Jag har sett en hel del dokumentärer genom åren om flygtrafik och flygledning och ju mer man ser desto tydligare blir det att flygledaryrket är något helt annat än vad man spontant föreställer sig som lekman. Det är ett jobb där extrem simultankapacitet, stresstålighet och precision krävs hela tiden, och där misstagen inte får ske.
Ja det är säkert betydligt krångligare än vad man som lekman ens kan ana. Flygvärlden är ju speciell. Givetvis så vill ju både bolag och piloter helst försöka slippa mellanlanda. Det är ju inte bara att gå ner och få bränsle och upp igen, det tar sin tid. Jag tror det snabbaste jag varit med om är ner och upp på en timma. Ibland har det tagit längre än så vid icke planerade mellanlandningar. Det är verkligen inte ofta det händer, men tre gånger minns jag i alla fall. Jag har ju flugit rätt mycket, lyckligtvis är det betydligt mindre nu.
Sen är det ju lite väl att lasta alla passagerarna och att de sen får sitta ombord i fyra timmar på marken. Sen fattar jag ju att man inte heller kan vänta alltid heller, för planet har väl sin tid vid gaten och de kan ju inte stå där hur länge som helst. Om passagerarna ska bussas har ju det sin logistik också.
Sen som du säger så är det ju rätt trångt i luftrummet, f f a blir det ju extra trångt i korridoren söder om Ryssland och Ukraina i o m kriget.
Sen är det ju lite väl att lasta alla passagerarna och att de sen får sitta ombord i fyra timmar på marken. Sen fattar jag ju att man inte heller kan vänta alltid heller, för planet har väl sin tid vid gaten och de kan ju inte stå där hur länge som helst. Om passagerarna ska bussas har ju det sin logistik också.
Sen som du säger så är det ju rätt trångt i luftrummet, f f a blir det ju extra trångt i korridoren söder om Ryssland och Ukraina i o m kriget.
Utbildningen är visserligen inte jättelång i kalenderår, men det verkar vara antagningen som är den stora tröskeln. Tester, urval och utslagning är hårda, och det är uppenbart att det inte är ett yrke ”vem som helst” kan gå in i. Lägg till höga språkkrav, obekväma arbetstider och ett ansvar som i praktiken handlar om människoliv, så blir det också rätt begripligt varför de tjänar bra.
När man ser hur flygledare jobbar, och hur hela luftrummet hänger ihop som ett enda stort system, blir det också tydligare varför saker som mellanlandningar, förseningar och att plan ibland blir stående på marken inte bara handlar om slapphet eller dålig planering. Det finns ofta en massa beroenden i bakgrunden, trafikflöden, väder, tillgängliga korridorer, marklogistik som man som passagerare aldrig ser.