Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-12-28, 00:11
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja det är säkert betydligt krångligare än vad man som lekman ens kan ana. Flygvärlden är ju speciell. Givetvis så vill ju både bolag och piloter helst försöka slippa mellanlanda. Det är ju inte bara att gå ner och få bränsle och upp igen, det tar sin tid. Jag tror det snabbaste jag varit med om är ner och upp på en timma. Ibland har det tagit längre än så vid icke planerade mellanlandningar. Det är verkligen inte ofta det händer, men tre gånger minns jag i alla fall. Jag har ju flugit rätt mycket, lyckligtvis är det betydligt mindre nu.

Sen är det ju lite väl att lasta alla passagerarna och att de sen får sitta ombord i fyra timmar på marken. Sen fattar jag ju att man inte heller kan vänta alltid heller, för planet har väl sin tid vid gaten och de kan ju inte stå där hur länge som helst. Om passagerarna ska bussas har ju det sin logistik också.

Sen som du säger så är det ju rätt trångt i luftrummet, f f a blir det ju extra trångt i korridoren söder om Ryssland och Ukraina i o m kriget.
Jag har sett en hel del dokumentärer genom åren om flygtrafik och flygledning och ju mer man ser desto tydligare blir det att flygledaryrket är något helt annat än vad man spontant föreställer sig som lekman. Det är ett jobb där extrem simultankapacitet, stresstålighet och precision krävs hela tiden, och där misstagen inte får ske.

Utbildningen är visserligen inte jättelång i kalenderår, men det verkar vara antagningen som är den stora tröskeln. Tester, urval och utslagning är hårda, och det är uppenbart att det inte är ett yrke ”vem som helst” kan gå in i. Lägg till höga språkkrav, obekväma arbetstider och ett ansvar som i praktiken handlar om människoliv, så blir det också rätt begripligt varför de tjänar bra.

När man ser hur flygledare jobbar, och hur hela luftrummet hänger ihop som ett enda stort system, blir det också tydligare varför saker som mellanlandningar, förseningar och att plan ibland blir stående på marken inte bara handlar om slapphet eller dålig planering. Det finns ofta en massa beroenden i bakgrunden, trafikflöden, väder, tillgängliga korridorer, marklogistik som man som passagerare aldrig ser.
Citera
2025-12-28, 00:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
Intressant, men även längre flygningar brukar väl hålla anpassad landningstid?
Anpassar man hastigheten eller löser man det?
Ibland får du inte landa annat än en viss tid, det handlar om bankapacitet, flygplatsers restriktioner, plats vid lämplig gate och liknande. Ett tydligt exempel är Heathrow, som med två banor och ca sju timmars nattstängt* hanterar fler passagerare än Arlanda, Gardermoen och Kastrup (totalt åtta banor) tillsammans (och 85 % av deras sammanlagda flighter). Flygbolagen har enkelt uttryckt bokade tider för start och landning. Efter nattstängningen är det ofta kö med landande flyg som kommit för tidigt, så det är full fart direkt. Och det är en enda, väldigt högtrafikerad, flygplats.

*Om jag minns rätt: Mellan ca 23 och 6 får, i genomsnitt, bara färre än 20 flyg landa eller starta och det finns buller restriktioner. Det innebär att inga planeras att starta under den tiden och inga planeras att landa före halv 6, av hänsyn till grannarna, och de som ska landa efter 6, ofta flyg från Asien eller USA, får inte landa tidigare även om vindarna råkar vara gynnsamma en viss dag. De snurrar i väntelägen runt London. Man försöker även till viss del att sakta ner flyg längs vägen vid behov.
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Man försöker oftast hålla ungefär samma landningstid, men det är inget absolut krav. Flygningen planeras tillsammans med flygledningen, och planen anpassar både hastighet och höjd längs vägen. Är man tidig kan man flyga lite långsammare, är man sen kan man trycka på något inom rimliga gränser.

Samtidigt handlar det inte bara om ett enskilt plan. Det är mycket trafik i luften och många flyg som ska in i samma gynnsamma jetströmmar, så flygledarna styr flödet så att det inte blir trängsel. Det är därför skillnaderna i praktiken ofta jämnas ut och också därför man ibland väntar på marken tills förutsättningarna är rätt istället för att chansa och behöva mellanlanda senare.
Jag flög Arlanda - Heathrow en gång i år, vi var lite sena så vi fick vänta ombord på flygplanet vid gaten i ca 20 minuter för att synkas med vår nya landningstid. Sedan flög vi iväg och landade direkt, utan att snurra något varv utanför London.

Man kan sammanfatta det hela med att flygtrafikledning är en ganska komplex grej.
Citera
2025-12-28, 00:51
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ibland får du inte landa annat än en viss tid, det handlar om bankapacitet, flygplatsers restriktioner, plats vid lämplig gate och liknande. Ett tydligt exempel är Heathrow, som med två banor och ca sju timmars nattstängt* hanterar fler passagerare än Arlanda, Gardermoen och Kastrup (totalt åtta banor) tillsammans (och 85 % av deras sammanlagda flighter). Flygbolagen har enkelt uttryckt bokade tider för start och landning. Efter nattstängningen är det ofta kö med landande flyg som kommit för tidigt, så det är full fart direkt. Och det är en enda, väldigt högtrafikerad, flygplats.

*Om jag minns rätt: Mellan ca 23 och 6 får, i genomsnitt, bara färre än 20 flyg landa eller starta och det finns buller restriktioner. Det innebär att inga planeras att starta under den tiden och inga planeras att landa före halv 6, av hänsyn till grannarna, och de som ska landa efter 6, ofta flyg från Asien eller USA, får inte landa tidigare även om vindarna råkar vara gynnsamma en viss dag. De snurrar i väntelägen runt London. Man försöker även till viss del att sakta ner flyg längs vägen vid behov.

Jag flög Arlanda - Heathrow en gång i år, vi var lite sena så vi fick vänta ombord på flygplanet vid gaten i ca 20 minuter för att synkas med vår nya landningstid. Sedan flög vi iväg och landade direkt, utan att snurra något varv utanför London.

Man kan sammanfatta det hela med att flygtrafikledning är en ganska komplex grej.
Som du skriver med Heathrow: bullerrestriktioner, slot-tider och gatekapacitet gör att man inte får landa tidigare även om man kan. Då är det vänteläge eller fartminskning som gäller.

Och samma logik gäller på Arlanda. Under de mest intensiva perioderna är det extremt tajt, i praktiken upp mot tre rörelser (start/landning) per minut när det flyter som mest. Då finns det noll utrymme för improvisation. Ett plan som kommer ”fel” i tid ställer till det för många bakom.
Citera
2025-12-28, 10:06
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag har sett en hel del dokumentärer genom åren om flygtrafik och flygledning och ju mer man ser desto tydligare blir det att flygledaryrket är något helt annat än vad man spontant föreställer sig som lekman. Det är ett jobb där extrem simultankapacitet, stresstålighet och precision krävs hela tiden, och där misstagen inte får ske.

Utbildningen är visserligen inte jättelång i kalenderår, men det verkar vara antagningen som är den stora tröskeln. Tester, urval och utslagning är hårda, och det är uppenbart att det inte är ett yrke ”vem som helst” kan gå in i. Lägg till höga språkkrav, obekväma arbetstider och ett ansvar som i praktiken handlar om människoliv, så blir det också rätt begripligt varför de tjänar bra.

När man ser hur flygledare jobbar, och hur hela luftrummet hänger ihop som ett enda stort system, blir det också tydligare varför saker som mellanlandningar, förseningar och att plan ibland blir stående på marken inte bara handlar om slapphet eller dålig planering. Det finns ofta en massa beroenden i bakgrunden, trafikflöden, väder, tillgängliga korridorer, marklogistik som man som passagerare aldrig ser.
Ah, jag fattar. Jag har ju kollat på de där programmet Air Crash Investigation och nog sett de flesta avsnitt. Det var ju några år sen de gick på någon kanal, så det var på den tiden jag tittade på linjär TV och det är mer än fem år tillbaka i tiden i alla fall.

Som du säger så är det mer komplext än man tänker. Jag har själv en gång i tiden i min ungdom varit trafikledare för buss, vilket ju inte ens är jämförbart på minsta vis. Det enda som väl är jämförbart är att det är ett litet elände när bussarna är på fel ställe och ska komma i fas. Det är ju inte bara att sätta in ytterligare en buss, för det första så måste det finnas en buss tillgänglig och dessutom någon som kan köra den. När det gäller flyg så är det givetvis betydligt krångligare än så.

Citat:

Det är grymt komplext. Det är ju inte bara att lyfta och landa, vilket är trångt nog på en belastad flygplats. Ska flighten dessutom flyga i en rutt som många andra plan också ska trängas i så blir det än krångligare. Man får liksom tänka trafikstockning i luften.

Så om ett flyg kommer ur sitt "omlopp" så kan det ställa till en hel del. Man kan ju tänka på tåg om man vill. Mellan Stockholm - Göteborg. Går tågen som det är planerat så flyter det ju, men det finns inga stora marginaler. Kom att tänka på att för några veckor sen så blev jag stående utanför Hallsberg i riktning väster ut på grund av ett lokfel. Detta fixades dock på en halvtimme och då kan ju många tänka att "ja nu blir vi en halvtimme sena hela vägen" men det är inte riktigt så enkelt.

Problemet i ett sånt läge är att tåget har kommit ur sitt omlopp (eller tågordning) och det finns andra tåg på sträckan. Även om det är dubbelspår så går det ju ofta både pendeltåg, godståg, regionaltåg på sträckorna och möjligheten att köra om är obefintlig. Så vi kom fram drygt en timme sent till Göteborg. Detta för ett sent tåg prioriteras ner och det är ändå rätt logiskt. För om man skulle ge fri lejd för det tåget så sprider sig ju problemet många gånger om då alla andra tåg också kommer ur fas och då är det ett helvete att få ordning på trafiken igen. Än värre med flyg kan jag tänka mig.
Citera
2025-12-28, 13:39
Medlem
det brukar ta ca 1 timme längre att flyga till thailand än tillbaka hur fixar de det?
Citera
2025-12-28, 14:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
det brukar ta ca 1 timme längre att flyga till thailand än tillbaka hur fixar de det?
De flyger väl som vanligt? Jag utgår från att det i vissa extrema fall kan bli problem med räckvidd även där, men det verkar inte vara något som händer särskilt ofta i någon riktning eller på någon rutt.
Citera
2025-12-28, 17:58
Medlem
Citat:
De flyger väl som vanligt? Jag utgår från att det i vissa extrema fall kan bli problem med räckvidd även där, men det verkar inte vara något som händer särskilt ofta i någon riktning eller på någon rutt.

solly blandade ihop det det brukar vara 1 timme kortare flygresa till thailand från arlanda än tvärt om
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in