Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Problemet är att nödvärnsrätten behandlas olik beroende av vilken domstol du hamnar inför. Huvudregeln är att du först och främst kontakta polisen. Och därefter inväntar deras assistans. Nödvärn har du rätt att tillgripa för att hindra förövarens attack. Du kan också hindra förövaren från att fly, så att polisen sedan kan gripa vederbörande. Övervåld eller onödigt användande av våld, är inte tillåtet.

Ja, det är helt korrekt att rättsväsendet ofta agerar slumpmässigt. Särskilt ska man komma ihåg att små detaljer som kan verkar helt försumbara eller till och med ovidkommande för de inblandade i stundens hetta kan påverka rättens utslag på ett avgörande sätt.

Dock ligger ribban högre om man man blivit utsatt för våld och skadats av en attack hemma i sin bostad.

Och man har rätt att använda våld för att avhysa personer som man inte vill ha i sin bostad. Det enda som krävs är att man klart och tydligt uppmanat dem att lämna platsen.
Citera
2025-12-31, 18:50
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Övervåld är precis vad som behövs för att stoppa en angripare.
Om någon bryter sig in i ens hem beväpnad, ja då får den personen stå sitt kast.
Då har man gjort sitt val.
Även polisen använder sig av övervåld i en sådan situation.
Citera
2026-01-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Övervåld är precis vad som behövs för att stoppa en angripare.
Om någon bryter sig in i ens hem beväpnad, ja då får den personen stå sitt kast.
Då har man gjort sitt val.
Även polisen använder sig av övervåld i en sådan situation.

Men angriparen kanske var en stackars underordnad minoritet och du som överordnad majoritet begick rasistiskt våld när du ”försvarade” dig.
Citera
2026-01-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Problemet är att nödvärnsrätten behandlas olik beroende av vilken domstol du hamnar inför. Huvudregeln är att du först och främst kontakta polisen. Och därefter inväntar deras assistans. Nödvärn har du rätt att tillgripa för att hindra förövarens attack. Du kan också hindra förövaren från att fly, så att polisen sedan kan gripa vederbörande. Övervåld eller onödigt användande av våld, är inte tillåtet.
Termen övervåld tycker jag är intressant. Säg att någon bryter sig in hos mig när jag är hemma och har vapen tex en kniv. Jag knäcker en tjock skärbräda i pallet så att pajsaren aldrig blir sig själv igen då har man begått övervåld. Men det är ju inte så att man tänker jag får inte slå så hårt så att inbrotts tjuven gör illa sig. Men som du skriver så beror det på vilken domstol man hamnar i. Han som våldtog en 100 åring och slapp utvisning för det var ju synd om honom är ett prakt exempel. En annan domstol hade kanske inte ens funderat utan utvisat kräket på studs efter avtjänat straff såklart.
Citera
2026-01-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Termen övervåld tycker jag är intressant. Säg att någon bryter sig in hos mig när jag är hemma och har vapen tex en kniv. Jag knäcker en tjock skärbräda i pallet så att pajsaren aldrig blir sig själv igen då har man begått övervåld. Men det är ju inte så att man tänker jag får inte slå så hårt så att inbrotts tjuven gör illa sig. Men som du skriver så beror det på vilken domstol man hamnar i. Han som våldtog en 100 åring och slapp utvisning för det var ju synd om honom är ett prakt exempel. En annan domstol hade kanske inte ens funderat utan utvisat kräket på studs efter avtjänat straff såklart.

Vissa jurister utgår från ett strikt mekaniskt tankesätt. Och bortser helt från mänskligt handlande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in