Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 19:23
Medlem
När de har helt fel minne om saker. Ska man bara låtsas som om det regnar och hålla med eftersom det egentligen inte spelar någon roll?
Eller ska man påminna dem om sanningen?

Lite trött...mamma säjer samma felaktigheter flera gånger dagligen. Biter mig i tungan och försöker gilla läget. Och hon är enormt envis om att hon har rätt. Ibland är jag lite trött och min min visar att jag inte instämmer i det som säjs.
Citera
Igår, 19:29
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
När de har helt fel minne om saker. Ska man bara låtsas som om det regnar och hålla med eftersom det egentligen inte spelar någon roll?

Lite trött...mamma säjer samma felaktigheter flera gånger dagligen. Biter mig i tungan och försöker gilla läget. Och hon är enormt envis om att hon har rätt. Ibland är jag lite trött och min min visar att jag inte instämmer i det som säjs.

Nej häng bara med!
Kan bli riktigt roliga och konstiga minnen men vad spelar det för roll?
Hon är på väg in i dimman så varför göra vägen svårare för henne?
Dessutom stavas det ”sägs”.
Citera
Igår, 19:30
Medlem
Grin-Days avatar
Är det viktiga saker så får man förklara att dom har fel, är det obetydliga saker, strunt i det håll med bara.
Citera
Igår, 19:35
Medlem
kalkryggars avatar
Det beror helt på hur långt det har gått i glömskan. De som inte är så mycket dementa men börjar glömma saker hit å dit bör du påminna om saker.

Men det är svårt att göra det på rätt sätt. Du måste tänka på att det är väldigt jobbigt i tidiga stadier för de som börjar bli dementa och de kan ofta bli väldigt defensiva med saker de känner sig säkra på.

Men har det gått ganska långt i glömskan så är det bara att hålla med och se glad ut anser jag. Jag har erfarenhet från att en gammal tant inte kunde komma ihåg att hennes son var död. Hon frågade ofta om var han var någonstans (hon bodde på ett hem) och hon var så glömsk att man kunde sagt att han sitter där inne eller att han är ute men snart kommer tillbaka och hon skulle tappat bort de tankarna i samband med att hon vände på huvudet för att sen fråga om sonen om någon timma.

Då var det några som jobbade där som sa att det är viktigt att inte undanhålla sanningen för tanten och de berättade varje gång hon frågade att sonen tyvärr hade avlidit. Tanten mådde dåligt varje gång de berättade detta för henne ett par gånger om dagen.

Vid det tillfället så anser jag att man kan säga att han meddelat att han kommer imorgon. Vad fan liksom. Kan någon ange varför det är viktigt att berätta flera gånger om dagen för kärringen att hennes son är död? Det är ju som att ge henne dödsbud flera gånger om dagen för fan.
Citera
Igår, 19:51
Medlem
Tack för ett klokt svar! Jag fick svar på mina funderingar.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det beror helt på hur långt det har gått i glömskan. De som inte är så mycket dementa men börjar glömma saker hit å dit bör du påminna om saker.

Men det är svårt att göra det på rätt sätt. Du måste tänka på att det är väldigt jobbigt i tidiga stadier för de som börjar bli dementa och de kan ofta bli väldigt defensiva med saker de känner sig säkra på.

Men har det gått ganska långt i glömskan så är det bara att hålla med och se glad ut anser jag. Jag har erfarenhet från att en gammal tant inte kunde komma ihåg att hennes son var död. Hon frågade ofta om var han var någonstans (hon bodde på ett hem) och hon var så glömsk att man kunde sagt att han sitter där inne eller att han är ute men snart kommer tillbaka och hon skulle tappat bort de tankarna i samband med att hon vände på huvudet för att sen fråga om sonen om någon timma.

Då var det några som jobbade där som sa att det är viktigt att inte undanhålla sanningen för tanten och de berättade varje gång hon frågade att sonen tyvärr hade avlidit. Tanten mådde dåligt varje gång de berättade detta för henne ett par gånger om dagen.

Vid det tillfället så anser jag att man kan säga att han meddelat att han kommer imorgon. Vad fan liksom. Kan någon ange varför det är viktigt att berätta flera gånger om dagen för kärringen att hennes son är död? Det är ju som att ge henne dödsbud flera gånger om dagen för fan.
Citera
Igår, 20:04
Medlem
Min mamma gick bort i demens, och ja det är bara att hålla med, hon kunde upprepa samma sak 5 gånger under 5 minuter, så ja det är ingen ide att försöka rätta eller påpeka att du sa samma sak för 1 minut sedan eller mindre..

Jobbigt som fan är det, men du kan inte göra något annat än att låta som om det var intressant, inget hjälper ändå.
Citera
Igår, 20:11
Medlem
Dementa glömmer saker hela tiden, det är sjukdomens natur.
Man kan fundera på hur viktigt det är att ha rätt eller att personen får ha det trivsamt utan att ständigt bli rättade. Demens kommer ofta med jobbiga känslor såsom skam.

Jag tänker i alla fall att man kan acceptera att personen är sjuk och jag hellre umgås med personen och spenderar tid än att behöva rätta till något som ändå glöms bort. Det är ju inget personen kan hjälpa. Har en dement anhörig som andra anhöriga ständigt ifrågasätter men jag tycker de missar det viktiga.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Dishys avatar
Det bästa är tydligen att spela med. Vården har info och tips till anhöriga, finns säkert någon bra pamflett eller chatgpt för all del.
Citera
Idag, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues

Tycker helt ärligt att du ska dumpa henne. Sluta slösa din tid och din tankeverksamhet på henne. Hon har snart glömt dig ändå.

Hennes och era glansdagar tillsammans är slut sedan länge.

Hon kommer inte lida av att du dumpar henne, tvärt om. Hon kommer ändå bara sitta som en förvirrad och hjärndöd repad skiva och lagga upprepningar... Missförstå allt kommer hon med.
Hon vinner mest på att inte behöva träffa dig tror jag. Då får hon det lugnare och slipper tänka, nått dementa inte är förmögna att göra.

Det jag skriver låter hårt men tro mig, en dement är inte värd att slösa sin tid på. Och dom har ingen nytta av ditt besök heller.
Tvärt om....
Senast redigerad av Pundedu Idag kl. 00:54.
Citera
Idag, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Tycker helt ärligt att du ska dumpa henne. Sluta slösa din tid och din tankeverksamhet på henne. Hon har snart glömt dig ändå.

Hennes och era glansdagar tillsammans är slut sedan länge.

Hon kommer inte lida av att du dumpar henne, tvärt om. Hon kommer ändå bara sitta som en förvirrad och hjärndöd repad skiva och lagga upprepningar... Missförstå allt kommer hon med.
Hon vinner mest på att inte behöva träffa dig tror jag. Då får hon det lugnare och slipper tänka, nått dementa inte är förmögna att göra.

Det jag skriver låter hårt men tro mig, en dement är inte värd att slösa sin tid på. Och dom har ingen nytta av ditt besök heller.
Tvärt om....

En dement person har lika stor behov av närhet som du att hon sen glömmer saker har inte med hennes människovärde att göra! Du däremot är inte värd skiten under mina skor.
Citera
Idag, 09:10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Då får hon det lugnare och slipper tänka, nått dementa inte är förmögna att göra.

Va? LOL. Jag tror det är någon annan här som har problem med tänkandet.
Citera
Idag, 09:30
Medlem
Tålamod och varje gång de säger samma sak igen, så kan man glatt utropa att det var intressant, berätta mer!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in