Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 20:45
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Nej det finns ingen stor möjlighet att han kommer att frias för mord!

Jo tyvärr finns det det.
Men ingen här har nog mycket information ännu för att säga varken bu eller bä för utgången i detta fall.
Det enda jag opponerar mig mot är att det inte alltid är självklart att man blir dömd för mord om man inte kan bevisa dödsorsaken.

Jag tror dock att han kommer att bli dömd även för mord, men ingen vet ännu. Vi vet inte ens vad det finns för bevisning.
Citera
2025-12-30, 20:46
Medlem
Någon som vet vad Robin /Vilma försörjde sig på nu ?

Vart bodde han och hur länge hade han bott där ?

Även nyfiken på hans sociala vänkrets
Senast redigerad av benstrackare 2025-12-30 kl. 20:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det är stor osäkerhet till varför de väntade så länge.
Teorin är att de ville samla bevis men det förutsätter nog att de visste hon var död.
Det är ju också ett risktagande att vänta för personen kan ju hinna ta livet av sig eller någon annan under tiden.

Om dom förföljer en knarkleverans som styckas upp och skall fördelas till underlangare, kan jag förstå om dom väntar så dom får fler fiskar per fångst.

Men inte om dom fått in tips om skrik, och en kvinna är försvunnen. Och kanske ännu vid liv.
Citera
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om försvaret kommer med en alternativ förklaring som inte kan bortses bör väl åklagaren kunna motbevisa?
Jo, men det måste ju vara just en teori som inte kan bortse från som uppenbart långsökt och påhittad. Den ska förklara:

1. HurvGM kan vara kopplad till tid och plats där BO senast syntes vid liv.
2. Hur delar av liket har kunnat hittas i en fastighet som GM har tillgång till.
3. Hur andra delar av liket har hittats tillsammans med GM (detta erkänner han dock).
4. Varför GM gjort förberedelser för brottet.

Eftersom jag är rätt säker på att åklagaren kommer att ha bevis på förberedelser så måste en alternativ gärningsbeskrivning gå ut på att GM har åkt runt och letat efter ett lik att stycka. Och plötsligt, bara minuter efter att BO dödats av en okänd person, ser han henne liggande död och tar med henne.
Citera
2025-12-30, 20:47
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nämn ett fall.

Detta?: https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Xw65yx/styckade-fruns-kropp--frias-for-mord
Citera
2025-12-30, 20:47
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Jag har försökt läsa mycket i tråden och tackar för de snygga sammanfattningarna som ”Greven..” gjort. Riktigt bra, tack för den!

Men, jag kan inte så mycket info om hur han vara som barn, ung, hur var föräldrarna. Några gamla vänner eller bekanta måste väl ha något att skriva? Läste att hans mamma var dement, hon borde ju vara max 60 år, om hon inte fick barn extremt sent. Vad kan det bero på? Känner/kände någon henne?
Hur var pappan, vad dog han av? Han har en bror, men finns det fler syskon? Syskon ska man ju så klart vara, det måste vara fruktansvärt för dem.

Det har nämnts att han haft lätt att få jobb, men svårt att behålla dem. Av de bilder jag sett och något uttalande som gjort så verkar han ju verkligen inte var 26 år. Det är ju snudd på orimligt att en 26-åring skulle fylla framrutan med gossedjur, ha en frisyr som knapp en 5-åring vill ha samt vilja spela fotboll på arbetstid, och skämta på andras bekostnad… och så det här med att köra runt och leka polis. Det låter ju mer som han går i mellanstadiet och är svagbegåvad. Det finns ju folk som är helt ovetande kring deras potential och vitt och brett berättar om att de ska plugga till läkare eller advokat utan att förstå att det verkligen inte är yrken som var och varannan klarar av och att de själva bör vara glada om de klarar av att avsluta en gymnasieutbildning.

Någon som vet mer om hur han är som person mer än det uppenbara?
Känns som det klassiska mönstret: känslomässig mognad som en 5-åring men med normal intelligens.
Det är inte inlärningsförmågan det är fel på utan oförmågan att rätta sig i ledet, följa regler, ha rutiner över tid, motivation, låta sig styras av andra osv.

Skulle inte ta uttalandet bokstavligt att han hellre ville spela fotboll. Det handlar ist om att provocera, framkalla reaktioner, testa gränser & se vad man kan komma undan med.

Att fylla rutan med gosedjur el. som han skrev: ”jag får ofta höra att jag ser så snäll ut” (ngt liknande) är ju bara manipulation.
Citera
2025-12-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
De har flaggat för sex veckor. Så yes, detta kommer ta tid.
Vart har de flaggats? Länka gärna, de kommer ske på helix de är ju bara 10-15 min med bil dit
Citera
2025-12-30, 20:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarvligatjejen
Vad får dig dra slutsatsen att MGM skulle vara lågbegåvad eller autist?
Enligt Dr Christofer Rahm som forskar på pedofiler så är det vanligt att dessa har autism, lägre IQ och ADHD. Mördaren fick diagnosen pedofil vid den tidigare RPUn.
Citera
2025-12-30, 20:49
Medlem
Ian Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Autistiska personer är inte överrepresenterad i brottsstatistiken. Autistiska personer utsätts snarare oftare för mobbning, övergrepp och missförstånd. Vad gjorde du i rättsväsendet?
Nej jag använder nog det ordet fel, men socialt missanpassade, introverta människor med svag begåvning och lever i sin egen bubbla. My bad att kalla de autistiska.
Citera
2025-12-30, 20:50
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benstrackare
Någon som vet vad Robin /Vilma försörjde sig på nu ?

Vart bodde han och hur länge hade han bott där ?

Även nyfiken på hans sociala vänkrets

Han ärvde pengar tydligen från farmor och farfar och sen fick han pengar av sin mamma som gav delar av sin pension till honom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Vart har de flaggats? Länka gärna, de kommer ske på helix de är ju bara 10-15 min med bil dit
Troligen Aktuellt eller Rapport. Någon annan kan säkert minnas.
Citera
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Detta?: https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Xw65yx/styckade-fruns-kropp--frias-for-mord
Där gick det inte att fastställa dödsorsaken och övriga omständighet liknar inte det här mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in