Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 02:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Vem menar du ljuger kring vad SAR har för inblandning i sökandet?

Det är ju självklart Polisen som öppnat upp för samarbete.
Citat från: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvbJ5K/insatsen-i-ronninge-fortsatter-polisen-om-utredningen
” En del av den upptrappade sökinsatsen under lördagen är att en så kallad räddningstjänst inletts, vilket innebär att civila aktörer kan kopplas in.”

Oklart för mig vad du och andra har för problem med detta?
De har, vad jag förstår det som, bättre utbildning/träning för detta.
Är väl inte omöjligt att MPS får klartecken vid senare skede

Den som långt tidigare i tråden postade att "SAR och polisen spärrade av den misstänkta brottsplatsen" ljög ju uppenbarligen.

SAR har inte rätt att spärra av någonting. Oavsett om SAR har en poliskompis eller två.

Du får gärna berätta för mig om vilken utbildning och träning SAR har. Det framgår inte av deras hemsida, förutom en genomgång med polisen 2010.
Citera
2025-12-28, 02:34
Medlem
Mangelinas avatar
En skitkonstig grej. Förklara gärna.
Aldrig någonsin har jag sett en sökhund lös på detta sätt. Liggandes dessutom.....

https://imgur.com/a/Gqu7GAs
Citera
2025-12-28, 02:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Du frågade om vi hade fått 2 polismyndigheter, Nej dom agerar mer räddningstjänst, iom att dom har RAKEL så är dom ganska involverade nära till räddningstjänsten/Polis, men med tanke på namnet så lutar det mot räddningstjänsten.

Sen tror jag inte dom spärrar av utan att rådfråga eller ta egna beslut

Hur skulle de kunna spärra av överhuvudtaget? Vad jag vet gäller svensk lag fortfarande i Sverige.

Och hur kommer det sig att okända SAR har tillgång till RAKEL? Vem har gett dem tillstånd till det?
Citera
2025-12-28, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Den som långt tidigare i tråden postade att "SAR och polisen spärrade av den misstänkta brottsplatsen" ljög ju uppenbarligen.

SAR har inte rätt att spärra av någonting. Oavsett om SAR har en poliskompis eller två.

Du får gärna berätta för mig om vilken utbildning och träning SAR har. Det framgår inte av deras hemsida, förutom en genomgång med polisen 2010.

Njae, låter väl snarare som att du hänger upp dig på mindre detaljer. Uppenbarligen någon som skrivit lite fel - självklart är det polisen som spärrar av och SAR följer polisens direktiv, precis som andra organisationer som stöttar Polisen…

De har ganska mycket information på sin hemsida, som är lättillgänglig -
https://sarsweden.se/vara-kompetenser/
Citera
2025-12-28, 02:36
Medlem
Ryktet säger att man hittat hennes kläder i vattnet
Citera
2025-12-28, 02:37
Medlem
Vet man att de öppnar brunnslocken som finns i närheten?
Citera
2025-12-28, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Hur skulle de kunna spärra av överhuvudtaget? Vad jag vet gäller svensk lag fortfarande i Sverige.

Och hur kommer det sig att okända SAR har tillgång till RAKEL? Vem har gett dem tillstånd till det?

Det kan väl vem som helst räkna ut, du börjar se dummare ut för varje inlägg du gör.

MSB kan du skriva till och fråga istället, tror dom har svar på det
Citera
2025-12-28, 02:39
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrido

Citat:
Ursprungligen postat av Gwshand
Vet man att de öppnar brunnslocken som finns i närheten?
Men tala ur skäggen. Julen är över. What? Vilket rykte?!? Vilka brunnslock?!?
Citera
2025-12-28, 02:41
Medlem
SwedishHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrido

Hur vet dom att det är hennes?
Citera
Medlem
Kollar man Google maps och tar street view så finns massa A-brunnar och andra luckor i asfalten där dom hittat sakerna . Bara en tanke
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
En skitkonstig grej. Förklara gärna.
Aldrig någonsin har jag sett en sökhund lös på detta sätt. Liggandes dessutom.....

https://imgur.com/a/Gqu7GAs

Det ser rätt naturligt ut om du frågar mig. Hunden vilar väl i väntan på nya instruktioner. Arbetspassen kan ju vara långa och intensiva. Du kan ju inte köra trynet i jorden som en jordfräs utan plan..

Jag har bott granne med en K9 som blev "Årets polishund" ett år - kan lova dig att de är extremt dresserade, lojala och lyhörda. Koppel klarar den sig utan vid behov. En magnifik varelse och i sanning människans bästa vän.
Citera
2025-12-28, 02:44
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Det ser rätt naturligt ut om du frågar mig. Hunden vilar väl i väntan på nya instruktioner. Arbetspassen kan ju vara långa och intensiva. Du kan ju inte köra trynet i jorden som en jordfräs utan plan..

Jag har bott granne med en K9 som blev "Årets polishund" ett år - kan lova dig att de är extremt dresserade, lojala och lyhörda. Koppel klarar den sig utan vid behov. En magnifik varelse och i sanning människans bästa vän.
Underbart att höra så här i allt det fruktansvärda. Kärlek även till dom arbetarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in