Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Bra skrivet med många tänkvärdheter, notknapparen, håller med.
Dock sorteras en dömd person bort ur DNA registertet 10 år efter avtjänat fängelsestraff , inte efter tidpunkt för domen.
MGM kom ut från fängelsestraffet 2021 och fick tre veckors ytterligare fotboja för hotet mot anstaltschefen. Således hade hans DNA sorterats ut omkring år 2031-32 dit det är ca sex år.
Om han inte dömts för ytterligare brottslighet, förslås.
I DNA registret finns endast fängelsedömda, inte dömda till enbart botesbelopp.
Tack för rättelse, slarvigt läst av mig.
Tyvärr hade ett längre straff inte gjort något för att förhindra detta hemska mord.
Däremot kanske risken kunnat minska med tvång att gå program, medicinsk behandling, fotboja en längre tid. Jag funderar även i banor om att vid så allvarligt brott som Robin gjort med barnet, kombinerat med det avskyvärda man hittade i hans dator och riskbedömningen, borde det kunna leda till att man har rätt att följa upp, kunna kontrollera enheter och vid behov lägga till nya program.
Det är av vikt att prioritera forskning/följa forskning av allvarliga sexualbrott för att kunna ev behandla och på sikt förhindra liknande brott.
Man önskar förstås att Robin öppnar upp, kan ge utredningen (föräldrar och anhöriga) fler svar. Tyvärr tror jag inte det. Hans mönster vid förra brottet visar på ursäktande, skuldbeläggning utanför sig själv, förnekande och objektifiering av offret.
Jag har svårt att tro att Robin inte gjort något mellan dessa brott. Att han skulle ha klarat att hålla sig borta så länge till, så att hans DNA hade sållats ut ur registren, det hade förmodligen varit omöjligt för honom.