2026-01-09, 06:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Kameror finns väl lite överallt nu förtiden. Inte särskilt många bilar heller den tiden på dygnet. Krävs bara att kamera eller vittne skådat en mörkblå volvo. Annars vidgar man i både tid och område. Och där lär man garanterat hitta bilen nånstans.

Att vilma jobbar inte särskilt långt därifrån vore ett annat sätt att få upp hen på radarn. Eller paintballföreningen. Eller att man kikar på vilka som bor tillfälligt i området

MGM jobbar och bor ett flertal mil från Rönninge, bor i ett område som tillhör Södertälje. Paintballföreningens område ligger sex mil bort.
Det finns med största sannolikhet inga övervakningskameror som kan ha fångat överfallet.
Dessutom räcker det ju inte att se en mörkblå Volvo - finns ju väldigt många.

Nej, polisen hade nog inte lyckats avslöja MGM på något annat sätt i närtid om man inte hittat buntband och hammare i en handske med analyserbara spår av MGM.

BOs promenadväg hem var också en rätt lång sträcka som skulle ta uppåt 25-30 minuter att gå.
Hade man inte hittar föremålen hade man ju inte haft en aning om var - eller att - hon blev överfallen.
BO hade ju kunnat acceptera ett erbjudande om skjuts och sedan körts iväg någonstans eller frivilligt valt att inte gå hem till föräldrahemmet. Det senare var ju vad polisen trodde initialt.
Senast redigerad av coli 2026-01-09 kl. 06:16.
Citera
2026-01-09, 06:24
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
MGM jobbar och bor ett flertal mil från Rönninge, i ett område som tillhör Södertälje. Paintballföreningens område ligger sex mil bort.
Det finns med största sannolikhet inga övervaknings kameror som kan ha fångat överfallet.

Nej, polisen hade nog inte lyckats avslöja MGM på något annat sätt i närtid om man inte hittat buntband och hammare i en handske med analyserbara spår av MGM.

BOs promenadväg hem var också en rätt lång sträcka som skulle ta uppåt 25-30 minuter att gå.
Hade man inte hittar föremålen hade man ju inte haft en aning om var - eller att - hon blev överfallen.
BO hade ju kunnat acceptera ett erbjudande om skjuts och sedan körts iväg någonstans.

Finns ju vittnesmål om kvinnoskrik i närheten. En ung kvinna utan anledning att försvinna. Naturligtvis kommer man tråla området (inkl södertälje, ett par mil med bil är ingentinG) efter dömda/tidigare misstänkta brottslingar som vars historik passar in. Och det gör vilmas, med råge. Hen har dessutom ett extremt distinkt utseende.

Hen finns i trakterna och hens tidigare dom gör henne automatiskt högintressant.

Edit: jaha, nej inte kamera som fångat överfallet såklart. Men att bilen varit i området den natten/morgonen.

Och ja det finns många mörkblå volvos. Men desto färre dömda för relevanta brott med mörblå volvo i trakterna. Vilmas bil + tisigare brottslighet + arbetar i södertälje gör hen till solklar kandidat att titta vidare på

Edit 2:
Ja man trodde hon självmant hade åkt nånstans för så är det oftast rent statiatiskt när folk försvinner. Men när det gått ett dygn eller två + hennes telefon slocknat så klarnar det att det nog rör sig om nåt annat
Senast redigerad av tingsryd2.8 2026-01-09 kl. 06:39.
Citera
2026-01-09, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Neee du var helt ute och cyklade gällande autism, särskilt när du tyckte det passar in på just Robin/Vilma? Vad jag vet har jag bara svarat dig vid ett tillfälle tidigare och du nu blir det andra gången, hur du kan få det till att jag läser in både det ena och andra i dina inlägg vete katten, nu blev du ännu märkligare? Å bra att du äntligen inser att det handlar om Robin/Vilma, och inte om dig 🤣
Nej, inte alls, jag resonerade om utifall RobinVilma stämmer in under det som artikeln diskuterar "criminal autistic psykopathy" och huruvida han skulle kunnat ha fått hjälp. Medan du gör halmgubbar.
Citera
2026-01-09, 06:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Finns ju vittnesmål om kvinnoskrik i närheten. En ung kvinna utan anledning att försvinna. Naturligtvis kommer man tråla området (inkl södertälje, ett par mil med bil är ingentinG) efter dömda/tidigare misstänkta brottslingar som vars historik passar in. Och det gör vilmas, med råge. Hon har dessutom ett extremt distinkt utseende.

Hen finns i trakterna och hennes tidigare dom gör henne automatiskt högintressant .

Beklagar, men jag håller inte med om det.

MGM fanns inte i trakterna, bodde och jobbade flera mil bort och hade ingen anknytning till Rönninge eller till BO.
MGM har heller ingen historik av angrepp på kvinnor och har inte dömts för något våldsbrott på sex år.
Pedofili bedömdes han lida av 2019, men han har sedan dess såvitt känt inte sysslat med pedofili eller något sexualbrottsligt.
Han har utåt levt skötsamt med bostad, jobb och hobbys och betraktar sig som kvinna.

Fanns ingen anledning att just MGM skulle hamna på polisens radar för att en 25-årig kvinna inte kommer hem i Rönninge.
Citera
2026-01-09, 06:47
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Beklagar, men jag håller inte med om det.

MGM fanns inte i trakterna, bodde och jobbade flera mil bort och hade ingen anknytning till Rönninge eller till BO.
MGM har heller ingen historik av angrepp på kvinnor och har inte dömts för något våldsbrott på sex år.
Pedofili bedömdes han lida av 2019, men han har sedan dess såvitt känt inte sysslat med pedofili eller något sexualbrottsligt.
Han har utåt levt skötsamt med bostad, jobb och hobbys och betraktar sig som kvinna.

Fanns ingen anledning att just MGM skulle hamna på polisens radar för att en 25-årig kvinna inte kommer hem i Rönninge.

Haha du behöver nog läsa in dig i vilmas tidigare dom. Utöver barnporr, enorma mängder material på döda kvinnor mm. Kidnappningen som sådan. Psykiatriska undersökningen. Allt pekar på en person villig och kapabel att utföra grova brott. Man skulle knappast utgå från att vilma endast skulle vilja begå dessa mot flickor.

Och jo: rönninge är "trakterna" i sammanhanget. Hon har bil. Polisen kommer misstänka att GM har bil. Dom kommer misstänka att GM åkt omkring i natten på.jqkt efter ensamt offer. Tex från södertäöje
Senast redigerad av tingsryd2.8 2026-01-09 kl. 06:55.
Citera
2026-01-09, 07:22
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Han lämnade ju kvar DNA och det tyder på att hans prioriterade fokus låg på att lyckas fånga själva bytet i nuet.

Och att han inte brydde sig tillräckligt om att komma undan.

Att komma undan var lågprioriterat.

Att han lämnade kvar DNA vid ett sånt allvarligt brott är ju desamma som att önska åka fast för det.

Han bör ha insett att hammaren inte kom med tillbaka och eftersom han inte åkte tillbaka och hämtade den så bör han ha insett att det rör sig om timmar eller dygn innan en sökhund fått vittring mot diket och hittat den och han åker fast.

Att han ändå gräver ned delar av bytet kan vara för att behålla det som han betraktar som sin vinst.
Hade säkert koll på vad han lämnat kvar på plats men hade såklart fullt upp fram till det var dags att åka till jobbet. Att svänga förbi på morgonen och plocka upp grejerna såg han nog som en risk, tänkte nog städa upp dessa grejer vid senare tillfälle när han sett att allt var lugnt. Men prio 1 att göra sig av med offret, därför åkte han direkt hem med span hack i häl.

Hade han först svängt förbi platsen på väg hem från jobbet och insett att grejerna var borta hade inte ändrat utgången något. Bara det att han jobbade dagen är väl ett starkt argument att han ville komma undan med brottet, verka som att hans liv var opåverkat, inget speciellt hade hänt.

Edit: Har nog lite felinfo. Jobbade han fre 26:e? Om inte kanske han åkte förbi platsen men såg all aktivitet efter anhöriga fått dit polis?
Senast redigerad av Sven5678 2026-01-09 kl. 07:44.
Citera
2026-01-09, 07:23
Medlem
colis avatar
Citat:
Haha du behöver nog läsa in dig i vilmas tidigare dom. Utöver barnporr, enorma mängder material på döda kvinnor mm. Kidnappningen som sådan. Psykiatriska undersökningen. Allt pekar på en person villig och kapabel att utföra grova brott. Man skulle knappast utgå från att vilma endast skulle vilja begå dessa mot flickor.

Har läst dom och FUP från 2019.
Ja det fanns några bilder på döda kvinnors kön på hans dator och över 40.000 barnporr bilder.
Man tolkade det då som att bilder på könen var intressanta för honom - inte att det handlade om just bilder på döda. Han fick diagnosen pedofili, men inte någon diagnos av variant på nekrofili.

Visst, idag vet vi att han sannolikt återigen har begått ett överfallsvåldsbrott, men denna gång inte på ett 10-årigt barn utan på en vuxen kvinna. Hade man gått igenom alla våldtäktsmän och de som antastat eller överfallit kvinnor i Storstockholm hade MGM därför ändå fallit utanför radarn.
Att på natten överfalla en vuxen kvinna är inte något som passar in på MGM modus. Därför hade polisen utan DNA-träff sannolikt inte heller fått ögonen på just honom i närtid. Om man ens hade utgått från att BO blivit överfallen.

Storstaden Stockholm är stor med 2,4 miljoner invånare. Inom sex mil från Rönninge finns det många som begått våldsbrott, dömts för barnporrinnehav och klassats med pedofila böjelser eller begått sexualbrott mot vuxna kvinnor. Alldeles särskilt om man går tillbaka sex år i tiden och inte utesluter dem som dömts för det en enda gång och sedan på pappret sköter sig.
När flickan Helen dödades i Hörby 1989 fanns det fler än 10 kända pedofiler runt om på den lilla orten.

Med facit i hand är det lätt att se att MGM idag är en sannolik GM och man kan ju tycka att myndigheterna nog borde haft ögonen på honom sedan tidigare dom.
Och det hade man ju också initialt när han tydligen fick fotboja efter fängelsetiden.

Men hur länge ska man lägga resurser på att övervaka en sådan person när han sköter sig under kommande år? Hade man trots allt övervakat honom och kontrollerat att han inte närmade sig barn, hade det ju ändå inte förhindrat dagens brott.
Övervakning av presumtiva gärningsmän kräver stora resurser som det helt enkelt inte verkar finnas tillräckligt med resurser för, många andra brott utreds ju inte ens idag.
Det är alltid lätt att vara efterklok och tycka att det borde varit ”lätt och självklart” att upptäcka vad som hänt och vem som gjort det när man sitter med facit.
Senast redigerad av coli 2026-01-09 kl. 08:20.
Citera
2026-01-09, 07:38
Medlem
Comitiums avatar
Hur många delar blev hon styckad i?
Citera
2026-01-09, 07:43
Medlem
Den här bilen som blev övervakad i timmar på tantgrönsväg 5!

Tidigt i tråden var det en som skrev att en granne sett detta och den skulle ha bärgats bort hyrbil? , Det är mycket tyst om detta nu? Nån som vet något?
Senast redigerad av sylla 2026-01-09 kl. 07:53.
Citera
2026-01-09, 08:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Hur många delar blev hon styckad i?

Har inte framkommit officiellt.
Men i minst två delar, annars är det ju ingen styckning.
Citera
2026-01-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Finns det ingen info kring vad Mys mamma jobbade med?

Sjuksköterska.
Citera
2026-01-09, 08:19
Medlem
Citat:
MGM jobbar och bor ett flertal mil från Rönninge, bor i ett område som tillhör Södertälje. Paintballföreningens område ligger sex mil bort.
Det finns med största sannolikhet inga övervakningskameror som kan ha fångat överfallet.
Dessutom räcker det ju inte att se en mörkblå Volvo - finns ju väldigt många.

BO hade ju kunnat acceptera ett erbjudande om skjuts och sedan körts iväg någonstans eller frivilligt valt att inte gå hem till föräldrahemmet. Det senare var ju vad polisen trodde initialt.

Jag skrev detta inlägg för ett par dagar sedan, där jag redogör för vilken väg jag tror att GM med allra största sannolikhet tagit till och från Rönninge, se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag har gjort lite fler rutter som ytterligare stärker min teori om flyktväg, vad tror vi om detta?

Denna väg vore effektivast för GM att ta från sin stuga i Viksberg till jobbet på Menigo i Årsta: https://ibb.co/Mk93f4cx

Så här tror jag att GM tog sig från Rönninge till stugan i Viksberg: https://ibb.co/S4RY5B6r

Inzoomat i Rönninge: https://ibb.co/j9NhZK0r - Av någon anledning så gick det inte att dra rutten från pumphuset och under tunneln, men föreställ er.

Om det stämmer att GM tog den vägen till jobbet som jag ruttat upp, så är nästan hela vägen redan bekant, fram till denna korsning där han vanligtvis svänger av: https://ibb.co/F4zm2jtV

Föreställer mig att GM helst kör på bekanta vägar. Vägen är dessutom rätt snabb är väldigt öde så fort man kommer ut ur Rönninge.

Jag "reste" dessutom precis hela vägen från stugan till Rönninge i street view, och såg mig omkring. Ingenstans på vägen kunde jag tänka mig att en kamera skulle kunna fånga honom körandes.
Senast redigerad av lokalpatriot 2026-01-09 kl. 08:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in