Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 21:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anonymbysweden
Har du mer info ? Jaa tror också vi varit naiva kan finnas fler GM
Inga fler GM's! Då hade transan sjungit
Citera
2026-01-03, 21:05
Medlem
Att ha schizoida drag är inte samma som att man lider av schizofreni dock...

Anledningen till att jag skrev att schizofreni kan debutera i den åldern är att jag tänker att han kanske blev sjukare än sjuk just kring den åldern, som många som insjuknar i schizofreni. Något hände ju eftersom han helt plötsligt får för sig att kidnappa ett barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Psykossjukdomen schizofreni har mig veterligen ingenting att göra med "dubbla personligheter" (det är en vanlig missuppfattning bland oinsatta dock). Det senare är en omtvistad diagnos, vars korrekta namn är "dissociativ identitetsstörning". Tror att den inte ens påvisats kliniskt, men tas emellanåt till av misstänkta gärningsmän, av förklarliga skäl.
Senast redigerad av anxypants 2026-01-03 kl. 21:09.
Citera
2026-01-03, 21:11
Medlem
Även psykopater kan ha psykiska sjukdomar. Samsjuklighet finns. Psykiatrin kan ha stora problem att fastställa korrekt diagnos. En väns förälder fick vänta i över 20 år innan läkarna äntligen insåg att personen var bipolär.
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Varför är antisociala personlighetsstörningar så främmande för er? Varför ska man göra honom mänsklig och hitta på massa symptom?
Han är inte autist eller är schizofren. Det står ju tydligt i papprena från 2019 att han visar på bristande empati, svårt att sätta sig i andras känslor, glättig och flamsig, pedofilin, sen lägger man till mordet och även namnbytet till Vilma. Alla dessa är antisociala beteenden (namnbytet till Vilma för att påminna och chocka folk).
Citera
2026-01-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants

Anledningen till att jag skrev att schizofreni kan debutera i den åldern är att jag tänker att han kanske blev sjukare än sjuk just kring den åldern, som många som insjuknar i schizofreni. Något hände ju eftersom han helt plötsligt får för sig att kidnappa ett barn.
Nej han fick inte för sig det plötsligt. Undersökningen 2019 visade att han var medveten om sin handling och hande planerat den en längre tid.
Citera
2026-01-03, 21:13
Medlem
Citat:
Jag håller helt med om att den här lynchmobben inte var så genomtänkt. Man förstår deras reaktion men samtidigt måste man agera civiliserat själv. Svår sits för en orolig förälder. Han borde ha varit inspärrad för samhällets och den nu dödade kvinnans skull, men även för sin egen säkerhets skull.

Som jag förstått tidslinjen så bodde han/de på Ingarö efter frisläppandet. Var då bilkraschen maj 2022 ett försök till utvidgat självmord efter förföljelsen på Ingarö? Om han har schizoida drag kanske Robin helt enkelt inte mindes det under förhören? Långsökt kanske.

När exakt bytte han till "Vilma"? Han var ju Hampus ett tag också tydligen.

Det var också du som påpekade tidigare att kidnappningsförsöket är ett udda sätt att påbörja sin brottslighet. Han var runt 19 då. Är det inte vanligt att schizofreni debuterar runt 18-20 år?

Men alltså, detta borde inte RPU ha missat.

Vad lynchmobb? De ville av förklarliga skäl hålla koll på var han befann sig eftersom han är pedofil och försökt kidnappa ett barn tidigare! Det var nog inte direkt något han brydde sig så mycket om mer än att han visste att folk hade koll på honom.
Citera
2026-01-03, 21:14
Medlem
Okej. Eller så är han bara en psykopat som njuter av sin handling, vad vet jag.
Vad har din väns bipolaritet med detta att göra? Är din vän även psykopat, menar du?
Citat:
Även psykopater kan ha psykiska sjukdomar. Samsjuklighet finns. Psykiatrin kan ha stora problem att fastställa korrekt diagnos. En väns förälder fick vänta i över 20 år innan läkarna äntligen insåg att personen var bipolär.
Citera
2026-01-03, 21:17
Medlem
Citat:

Fattar du ingenting? Han är inte schizofren, han kidnappar barnet för att han vill. Han är pedofil och en mycket obehaglig människa.
Citera
2026-01-03, 21:17
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:

Ja någonstans började han samla på bilder.. närmare bestämt barn.
Döda kvinnor, barn.. m.fl. något måste inte plötsligt ha hänt.

Tankar grundar sig möjligen svårigheter att anpassa sig och inte känna sig som alla andra.
Något som kanske är utpekande.. ouppnåbar kärlek?
homosexualitet möjligen. (Dåliga gissningar) Robin/Vilma ville ju bli kvinna ?
Citera
2026-01-03, 21:22
Medlem
Bra, då kommer han dömas till fängelse och säkert inte ens på livstid. Jag hoppas att RPU kan påvisa något som gör att han kan spärras in längre än så.
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Fattar du ingenting? Han är inte schizofren, han kidnappar barnet för att han vill. Han är pedofil och en mycket obehaglig människa.
Citera
2026-01-03, 21:24
Medlem
Eftersom han lämnade Ingarö igen så är det snarare sannolikt att han absolut brydde sig om det. Eller tror du att han flyttade runt för skojs skull?
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vad lynchmobb? De ville av förklarliga skäl hålla koll på var han befann sig eftersom han är pedofil och försökt kidnappa ett barn tidigare! Det var nog inte direkt något han brydde sig så mycket om mer än att han visste att folk hade koll på honom.
Citera
2026-01-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Inga fler GM's! Då hade transan sjungit

Jo då självklart finns de fler inblandade. Som GM har haft kontakt med tips från inspiration ifrån ELLER konkret hjälp. Men någon som är mer erfaren att lyckas gömma kroppsdelar ..
för en sak jag inte fattar är HUR man kan begå ett sån handling som man ”nu njuter” så mkt av vilket vi alla nu anar att GM gjorde. Hur kan han då inte vara kvar med sitt offer? Ist gå till jobbet? Nää de är ngn som hjälpt honom han e alldeles för efterbliven för att gjort allt själv. För dum för att lyckas med allt sen gå till jobbet. Nope han skulle isåfall va hemma ”njuta av hans så kallade vinst”
Citera
2026-01-03, 21:28
Medlem
Ja så kan det också vara, och då har vi honom snart ute igen.

Det var ett exempel för att förtydliga svårigheterna psykiatrin har att ställa en korrekt diagnos. Nej, det är inte personen men har däremot även ADHD. Och det var min väns förälder jag skrev om. Vissa har lite problem med läsförståelse tydligen.
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Okej. Eller så är han bara en psykopat som njuter av sin handling, vad vet jag.
Vad har din väns bipolaritet med detta att göra? Är din vän även psykopat, menar du?
Senast redigerad av anxypants 2026-01-03 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in