Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Otrygg barndom och övergrepp leder typiskt inte till att man själv utsätter andra för övergrepp. Om det var sant så skulle förintelseöverlevarna från andra världskriget sprungit runt och mördat, våldtagit och styckat folk på löpande band efter att de släppts från de fruktansvärda fasorna de upplevt i koncentrationslägren.

Istället är det en samling gener som väldigt många av dessa obegripligt hänsynslösa mördare delar. Psykopati är kartlagt under lång tid, framförallt i USA, och man kan lätt känna igen dem på deras beteende. Det här var ett bortrövande, mord och styckning helt driven av gärningsmannens lust. Det var lustfyllt för honom att planera mordet, utföra det och försöka förvilla polisen. Slumpmässigt offer mitt i natten 1,5 mil från hans bostad. Sedan åka 6 mil för att gräva ner offret. I teorin väldigt svårlöst. Psykopater har en narcissistisk självuppfattning och saknar empati. De njuter av att plåga andra etc. Stora delar av Hares psykopatchecklista kan appliceras på GM.

Anledningen till att GM blev utnyttjad, misshandlad etc. som barn var för att föräldrarna hade denna ofördelaktiga genuppsättning som GM sedan har ärvt. Tvillingstudier har visat att ett kärleksfullt hem delvis kan få psykopater att inte leva ut sina drifter, men drifterna finns där oavsett uppväxt.

Herregud, så tvärsäkra uttalanden om hur individer formas. Arv och miljö mm. Tvillingstudierna har fått kritik för att de utgör individer från 11 års ålder pch bortser iftån att miljöpåverkan kan ha skett innan dess. Det är självklart skillnad på en vuxens nervsystem, hjärna och och konsekvenstänkande och ett barns, som är beroende av att omvärlden, dvs dess närmsta miljö, vägleder det ioch hjälper det att växa upp till en solid medborgare. Hade ditt snack om att gener är det enda som styr styrt hade vi ju lika gärna kunnat införa barnaga igen. Eller bara sätta ur barn i naturen frän bebisålder att klara sig själva. Det ör ju bara gener som stur hur man tar sig an sin levnad.

Visst har du rätt att det inte är ett rätlinjingt samband mellan traumatisk uppväxt och att bli en förövare som vuxen. Det beror ju på många saker, där gener och sårbarhet spelar in, men också självklart vad man haft för start i livet. Tycker du förenklar..

Två invändningar: Du likställer förintekseöverlevare med "alla som haft en dysfunktionell uppväxt"..Det är ju galet, eftersom vi pratar om barn som växer upp med vårdnadshavare som tex misshandlar,slår eller vanvårdar det. Alla förintelseöverlevare var inte barn och kan ha haft en kärleksfull uppväxt i övrigt. En vuxen som utsätts för trauma har andra erfarenheter i botten (ofta, inte alltid) som denne formar sin världsbild på.

Vi vet att Robins föräldrar var missbrukare. Det är sedan länge bevisat att växa upp i en miljö med missbruka påverkar barn på flera sätt, inklusive deras stressnivåer, sätt att fungera senare etc. Om ma än aldrig haft solida vuxna kring sig, är det klart att man jan utveckla en sårbarhet.

Och där kommer vi in på mina andra invändning: den forskare som upptäckte den sk psykopatgenen, råkade som av en händelse sammanblanda sina röntgenbilder på sin egen hjärna och sina oatienters/klientens hjärnor och upptäckte då till sin fasa tydliga likheter mellan dessa..

Hans konklusion var att han, trots att han liksom hans klienter är födda med empstibrist, hade utvecklat ett hyfsat sammanhållet jag, som inte tog livet av folk ich levde kriminellt för att han vuxit upp i en stabil ich kärleksfull familj. Han hade ett normalt liv med fru och barn. Även om han upplevt sig vara annorlunda och inte reagera på saker som andea reagerar på.

Miljön har alltså betydelse, och samspelar med gener.

Det är såklart inte så att ett barn som vuxit upp i ett missbrukarhem är predestinerad till att begå hemska handlingar mot andra. Men det är inte heller hugget I sten att en psykopat måste det.
Så, vad jag vill säga med detta är att miljön inte alls går att utesluta som faktor i vad som formräsr en individ.

Ich just i det här fallet har ingen alla pusselbitar. Jag kan tänka mig att växer man upp mycket ensam, utan vuxen vägledning, stabila vuxna så utvecklar man väldigt lätt strategier för att överleva. Kanske söker sig till destruktiva saker på nätet, människor med skeva ideal, då man inte känner till cvad som är bra och kärleksfullt, utan tar vad man får ich känner igen. Kanske börjar nyttja droger själv.. Om man inte, under uppväxtår, har sunda människor tint omkring, som kan visa en hur världen är beskaffad och att världen är en god plats, så är man ju prisgiven åt det som serveras en, som barn alltså ich det kan ju ytterligare påverka.

Sen har varje människa ansvar för sina handlingar och man kan inte avsäga sig detta med hänvisning till en dålig uppväxt.

Så jag ursäktar inget. Robin verkar ha en megastörning i sin personlighet, som också kan ha förstärkts av att han tycks ha varit ensam och levt i en sjuk fantasivärld bestående av porr, etc. Dvs, totalt gränslösa miljöer. Han kanske tom. kom i kontakt med barnporr som väldigt ung, tom som barn? Nu är det spekulationer, men jag vill bara visa att jag inte tror att miljön och hyr ett barn formas tidigt alltid går att exkludera då man ska förstå en person eller sätta diagnos.
Tror inte heller seriösa utredare gör detta. Dvs, de har alltid med hur en person vuxit upp.

Men jag är övertygad om att Robin är störd på ngt vis och att sådana här dåd inte begås av vemsomhelst med en dålig uppväxt. Frågan om varför en person blir som hen blir och gör som hen gör, är dock inte alltid så enkel att besvara.
.
Citera
2026-01-03, 12:50
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Okej, utifrån Grevens sammanfattningar så kopplas SAR in på lördagen. Men det kanske är fel i sammanfattningen?

Edit. Har nu kollat upp och det stämmer att SAR kopplas in på lördagsförmiddagen först i samband med att räddningsinsats inleds. Detta sker då troligtvis efter att svaret från NFC inkommit.
Det står lite olika & man kan oxå tolka det olika.
SAR skriver själva på fb ang lördag:
Citat:
Sedan kl 10 idag har vi en pågående sökinsats i södra Stockholm. Hundar, drönare, motorcyklar och fotpatruller deltar i söket efter en försvunnen person.
Bl.a lt skriver så här om fredagen:
Citat:
Fynden väckte misstankar om att kvinnan utsatts för brott och polisen startade då en omfattande sökinsats.
Sökandet trappas upp
Insatsen bedrevs med helikopter, kriminaltekniker och hundpatrull. Polisen inledde också en så kallad räddningstjänst, vilket innebär att de tillkallade civila aktörer, bland annat organisationen Search and rescue (SAR).
Samma tidning skriver om lördagen:
Citat:
Under lördagsmorgonen fortsatte den intensiva sökinsatsen och polisen meddelade då allmänheten om kvinnans försvinnande. Sökandet pågick fortsatt intensivt med hundar och drönare.
https://www.lt.se/2025-12-29/dag-for-dag-det-har-har-hant-aVg-b/
Citera
2026-01-03, 12:56
Medlem
Citat:
Om man ska söka svar i GM:s uppväxt för att hitta en orsak driven av miljö snarare än arv, måste man ha koll på skillnaden mellan korrelation och kausalitet. Annars är risken uppenbar att du tittar på korrelationer och drar slutsatser som om det var kausala samband. Om GM:s föräldrar var våldsamma och slutsatsen blir att det är anledningen till att GM blev våldsam, så kan jag hitta andra korrelationer som förklaringsmodell: både GM och hans föräldrar tyckte om jordgubbar – det kanske var det som drev föräldrarna till att slå GM, och som drev GM att mörda/stycka BO?

Mänskligheten har länge gått vilse i att man inte haft koll på genetikens betydelse och haft en övertro på betydelsen av familjen och uppväxten. Många föräldrar har oskyldigt blivit misstänkliggjorda, och många gärningsmän har tillåtits mörda igen.

Oftast finns förklaringar i sådana här gärningspersoners uppväxt. Tex att de blivit förgripna som barn, sett saker.

Vi vet att mamman dricker.
Citera
2026-01-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Vad tror du?
Vadå sparat dom, varför?
Jag Jag tror ingenting om det Det är inget fel att sprida vanliga normala bilder alla vet ju ändå vem det är

Alltså jag menar folk kan ändå sparat bilderna ifall konto skulle tas bort
Citera
2026-01-03, 12:57
Medlem
Är det polisen som bekräftat att kroppen har anträffats styckad och delar även anträffats i bostaden, eller är detta ”enligt uppgift till tidningen”?
Citera
2026-01-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Herregud, så tvärsäkra uttalanden om hur individer formas. Arv och miljö mm. Tvillingstudierna har fått kritik för att de utgör individer från 11 års ålder pch bortser iftån att miljöpåverkan kan ha skett innan dess. Det är självklart skillnad på en vuxens nervsystem, hjärna och och konsekvenstänkande och ett barns, som är beroende av att omvärlden, dvs dess närmsta miljö, vägleder det ioch hjälper det att växa upp till en solid medborgare. Hade ditt snack om att gener är det enda som styr styrt hade vi ju lika gärna kunnat införa barnaga igen. Eller bara sätta ur barn i naturen frän bebisålder att klara sig själva. Det ör ju bara gener som stur hur man tar sig an sin levnad.

Visst har du rätt att det inte är ett rätlinjingt samband mellan traumatisk uppväxt och att bli en förövare som vuxen. Det beror ju på många saker, där gener och sårbarhet spelar in, men också självklart vad man haft för start i livet. Tycker du förenklar..

Två invändningar: Du likställer förintekseöverlevare med "alla som haft en dysfunktionell uppväxt"..Det är ju galet, eftersom vi pratar om barn som växer upp med vårdnadshavare som tex misshandlar,slår eller vanvårdar det. Alla förintelseöverlevare var inte barn och kan ha haft en kärleksfull uppväxt i övrigt. En vuxen som utsätts för trauma har andra erfarenheter i botten (ofta, inte alltid) som denne formar sin världsbild på.

Vi vet att Robins föräldrar var missbrukare. Det är sedan länge bevisat att växa upp i en miljö med missbruka påverkar barn på flera sätt, inklusive deras stressnivåer, sätt att fungera senare etc. Om ma än aldrig haft solida vuxna kring sig, är det klart att man jan utveckla en sårbarhet.

Och där kommer vi in på mina andra invändning: den forskare som upptäckte den sk psykopatgenen, råkade som av en händelse sammanblanda sina röntgenbilder på sin egen hjärna och sina oatienters/klientens hjärnor och upptäckte då till sin fasa tydliga likheter mellan dessa..

Hans konklusion var att han, trots att han liksom hans klienter är födda med empstibrist, hade utvecklat ett hyfsat sammanhållet jag, som inte tog livet av folk ich levde kriminellt för att han vuxit upp i en stabil ich kärleksfull familj. Han hade ett normalt liv med fru och barn. Även om han upplevt sig vara annorlunda och inte reagera på saker som andea reagerar på.

Det är såklart inte så att ett barn som vuxit upp i ett missbrukarhem är predestinerad till att begå hemska handlingar mot andra. Men det är inte heller hugget I sten att en psykopat måste det.
Så, vad jag vill säga med detta är att miljön inte alls går att utesluta som faktor i vad som formräsr en individ.

Ich just i det här fallet har ingen alla pusselbitar. Jag kan tänka mig att växer man upp mycket ensam, utan vuxen vägledning, stabila vuxna så utvecklar man väldigt lätt strategier för att överleva. Kanske söker sig till destruktiva saker på nätet, människor med skeva ideal, då man inte känner till cvad som är bra och kärleksfullt, utan tar vad man får ich känner igen. Kanske börjar nyttja droger själv.. Om man inte, under uppväxtår, har sunda människor tint omkring, som kan visa en hur världen är beskaffad och att världen är en god plats, så är man ju prisgiven åt det som serveras en, som barn alltså ich det kan ju ytterligare påverka.

Sen har varje människa ansvar för sina handlingar och man kan inte avsäga sig detta med hänvisning till en dålig uppväxt.

Så jag ursäktar inget. Robin verkar ha en megastörning i sin personlighet, som också kan ha förstärkts av att han tycks ha varit ensam och levt i en sjuk fantasivärld bestående av porr, etc. Dvs, totalt gränslösa miljöer. Han kanske tom. kom i kontakt med barnporr som väldigt ung, tom som barn? Nu är det spekulationer, men jag vill bara visa att jag inte tror att miljön och hyr ett barn formas tidigt alltid går att exkludera då man ska förstå en person eller sätta diagnos.
Tror inte heller seriösa utredare gör detta. Dvs, de har alltid med hur en person vuxit upp.

Men jag är övertygad om att Robin är störd på ngt vis och att sådana här dåd inte begås av vemsomhelst med en dålig uppväxt. Frågan om varför en person blir som hen blir och gör som hen gör, är dock inte alltid så enkel att besvara.
.
Bra resonemang.
Citera
2026-01-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Fast familjen vill ju inte det? De vill ju inte att folk använder bilderna på Facebook "till stöd för My" eller för den delen att osköna personer sprider "snygga bikini-bilder".

De vill äga storyn/narrativet om My och inte känna att hon är allmängods.

Det är en fruktansvärt traumatiskt händelse som de vill försöka hantera så mycket de bara kan på sitt sätt.
Tror du 100.000-tals människor på internet kommer bry sig vad hennes familj vill eller inte?

Har aldrig fattat varför vissa brottsoffer går ut med sådana grejer officiellt, det kommer inte hjälpa ett piss ändå

Sen att vissa är sjuka och vill sprida bikinibilder och hålla på med AI och såna grejer det är en annan grej

Men vanliga bilder kommer ju ändå alla kunna se
Citera
2026-01-03, 13:00
Medlem
Citat:
Otrygg barndom och övergrepp leder typiskt inte till att man själv utsätter andra för övergrepp. Om det var sant så skulle förintelseöverlevarna från andra världskriget sprungit runt och mördat, våldtagit och styckat folk på löpande band efter att de släppts från de fruktansvärda fasorna de upplevt i koncentrationslägren.

Istället är det en samling gener som väldigt många av dessa obegripligt hänsynslösa mördare delar. Psykopati är kartlagt under lång tid, framförallt i USA, och man kan lätt känna igen dem på deras beteende. Det här var ett bortrövande, mord och styckning helt driven av gärningsmannens lust. Det var lustfyllt för honom att planera mordet, utföra det och försöka förvilla polisen. Slumpmässigt offer mitt i natten 1,5 mil från hans bostad. Sedan åka 6 mil för att gräva ner offret. I teorin väldigt svårlöst. Psykopater har en narcissistisk självuppfattning och saknar empati. De njuter av att plåga andra etc. Stora delar av Hares psykopatchecklista kan appliceras på GM.

Anledningen till att GM blev utnyttjad, misshandlad etc. som barn var för att föräldrarna hade denna ofördelaktiga genuppsättning som GM sedan har ärvt. Tvillingstudier har visat att ett kärleksfullt hem delvis kan få psykopater att inte leva ut sina drifter, men drifterna finns där oavsett uppväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca

.

Intressant läsning från er båda och ni belyser egentligen två sidor av samma mynt.

Det finns tydliga biologiska komponenter i psykopatiska drag och det är svårt att komma runt de genetiska faktorernas roll särskilt när man tittar på hur stabila vissa personlighetsdrag är över tid och miljö. Samtidigt är det uppenbart att gener inte verkar “aktivera sig själva i vakuum”. Miljön påverkar hur dessa anlag uttrycks och det är inte sällan en kedja av påverkan där både arv och uppväxtmiljö samspelar.

Tvillingstudierna ger stöd åt en stark ärftlig komponent men även epigenetiken visar att uppväxt stressnivåer och anknytning kan modulera genuttrycket. Det är alltså inte fråga om antingen biologi eller miljö utan snarare en växelverkan mellan båda ibland väldigt komplex. En person med psykopatiska drag som växer upp i ett tryggt hem kan mycket väl "kompensera" för vissa tendenser samtidigt som en genetiskt mer empatisk individ kan bli destruktiv i en kaotisk miljö.

I det här fallet är det troligt att flera faktorer sammanföll predisposition brist på trygghet missbruk i familjen och en isolerad digitaliserad livsstil som till sist kulminerade i total avtrubbning.
Citera
2026-01-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Är det polisen som bekräftat att kroppen har anträffats styckad och delar även anträffats i bostaden, eller är detta ”enligt uppgift till tidningen”?

Det verkar som att medierna själva inte riktigt vet vad som är bekräftat just nu. Först sägs det att polisen hittat delar i lägenheten, sen ändras det till ”enligt uppgift” i nästa artikel.
Citera
2026-01-03, 13:04
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Slutar aldrig förvånas över nivån på influencers main character syndrome.
Sociala medier har verkligen skapat empatistörda människor.
Får man fråga vem influencern är?

Hon kallar sig som sagt ”UllaBritta” och finns på bland annat Instagram, där inlägget om namnvalet lades ut men nu är borttaget.

Som sagt, det går bra att namnge sitt barn efter i princip vem som helst men att dundra ut att ens nyfödda barn fått ett mellannamn efter en nyss mördad kvinna till sina 55,000 följare knappt ett dygn efter att föräldrarna vädjat om att få sörja i fred och sedan kalla befogade ifrågasättanden för ”hat” och ett ”drev” är ett otäckt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av minay
"Fråga familjen först"
Hur tänkte du där? Hej, ni ville bli lämnade ifred, men jag skulle bara fråga, är det okej att min dotter får heta my? Eller hej, är detta okej att jag skriver ett inlägg om att jag hedrar eran dotters minne? Liksom.... hon får skriva vad HON vill. Det ÄR JU 15 000 inlägg här på flashback om my, är det någon här som har frågat om tillåtelse? Eftersom familjen ville bli lämnade ifred? Eller ringer media stup i kvarten upp familjen innan man publicerar? Eller alla bilderna, videos och kommentarer som ligger på tiktok, facebook och instagram.. Familjen vill bli lämnade ifred, ja. Dvs. Dom vill inte kontaktas. Thats it.

Du missar poängen. Självklart skulle hon absolut inte höra av sig till familjen och fråga om lov eftersom att det vore ytterst olämpligt. Eftersom att hon inte kan höra av sig blir det därför än mer makabert att hon ändå väljer att gå ut med sitt inlägg med namnvalet och motiveringen till sina 55,000 följare på Instagram.

Familjen har inte bara bett om att få sörja i fred, de har också bett om att folk ska sluta sprida namn och bilder. Det kan man tycka att UllaBritta borde kunnat respektera i första hand. Det är empatistört att sätta sig själv och sin upplevelse av barnafödande i centrum och helt bortse från uttryckta önskemål från en sörjande familj.
Senast redigerad av riktigamannen95 2026-01-03 kl. 13:10.
Citera
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Nja
Polisen arbetade efter två spår från början
Statlig räddningstjänst samt brottsutredningen människorov på grund av initiala uppgifter
Tror att ”efterföljande husrannsakan” är mer av ett redaktionellt språkbruk i någon media än exakt beskrivning av händelseförloppet i tid

Polisen hade helikopter som sök de har väl värmekamera som de kan använda ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Tror du 100.000-tals människor på internet kommer bry sig vad hennes familj vill eller inte?

Har aldrig fattat varför vissa brottsoffer går ut med sådana grejer officiellt, det kommer inte hjälpa ett piss ändå

Sen att vissa är sjuka och vill sprida bikinibilder och hålla på med AI och såna grejer det är en annan grej

Men vanliga bilder kommer ju ändå alla kunna se

De rimliga och empatiska människorna kommer givetvis att göra det.

Jag har sett ett gäng personer använda Mys namn och bild med välvillig avsikt på Facebook för att uppmärksamma kvinnovåld samt de systembrister som Robin/Vilma-fallet har satt strålkastaren på.

Dessa personer kommer sannolikt upphöra med den typen av användning av Mys namn och bild eftersom de är empatiska människor.

Det är ganska hög brist på empati att inte hörsamma deras vädjan. Att det sedan alltid kommer finnas egoistiska, oempatiska och omogna personer där ute är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in