Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 23:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det tar ingen tid alls att logga in på Icloud och trycka på "Lost mode", sedan pingar telefonen även om den är avstängd.
Och varför gjorde inte polisen det då. Hade inte behövt vänta in NFC
Citera
2026-01-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Att lämna tillbaka den kanske var exakt hans plan. Städa den, lämna tillbaka och sedan kommer inte polisen att hitta några spår i hans egen bil om den skulle bli undersökt.
Jaa de var sjukt nära att han lyckades med allt
Citera
2026-01-01, 23:11
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Och varför gjorde inte polisen det då. Hade inte behövt vänta in NFC

Hur vet du att dom inte gjorde det? Det lär bara varit My som hade lösenordet till ICloud, så det har dom nog fått göra parallelt och väntat på familjen att signera för att komma in.

Visst, risken finns att svensk polis är så otroligt korkade att de inte känt till och övervägt möjligheten via Lost mode/Apple. Tyvärr finns den risken.
Citera
2026-01-01, 23:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Exakt! Känns otroligt märkligt om han är så bakom flötet att han skulle komma med "jag öh hittade kroppen på marken, den låg där död". Jag förstår inte riktigt hur han ens har tänkt sig ett alibi i det här fallet om han erkänner gravfridsbrottet?

Det är väl två frikoppalde frågor?

Han kan knappast göra annat än erkänna brott mot gravfriden när polisen tar honom på bar gärning.

Den här mannen har knappast förmåga att tänka i flera steg därför har han inte tänkt när han erkänner, han förlitar sig på att munlädret räddar honom, psykopatiskt drag.
Citera
2026-01-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desinformeramera
Känns ju oavsett dumt att ta en kropp till huset om grannen är hemma. Släpa den från en bil in till huset. Undra vad grannen/husägaren har att säga om detta.
GM har knappast gjort sig känd som den som inte tar risker. Inte heller har han gjort sig känd som speciellt smart, med sina "hur våldtar man"-sökningar innan han försökte kidnappa en unge mitt på dagen. Knappast någon Dexter.
Citera
2026-01-01, 23:14
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Beror väl i mångt och mycket på fabrikat. Hittafunktionen på en nyare iPhone funkar så länge telefonen har batteri, påslagen eller ej. Med tanke på att My tycks ha haft iPhone så kan den ha spårats även om den var avslagen.

Lost mode funkar även om batteriet är för svag för påslagning av telefon. Det krävs otroligt låg nivå för den att pinga mot master när batteriet är slut. När batteriet är "slut" och telefonen är av finns det fortfarande mycket batteri kvar för att pinga location avstängd.
Citera
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Vart kommer dessa bilder ifrån?
https://imgur.com/a/ZXNGqTK

Någon nämde tinder förut. Stämmer det? finns det mer skärmdumpar av tinder profilen? kommer bilderna någon annan stans ifrån?

Tror det var från hans Facebook-konton. Känner inte till Tinder, men det har nämnts att han hade ett konto på Bodycontact där du förövrigt kan se en bild på hans halvnakna kropp
Citera
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Jag menar att man i detta särskilda fall bör kunna låsa in personen på obestämd tid oavsett utgång av aktuellt brott (se kidnappningsförsöket) då detaljerna kring gärningen tyder på noggrann planering och mycket vidriga uppsåt. Man ska inte kunna kidnappa ett barn och förbereda sig för både våldtäkt, sadism och mord och sedan skydda sig bakom sitt eget misslyckande för att ungen flydde. Omständigheterna bör vara tillräckliga för att låsa in en sådan person betydligt längre.

Då hade också My levt idag, och så måste man resonera.
Ja det borde rimligtvis gå att låsa in folk som kidnappar tjejer på livstid utan att det drabbar oskyldiga.
Att kidnappa en tjej är inte direkt något man råkar göra på fyllan om man är det minsta normal.
Till och med bunkerläkaren släpptes ut efter bara sex år.
Jag tycker det är ett hål i lagen att man släpps ut så man kan försöka igen om man har såna här onda avsikter men samtidigt är det förstås viktigt att inte oskyldiga straffas, jag tycker ändå att den ekvationen borde kunna lösas.

Rätten trodde inte på honom att han inte hade för avsikt att skada flickan, det är stötande att han ändå släpptes ut.

Typ jaja vi tror att du tänkte kidnappa och skada den här tjejen, försök igen om två år lilla gubben.
Nu tog det 6 år men under den tiden hann han dessutom frontalkrocka en taxi med flit, tror vi kan va rätt säkra på att han gjorde det med flit faktiskt.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-01-01 kl. 23:20.
Citera
2026-01-01, 23:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymbysweden
Jaa men de gjorde dem ej kunde vara 3 GM de kunde ej ta risken

Var har du läst att polisen inte undersökte stugan när mgm var på jobbet?
Citera
2026-01-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Jag menar att det inte är så lätt att låsa in folk för sker de faktiskt inte har gjort. Man kan ju planera saker som man sedan inte utför. Jag fattar problemet kring att helt galna personer inte borde vara ute bland folk, men jag förstår också problemet med att vi inte kan låsa in hur många som helst för saker de kan tänkas begå. Det är ingen lätt nöt att knäcka. Det här gäller även problemet med omhändatagnde av barn, då tar man ibland barn för att man misstänker att föräldrar kan ska ska dem, inte för att de har skadat dem.

Den andra personen är helt avskriven, han kan däremot vara anledningen till att GM glömde kvar handske/hammare och buntband och tack vara dem kunde man hitta DNA-spår och på rekordfart hitta GM, eftersom han fanns i register. Han har varit på platsen med sin arbetsbin och haft en saftblandare på taken som kan ha uppfattas som ett utryckningsfordon eller bara störande när han kommit åkande. Typ så.

Citat:
Källa på telefon? Finns ingen logik i att slå sönder den för att sen ta med den, går snabbare att stänga av
Man kan inte stänga av alla iPhones och de tar tid och uppmärksamhet när den är låst
Citera
2026-01-01, 23:17
Medlem
Citat:
Nej de kan den definitivt inte?
Jo iPhone går alltid att spåra jag är IT Ingenjör på säpo
Citera
2026-01-01, 23:18
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Vad tror vi, är det här stugan som GM bott i, och där kvarlevor hittades?

Det skall då ha varit tre byggnader på tomten. En huvudbyggnad där hyresvärden bodde, ett attefallshus som låg uppe för uthyrning, samt en risig liten stuga som grannar i området först trodde var en sommarstuga av något slag.

Bild 1: https://ibb.co/cKx8MDyt
Bild 2: https://ibb.co/ymwcsvZh - Kan BO ha nått stugan uppför den här slänten?
Bild 3: https://ibb.co/xKykgYL7 - Det här är på samma plats som Bild 2 är tagen, fast vänd åt andra hållet. Höga häckar till grannens hus, avskilt, ingen som hade råkat se något.

Jo det är det samma stuga. 15 kvm.

https://www.google.com/maps/@59.240526,17.6186476,3a,15y,296.92h,95.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1sJq5lacZjcXr6OtK2gr1MkA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D-5.52477688752964%26panoid% 3DJq5lacZjcXr6OtK2gr1MkA%26yaw%3D296.9193419478545 !7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTIwOS4wIKX MDSoASAFQAw%3D%3D

https://m.kvalster.se/Sodertalje/Uthyres/Lagenheter/Tarnstigen_2_2013533
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in