Citat:
Ursprungligen postat av
esprit21
Jag menar att man i detta särskilda fall bör kunna låsa in personen på obestämd tid oavsett utgång av aktuellt brott (se kidnappningsförsöket) då detaljerna kring gärningen tyder på noggrann planering och mycket vidriga uppsåt. Man ska inte kunna kidnappa ett barn och förbereda sig för både våldtäkt, sadism och mord och sedan skydda sig bakom sitt eget misslyckande för att ungen flydde. Omständigheterna bör vara tillräckliga för att låsa in en sådan person betydligt längre.
Då hade också My levt idag, och så måste man resonera.
Ja det borde rimligtvis gå att låsa in folk som kidnappar tjejer på livstid utan att det drabbar oskyldiga.
Att kidnappa en tjej är inte direkt något man råkar göra på fyllan om man är det minsta normal.
Till och med bunkerläkaren släpptes ut efter bara sex år.
Jag tycker det är ett hål i lagen att man släpps ut så man kan försöka igen om man har såna här onda avsikter men samtidigt är det förstås viktigt att inte oskyldiga straffas, jag tycker ändå att den ekvationen borde kunna lösas.
Rätten trodde inte på honom att han inte hade för avsikt att skada flickan, det är stötande att han ändå släpptes ut.
Typ jaja vi tror att du tänkte kidnappa och skada den här tjejen, försök igen om två år lilla gubben.
Nu tog det 6 år men under den tiden hann han dessutom frontalkrocka en taxi med flit, tror vi kan va rätt säkra på att han gjorde det med flit faktiskt.