Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2025-12-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Även om det finns vab m.m. är det både lättare och billligare att inte ha barn. Hur ska man premiera de som skaffar barn?

Måste man premiera?

Och hur gör vi på de som är odugliga på att ta hand om barnen? En misslyckad unge kostar mer än den ger.

Om jag blir ihop med någon med barn för mannen inte är kapabel till att ta ditt ansvar den han få skattelättnader? Ska jag få fortfarande straffas med t ex lägre pension även om jag delvis står för fiolerna för ungen?
Citera
2025-12-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du inte känner till är den mörka baksidan även om dessa barn skaffas i Guds namn o som guds gåva.
Alla barn har inte gåvan att födas fullt frisk, visst oddsen är höga för helheten föds friska, men genom antalet födda barn ligger i snitt över 10st per familj utgör det även att några av dessa familjer föder ett barn med handikapp, dvs här startat bidragen till en enorm kostnad för staten, mina släktingars klan kan allt detta ut i fingerspetsarna hur man mjölkar staten via sin barn hjord. Dvs man diar med öppen mun från statens bidrags spenar ett helt liv.

Man söker anställning i ex gruvan efter skolan, kort efter blir man gravid för att inte återkomma på c 3 decennier eller om man ens återkommer till arbetslivet igen, men LKAB betalar bra, det utgör du får bra föräldrapenning o sgi.

Genom att man är så så många barn o släktingar, vissa blir gamla, andra kan råka ut för en skada som kräver vård utöver vanlig vård, dv äldre blir dementa eller annat.

Samtliga kan vårdas hemma, man anställer sina egna familjer för omvårdnadsbidrag, assistentersättningar osv, dvs detta kostar enorma belopp för staten, men själva arbetsinsatsen blir inte så hög just för man är så så många, lite äldre barn kan hjälpa med vissa sysslor helt gratis, men själva omvårdaren o assistenten får fullt betalat.

Pratar du om något tv-serie du sett, eller om hur vissa lever i Afghanistan?

Vi har födelsetal på 1,3 i snitt i det här landet, kom tillbaka till verkligheten istället.
Citera
Igår, 05:11
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Måste man premiera?

Och hur gör vi på de som är odugliga på att ta hand om barnen? En misslyckad unge kostar mer än den ger.

Om jag blir ihop med någon med barn för mannen inte är kapabel till att ta ditt ansvar den han få skattelättnader? Ska jag få fortfarande straffas med t ex lägre pension även om jag delvis står för fiolerna för ungen?

Ja premierar man inte dör vi ut. Det vill inte jag att vi gör.

Samhället kommer få misslyckade ungar, det är statistiskt säkert. Utan dessa misslyckade kommer vi inte få några lyckade. Allt handlar om statistik. Du kan inte få mer än en viss procent utbildade ungar.

Du har dock en intresssant fråga. Ja, de biologiska föräldrarna bör få skattelättnaderna men i fråga om skilsmässa eller bodelning kan man ju också utgå från vårdnaden. Skulle du ex flytta ihop med en kvinna som har 100% av vårdnaden skulle du kunna skicka in bevis om att du nu är styvfar med kvinnans godkännande och få 50%. Tyvärr öppnar sånt här upp för bedrägerier och man kommer behöva vara försiktig med regelverket.

Skulle hon fortfarande ha delad vårdnad skulle biologiska farsan ha avdraget. Detta är dock detaljer som smartare människor än mig skulle få planera.
Senast redigerad av Wyrdkin Igår kl. 05:17.
Citera
Igår, 10:09
Medlem
Citat:
Ja premierar man inte dör vi ut. Det vill inte jag att vi gör.

Samhället kommer få misslyckade ungar, det är statistiskt säkert. Utan dessa misslyckade kommer vi inte få några lyckade. Allt handlar om statistik. Du kan inte få mer än en viss procent utbildade ungar.

Du har dock en intresssant fråga. Ja, de biologiska föräldrarna bör få skattelättnaderna men i fråga om skilsmässa eller bodelning kan man ju också utgå från vårdnaden. Skulle du ex flytta ihop med en kvinna som har 100% av vårdnaden skulle du kunna skicka in bevis om att du nu är styvfar med kvinnans godkännande och få 50%. Tyvärr öppnar sånt här upp för bedrägerier och man kommer behöva vara försiktig med regelverket.

Skulle hon fortfarande ha delad vårdnad skulle biologiska farsan ha avdraget. Detta är dock detaljer som smartare människor än mig skulle få planera.

Vi dör ut? Då illa är det inte och vi har redan bidrag och stöd som är i världsklass. Tror inte du kan styra detta så värst mycket med pengar utan folk prioriterar annat än att skaffa mer än två barn. Vissa kommer aldrig skaffa barn av olika anledningar och några kommer skaffa fler än två. Vill vi öka befolkningen är det invandring från överbefolkade områden det nästa sett demografiskt.
Citera
Igår, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Pratar du om något tv-serie du sett, eller om hur vissa lever i Afghanistan?

Vi har födelsetal på 1,3 i snitt i det här landet, kom tillbaka till verkligheten istället.
Nej har lagt ut länk, både aftonbladet och föräldrar o barn har skrivit om bl.a mina släktingar.

Man har barnen som karriär, försöker allt från att få alu bidrag till att ta hand o sina barn.
Man kan leva ett helt liv på enbart skaffa barn, dvs alla bidrag man får via staten, o dom flesta har gott ställt via just bidragen man får.

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/qnRB1L/har-ar-barnen-hela-karriaren
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Citat:
OOT men skulle ju bara bli garantipension för majoriteten ändå om man delar på en pension.

En del av "skattelättnaden" får väl gå till att täcka det. Det jag menar att man kan inte ha en person som tar hand om hushållet "gratis" och en som jobbar även om man delar på inkomsten kan det bli problematiskt i framtiden om man skulle t.ex. skilja sig.

Staten ska ju inte behöva gå in med garantipension om man skulle ha ett sådant system speciellt om ena partnern haft tjänstepension och har några miljoner avsatt.

och tillbaka till tråden

Jobbskatteavdrag skulle inte heller vara en dålig ide men kanske lite med andra siffor och ett tak. Man vill ju ha inte ha barn i kvantitet utan öka snittet till 2-3 istället för 1-2.

Sedan måste ju bankerna inkludera ett eventuellt avdrag när det ska diskuteras bolån för det är nog där skon klämmer mest svensson vill inte bo trångt utan varje barn ska ha varsitt rum och då måste man kunna få låna.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in