2006-09-07, 12:06
Medlem
hej jag har lirat gura (akustiskt) ett tag nu kan lite noter och ackord men jag har aldrig fattat vad tabs är kan nån hjälpa mig med det. Är det bra? hur spelar man efter dom? jag ser bara en massa siffror??
Citera
2006-09-07, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sarge
hej jag har lirat gura (akustiskt) ett tag nu kan lite noter och ackord men jag har aldrig fattat vad tabs är kan nån hjälpa mig med det. Är det bra? hur spelar man efter dom? jag ser bara en massa siffror??

siffrorna visar vart du ska hålla fingret/fingrarna på varje sträng.
Citera
2006-09-07, 12:23
Medlem
E----1------------------------------------------
H-------2---------------------------------------
G----------3------------------------------------
D-------------4---------------------------------
A----------------5------------------------------
E-------------------6---------------------------

Dessa streck indikerar alltså strängarna. Siffrorna visarna vilket band du ska trycka ner fingret på, och vilken sträng ser du ju eftersom exempelvis siffra 4 är på D-strängen, då ska du alltså sätta fingret på fjärde bandet på D-strängen. När du väl kommit in i tänkandet så är det jättelätt och bara att ta ut låtar, lycka till!
Citera
2006-09-07, 12:27
Medlem
thx finns det nån enkel låt att hitta på nätet ni kan tipsa om?
Citera
2006-09-07, 14:22
Medlem
http://ultimate-guitar.com/tabs/n/nirvana/come_as_you_are_intro_tab.htm
Citera
2006-09-07, 15:02
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarge

Som svar på hurvida "det är bra" - en gigantisk nackdel jämfört med noter är att rytmisering, frasering och andra viktiga saker ofta inte står med (i alla fall inte lika tydligt som i noter), så i princip måste man redan kunna låten innan man lär sig den (om du förstår vad jag menar, det där lät lite konstigt). Alltså; att skicka TAB till en annan musiker (som inte har hört låten) och förvänta sig att det ska låta som man själv tänkt är lönlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in