Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-26, 09:45
Medlem
DAGS ATT SPÅ BÖRSÅRET 2026.

Detta blir åttonde året för börstipset. Hoppas på både nya och gamla tävlande.

Inför nästa börsår så kan man avge sitt svar
från och med nu fram till och med 4:e januari 2026 kl 24.00.
Fredagen (börsdagen) den andra januari kommer alltså med i röstperioden.
Hela 10 dagars betänketid för börstipset.

Svaren ges i heltal med högst en decimal.
Man kan bara avge sitt svar EN gång, alltså ingen ändring i efterhand.
(så tänk efter noga innan ni lägger ert tips)
OBS! Tips som inte ligger inom ramen för dessa regler tas ej med.
Citat:
Lägger mitt eget tips på fredag den andra januari.
Redovisning för år 2025 och nya deltagarlistan för 2026
kommer c:a den 4 – 5:e januari.

Kom igen nu! Hoppas det blir fler ”börsexperter” som ansluter.

Så får vi hoppas på ett bra och spännande börsår.

Maximalt antal deltagare blir 75 st.

Historiska börsdata inhämtat från dessa länkar
https://se.investing.com/indices/omx-stockholm-historical-data

https://www.nordnet.se/marknaden/indikator/omxspi
dessa länkar ses bäst på en dator

(sprid gärna länken till edra vänner o bekanta).
Citera
2025-12-26, 10:14
Medlem
Klas-Vegass avatar
Att det blir ett volativt spännande börsår kan vi nog utgå ifrån.

Så här skrev jag förra året:

"omx -13,4
Jag tror också att digerdöden kommer att infinna sig. Det blir en återhämtning men inte allt.
Guld blir 2025 stora år."

Det blev ingen digerdöd. Därför kommer smällen att bli större 2026 -17,7%

Det är för lätt att reka Guld även för 2026 (men inte silver som lär bli en berg & dalbana).
Så jag rekar istället Novo nordisk AS 331,55 DKK i skrivande stund. Båda mina dagliga amerikanska källor har nämnt bolaget de sista veckorna av alla bolag i hela världen.
Citera
2025-12-26, 10:15
Medlem
Kanastras avatar
Jag gissar på +7,4% upp

Jag har gärna fel, den får stiga mer om den vill..
Citera
2025-12-26, 11:15
Medlem
Tror på ett relativt dåligt år. Men stora svängningar vår och sommar som man kan göra nåt klipp på om man hamnar rätt. Totala utvecklingen blir svaga 0,9%.
Senast redigerad av korvenorven 2025-12-26 kl. 11:19. Anledning: läste reglerna fel och angav två decimaler.
Citera
2025-12-26, 11:22
Medlem
Svårt i år minst sagt. Ekonomin i Sverige beräknas bli bättre år 2026 enligt experterna och amerikanska aktieindexen år 2025 har slagit nya rekord varannan dag känns det som. Skall indexen i all oändlighet fortsätta upp i skyarna?

Efter en massa upp och ner slutar OMXSPI på +4,4 %.
Citera
2025-12-26, 11:34
Medlem
Jag tror på ett blodigt år -10%.
Och det vore bra för att jag har gjort mig likvid inför 2026.
Citera
2025-12-26, 13:00
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippan13
Jag tror på ett blodigt år -10%.
Och det vore bra för att jag har gjort mig likvid inför 2026.
Spelat upp kassan?
Citera
2025-12-26, 13:21
Medlem
Gissning omxspi 2026: 16.1%.

Tillbakablick: Låg rätt så bra 2025 och 2024.
Förra året hade jag rätt gällande geopolitiken, räntekurvan och inflation. Hade mest rätt på AI. Missade på valutamarknaden och handelstullar.

2026: Närmar oss val i USA (midterm) och Sverige. Tror inte tullarna kommer i spel igen. Räntan Sverige kommer ligga kvar på 1.75 eventuellt höjas 25 punkter. Bostadsmarknaden kommer sticka iväg 10% efter nya regleringar i april. USDSEK reverseras lite. Säg att USDSEK stänger på 9.7. Gällande Ukraina, så hoppas jag och tror jag på fred. Eller iallafall cease fire. Tror fortsatt att AI kommer att förändra världen. Nutidens internet. Se bara lovable. Börsen är dyr, men brukar fortsätta i Momentum, så nasdaq kan absolut gå upp 30%. Stora bolag blir större. Tror inte AI bubblan spricker under 2026. Tror också att det finns mycket greed där ute. Men det vänder snabbt till fear. Alla glömmer bort krascherna snabbt. Krascherna blir bara kortare och kortare. (Enda sedan flash krasch, covid, tullarna (både 2018 och 2025). Känner mig rätt så nöjd med min portföljpositionering.
Citera
2025-12-26, 13:31
Medlem
pn222jws avatar
5.0% upp OMX 30.

Försvarsaktier, råvaror, guld och läkemedel stiger. Oförändrad allmän riskaptit - om Venezuelakonflikten eskalerar kommer oljepriset naturligtvis stiga, om dollarn gör en trolig comeback sjunker euron och yenen - vilket ökar tysk och japansk export. Kina går starkt och visar att dom inte är totalberoende av USA. NASDAQ ligger nog och avvaktar för att undvika en vår-sommar-korrektion.
Citera
2025-12-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
5.0% upp OMX 30.

Försvarsaktier, råvaror, guld och läkemedel stiger. Oförändrad allmän riskaptit - om Venezuelakonflikten eskalerar kommer oljepriset naturligtvis stiga, om dollarn gör en trolig comeback sjunker euron och yenen - vilket ökar tysk och japansk export. Kina går starkt och visar att dom inte är totalberoende av USA. NASDAQ ligger nog och avvaktar för att undvika en vår-sommar-korrektion.

Indexet som gäller är OMX Stockholm (OMXSPI), ej OMX 30.
Finns beskrivet på startsidan, kolla länkarna där.
Citera
2025-12-26, 14:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Jag tror -10%.
Citera
2025-12-26, 16:58
Medlem
Jag är optimissa, och tror således inte på någon större sättning förrän tidigast runt decennieskiftet. Vi har haft några skakiga år, och börsen har ändå ”överlevt” ganska radikala händelser de senaste åren, om än till priset av hög volatilitet. Rensat för inflation, är inte uppgången extrem ändå. Verkligen ingen 1999-revival.

+10,1% år 2026.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in