Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-26, 01:37
Medlem
Även om jag inte såg det komma så var det nog inte omöjligt att förutse att det skulle ske.
Klägget som tystar/ljuger i media letade sig in här.
Flashback moderering har till stor del blivit Multikulti, globalism, woke.
Kasta ut ett tiotal av de mest sverigehatande moderatorerna så går det att vända.

Gott nytt.
2025-12-26, 02:17
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan hålla med TS till viss del, man kastar ur sig ”trams och off-topic varningar” på löpande band bara för att man svarar på ett annat inlägg med kanske en lite fyndig tvist.

Har själv fått rätt många av dessa varningar och sen kommer det en för ”ohörsamhet” och man blir avstängd.

Problemet är att man inte kan försvara sig då man inte kommer någonstans alls vid avstängningar.
Håller helt med dig.
Det har blivit exakt som du beskriver.
En kommentar med innehåll av verklighet/realitet och samtidigt med en glimt i ögat bestraffas av moderatorer som OT=varning.
FB borde fortsätta att vara det forum där det är högt i tak, men samtidigt att skribenterna inte ska tillbringa hela dagarna med att posta hat/personangrepp som inte hör hemma i en saklig och ofta skämtsam diskussion.
2025-12-26, 07:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, exakt.

Det är ju självklart det här, men för tydlighetens skull:

Moderatorerna på Flashback är inte oberoende granskare med utbildning eller hög intelligens, utan vilka nötter som helst med en internetuppkoppling - precis som alla andra användare. Det är förstås meningslöst att ens diskutera en varning eller lämna klagomål till dem. Går man igång på att man får vara med i innegänget så finns det naturligtvis inget incitament att kritisera gänget, precis som i skolan. Och därav kan ett forum som detta aldrig fungera med hårdare moderering.

Ju fler regler och hårdare moderering, desto större blir godtycket och neposimen bland moderatorerna. Forumet blir sämre.

Det kommer sluta med att Flashback försvinner och det är faktiskt ganska sorgligt. Kanske inte imorgon eller ens nästa år, men till slut kommer det bara finnas en bråkdel av användarna kvar som alla är rörande överens om allt. Och det är ju ganska långt från tanken på yttrandefrihet i min värld. Har själv sett detta hända på ett annat forum jag besökte ofta innan det gick samma öde till mötes.

Ja, ska man ha ett forum med yttrandefrihet så kan man inte radera och varna varje skribent.
Att moderatorer raderar trådar pga att de ligger i fel kategori förstår jag inte heller, de är väl bara att flytta dem då vissa faktiskt har fått en hel del inlägg och är en bra diskussionstråd men då kanske under fel kategori. Flytta tråden och låt då diskussionen fortsätta som inget skett.

Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Håller helt med dig.
Det har blivit exakt som du beskriver.
En kommentar med innehåll av verklighet/realitet och samtidigt med en glimt i ögat bestraffas av moderatorer som OT=varning.
FB borde fortsätta att vara det forum där det är högt i tak, men samtidigt att skribenterna inte ska tillbringa hela dagarna med att posta hat/personangrepp som inte hör hemma i en saklig och ofta skämtsam diskussion.

Läser man gamla trådar här på forumet så har det varit långt mer öppet så visst har moderateringen blivit hårdare.
Ibland är det just dessa trådar som dragit från det verkliga ämnen som också blivit till bra trådar.
Håller tummarna för att våra kära moderatorer tar till sig det vi skriver och funderar på framtiden för forumet.

Vissa av mina varningar ska väl tilläggas har kanske varit befogade också😆
2025-12-26, 08:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
vissa ämnen är tabu och förbjudna att diskutera

Vilka ämnen skulle det vara?
2025-12-26, 09:14
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Ja, det har ju varit minst två rundor med åtstramningar.

I första omgången som - om jag minns rätt - drog igång för ungefär 15 år sedan så blev man väldigt hårda med allt som var "off-topic". Till viss del var det en förbättring, men man hackade också av forumets själ när många roliga och tänkvärda inlägg togs bort och användare stängdes av. I gengäld så slapp man en stor mängd skräp som annars tyngde ner de mer aktiva trådarna.

I den andra omgången som verkat dragit igång ganska nyligen så går man "all-in" på att anpassa sig till den numera förlegade åsiktskorridoren där vissa ämnen är tabu och förbjudna att diskutera. Detta är nog dödsstöten för Flashback skulle jag tro och den sista svenska siten där man kunde diskutera om allt med alla går i graven. Om man tidigare amputerat forumet så får väl detta sägas vara dersamma som att man sålt sin själ.

Det är sorgligt faktiskt. Inte oväntat, men sorgligt. Flashback betydde nog mer för mig än vad jag trodde, speciellt de två trådarna som ligger mig varmt om hjärtat! Kanske kommer det något alternativ men det känns mycket osannolikt, inte minst som Flashback ibland känns som en relik från svunna tider, ett urtidsdjur som mot alla odds överlevt ända in i våra dagar.

Finns det hopp om förbättring? Det har jag svårt att tro, men kanske är jag alltför pessimistisk.
Kan tycka att olika regler hanteras olika,
1.03. Hets mot folkgrupp, kan jag tycka det borde vara mer uppföljning på. Visst ska man få utrycka sina åsikter, men när man ger sig på folk med annan åsikt och likt en papegoja matar på borde någon stänga varning/stänga av nazisten i fråga.

Sedan har det blivit lite mycket rysk propaganda, text robotar som stör på forumet detta borde bli prio ett att få bort. Flashback är inte lika roligt, som för ett par år sedan.
2025-12-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelfors
Kan tycka att olika regler hanteras olika,
1.03. Hets mot folkgrupp, kan jag tycka det borde vara mer uppföljning på. Visst ska man få utrycka sina åsikter, men när man ger sig på folk med annan åsikt och likt en papegoja matar på borde någon stänga varning/stänga av nazisten i fråga.

Sedan har det blivit lite mycket rysk propaganda, text robotar som stör på forumet detta borde bli prio ett att få bort. Flashback är inte lika roligt, som för ett par år sedan.
Ja, det blir ganska störande när det sitter folk och spammar forumet med samma skit dag ut och dag in. Tänk, en "ignore"-funktion kanske hade varit något..?

Men som sagt, det är vilka nötter som helst som driver och modererar forumet, inte några filosofer direkt.
2025-12-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vilka ämnen skulle det vara?
Ah, det tog en stund. Men alla förstår nog problemet med denna fråga hoppas jag.
2025-12-26, 10:12
Moderator
Maviels avatar
Finns flera trådar med detta tema, ämnet kan diskuteras i dessa. Rekommenderar dessa två:

(FB) Moderatorer vs. användare - samlingstråden
(FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)

Denna låses.

/Moderator
2025-12-26, 11:21
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Finns flera trådar med detta tema, ämnet kan diskuteras i dessa. Rekommenderar dessa två:

(FB) Moderatorer vs. användare - samlingstråden
(FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)

Denna låses.

/Moderator

Tror du glömde skuva åt nyckeln i hänglåset för det kan fortfarande postas här
2025-12-26, 11:43
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Tror du glömde skuva åt nyckeln i hänglåset för det kan fortfarande postas här

Japp - fixar nu

/Moderator
  • 1