Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Ja, exakt.
Det är ju självklart det här, men för tydlighetens skull:
Moderatorerna på Flashback är inte oberoende granskare med utbildning eller hög intelligens, utan vilka nötter som helst med en internetuppkoppling - precis som alla andra användare. Det är förstås meningslöst att ens diskutera en varning eller lämna klagomål till dem. Går man igång på att man får vara med i innegänget så finns det naturligtvis inget incitament att kritisera gänget, precis som i skolan. Och därav kan ett forum som detta aldrig fungera med hårdare moderering.
Ju fler regler och hårdare moderering, desto större blir godtycket och neposimen bland moderatorerna. Forumet blir sämre.
Det kommer sluta med att Flashback försvinner och det är faktiskt ganska sorgligt. Kanske inte imorgon eller ens nästa år, men till slut kommer det bara finnas en bråkdel av användarna kvar som alla är rörande överens om allt. Och det är ju ganska långt från tanken på yttrandefrihet i min värld. Har själv sett detta hända på ett annat forum jag besökte ofta innan det gick samma öde till mötes.
Ja, ska man ha ett forum med yttrandefrihet så kan man inte radera och varna varje skribent.
Att moderatorer raderar trådar pga att de ligger i fel kategori förstår jag inte heller, de är väl bara att flytta dem då vissa faktiskt har fått en hel del inlägg och är en bra diskussionstråd men då kanske under fel kategori. Flytta tråden och låt då diskussionen fortsätta som inget skett.
Citat:
Ursprungligen postat av
RobbanUC
Håller helt med dig.
Det har blivit exakt som du beskriver.
En kommentar med innehåll av verklighet/realitet och samtidigt med en glimt i ögat bestraffas av moderatorer som OT=varning.
FB borde fortsätta att vara det forum där det är högt i tak, men samtidigt att skribenterna inte ska tillbringa hela dagarna med att posta hat/personangrepp som inte hör hemma i en saklig och ofta skämtsam diskussion.
Läser man gamla trådar här på forumet så har det varit långt mer öppet så visst har moderateringen blivit hårdare.
Ibland är det just dessa trådar som dragit från det verkliga ämnen som också blivit till bra trådar.
Håller tummarna för att våra kära moderatorer tar till sig det vi skriver och funderar på framtiden för forumet.
Vissa av mina varningar ska väl tilläggas har kanske varit befogade också😆