Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2026-01-01, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Tråden ligger i Terrorism eftersom den här legoknekten faktiskt är dömd för terrorbrott. Du behöver inte hålla med om domen, det är faktiskt ingen som bryr sig, men han är likafullt dömd. I det här delforumet finns även trådar om andra terrorister och inte alla av dessa är dömda rätten såsom den här svenske gubben är. Så terrorismkriteriet uppfylls gott och väl.

Den här svenske gubben har givit sig ut för att attackera ett annat folk med vapen. Han har till och mer vandrat över den ryska landsgränsen beväpnad och med syfte att döda, trots att han inte har etnisk tillhörighet på någon av sidorna. Han är alltså där för att söka äventyret och då är benämningen legoknekt välförtjänt, oavsett hur mycket du hejar på det blå laget. Din personliga tolkning av situationen är helt ointressant.

Vill du för övrigt se trådar om ryska medborgare i Terrorismforumet föreslår jag att du startar sådana. Den här tråden handlar inte om Lavrov eller Putin utan om den svenske medborgaren som nu är dömd för terroristverksamhet.

Personligen hoppas jag att denne Christopher möter en snabb död av en rysk kula. Vi vill inte ha tillbaka krigsskadade PTSD-dårar i samhället.
Så, du menar att alla kubaner, indier, kazaker, kineser o.s.v. som ej heller har att göra med konflikten på den ryska sidan är "terrorister" trots att de är legosoldater och har i vissa fall anslutit sig frivilligt, men ofta ofrivilligt med vapen mot skallen?
Citera
2026-01-01, 07:54
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Så, du menar att alla kubaner, indier, kazaker, kineser o.s.v. som ej heller har att göra med konflikten på den ryska sidan är "terrorister" trots att de är legosoldater och har i vissa fall anslutit sig frivilligt, men ofta ofrivilligt med vapen mot skallen?
Ja. Vill du starta trådar om dem så kör på.

Legosoldater är ofta lycksökare och allmänna dårar. Titta på Arklöv. Vill vi ha hem fler sådana?
Citera
2026-01-01, 20:17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrQnpV/christopher-forsback-50-domd-av-ryssland

Får sådana här domar mot svenskar som strider i Ukraina någon som hellst praktisk betydelse?
Det beror ju på vad han tänker företa sig i framtiden, sen får vi väl se om han överlever i Ukraina, för han är väl i fronten om jag inte minns fel och det är ju rätt riskabelt.
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Han befinner sig alltså i Kiev nu och inte i Ryssland - de har alltså suttit själva i en "rättegång" i Moskva och dömt honom därifrån.

Ungefär som att Attunda tingsrätt skulle döma Dmitrij Medvedev för [insert valfritt brott], han skulle inte på något sätt drabbas av det annat än om han skulle få för sig att resa till Sverige på semester.
Lite så kan man säga. Det är givetvis bara trams Ryssland håller på med, men det kan ändå ställa till det för honom på sikt.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lägg till att det kan finnas utlämningsavtal och liknande. I Christoffers fall gissar jag att han bör undvika att åka till länder som kan misstänkas samarbeta med Ryssland. Huvudsakligen Vitryssland, men kanske även Nordkorea eller Iran.
Det kan vara riskabelt på det sättet tänker jag. Återvänder han till Sverige så kommer inget hända. Ryssarna lär ha "dömt" massa folk för krigsbrott i deras frånvaro och det är högst osannolikt att det kommer hända något, men det går givetvis inte att vara helt säker. De kan ju få för sig att sätta efter vissa.

De länder som du nämner bör han undvika. Kina kan vara tveksamt, men jag tror inte det kommer vara någon fara och Kina vill knappast stöta sig med Europa för en sån sak. Turkiet och Serbien kan vara problematiska också, även om jag ser det som osannolikt. Det beror ju på andra faktorer också. Även Ungern skulle kunna vara lurigt då de har så mycket kontakter med Ryssland, men det är ännu mer osannolikt än ovan nämnda.
Citera
2026-01-02, 05:03
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
De länder som du nämner bör han undvika. Kina kan vara tveksamt, men jag tror inte det kommer vara någon fara och Kina vill knappast stöta sig med Europa för en sån sak. Turkiet och Serbien kan vara problematiska också, även om jag ser det som osannolikt. Det beror ju på andra faktorer också. Även Ungern skulle kunna vara lurigt då de har så mycket kontakter med Ryssland, men det är ännu mer osannolikt än ovan nämnda.
Sedan är det ju även så att allianser kan ändras och länder som tidigare var i luven på varandra kan bli såta vänner pga utomstående händelser. Det har vi ju sett med Sverige och Danmark, Tyskland och deras grannar och England och Frankrike, bland annat. Det nuvarande scenariot är alltså inte hugget i sten utan kan komma att ändras under Christophers återstående levnad. Inte så roligt att ha en efterlysning för terrorism hängande över sig då. Det kan komma att bli väldigt svårt för Christopher att lämna Sverige framöver. Jag skulle absolut inte vilja sitta i hans sits.

Men så är det. Play stupid games, win stupid prizes.
Citera
2026-01-02, 10:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Sedan är det ju även så att allianser kan ändras och länder som tidigare var i luven på varandra kan bli såta vänner pga utomstående händelser. Det har vi ju sett med Sverige och Danmark, Tyskland och deras grannar och England och Frankrike, bland annat. Det nuvarande scenariot är alltså inte hugget i sten utan kan komma att ändras under Christophers återstående levnad. Inte så roligt att ha en efterlysning för terrorism hängande över sig då. Det kan komma att bli väldigt svårt för Christopher att lämna Sverige framöver. Jag skulle absolut inte vilja sitta i hans sits.

Men så är det. Play stupid games, win stupid prizes.
Japp så är det. Nu har säkert Ryssland utfärdat massor med såna här domar och risken är nog inte jättestor att de kommer eftersöka honom, men i och med att man nuförtiden kan upprätta databaser på ett helt annat sätt än man kunde under sovjettiden så finns ju ändå risken. Och precis som du säger så kan det svänga rätt duktigt med allianser och det kommer nog hända en hel del det närmaste tio åren, mer än vad som hänt de sista 30 åren i alla fall.

Sen har jag alltid lite funderingar om varför man gör en sån sak som denne man nu gör. Min uppfattning är inte att det är de som är helt normala som ger sig in på detta. Det är ju en helt annan sak än att åka med hjälpsändningar om man säger så.
Citera
2026-01-02, 10:45
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Japp så är det. Nu har säkert Ryssland utfärdat massor med såna här domar och risken är nog inte jättestor att de kommer eftersöka honom, men i och med att man nuförtiden kan upprätta databaser på ett helt annat sätt än man kunde under sovjettiden så finns ju ändå risken. Och precis som du säger så kan det svänga rätt duktigt med allianser och det kommer nog hända en hel del det närmaste tio åren, mer än vad som hänt de sista 30 åren i alla fall.

Sen har jag alltid lite funderingar om varför man gör en sån sak som denne man nu gör. Min uppfattning är inte att det är de som är helt normala som ger sig in på detta. Det är ju en helt annan sak än att åka med hjälpsändningar om man säger så.
Ja, jag delar den uppfattningen. Det ser vi ju också på många av de som åkt ner för att kriga till olika konflikter. Folk som Arklöv och Mikael Skillt är ju långtifrån normsvennar. Det här är stökiga figurer med knepiga politiska övertygelser och sannolikt odiagnostiserad ADHD. Att åka ner med mat och filtar är en sak, att åka ner för att skjuta ihjäl människor är en helt annan.

Därför har jag faktiskt inga direkta sympatier när skiten träffar fläkten för de här lirarna. Oavsett om skitkorven kommer i form av en kula eller som i detta fallet, en möjligen livsförändrande terrordom som kan komma att låsa fast honom i Sverige för resten av hans liv. Han sökte spänning och spännande blev det. Återstår att om han tycker att det är lika skoj att inte kunna åka på ölresa till Prag eller solsemester till Turkiet när han blir pensionär?
Citera
2026-01-02, 10:52
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lägg till att det kan finnas utlämningsavtal och liknande. I Christoffers fall gissar jag att han bör undvika att åka till länder som kan misstänkas samarbeta med Ryssland. Huvudsakligen Vitryssland, men kanske även Nordkorea eller Iran.

Så med andra ord... Inget semestrande i skitländer. Knappast en stor förlust.

Men vad gäller länder som typ Thailand? Ska det inte vara fullt med Ryssar där? Är det säkert att åka dit?
Citera
2026-01-02, 11:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja, jag delar den uppfattningen. Det ser vi ju också på många av de som åkt ner för att kriga till olika konflikter. Folk som Arklöv och Mikael Skillt är ju långtifrån normsvennar. Det här är stökiga figurer med knepiga politiska övertygelser och sannolikt odiagnostiserad ADHD. Att åka ner med mat och filtar är en sak, att åka ner för att skjuta ihjäl människor är en helt annan.

Därför har jag faktiskt inga direkta sympatier när skiten träffar fläkten för de här lirarna. Oavsett om skitkorven kommer i form av en kula eller som i detta fallet, en möjligen livsförändrande terrordom som kan komma att låsa fast honom i Sverige för resten av hans liv. Han sökte spänning och spännande blev det. Återstår att om han tycker att det är lika skoj att inte kunna åka på ölresa till Prag eller solsemester till Turkiet när han blir pensionär?
Ja, vi är inne på samma linje. Det verkar inte vara helt ovanligt att det är just stökiga och störiga individer ofta med extremvänster eller extremhögersympatiter. Det är nog rätt ofta som de "flyr" från något hemmavid känns det som. Det kan bli diverse olika bekymmer för denna kille om han nu överlever.

Jag har inga bekymmer om man åker ner som ingenjör, läkare, sjuksköterska eller något. Jag har själv velat åka som sjuksköterska men min fru vill inte att jag åker och då respekterar jag ju det. Det kan givetvis få både politiska och även rena skadekonsekvenser även med att åka på detta sätt, men det är ju sånt man faktiskt får se till att ha klart för sig innan man ger sig av.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in