Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-25, 21:58
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrQnpV/christopher-forsback-50-domd-av-ryssland
Citat:
Sju års fängelse och 20 år i en straffkoloni med högsta säkerhet.

En rysk militärdomstol har dömt Christopher Forsbäck för terrorism.

– Det här är bara löjligt, säger Christopher Forsbäck.

Får sådana här domar mot svenskar som strider i Ukraina någon som hellst praktisk betydelse?
Citera
2025-12-25, 22:23
Medlem
franges avatar
Han befinner sig alltså i Kiev nu och inte i Ryssland - de har alltså suttit själva i en "rättegång" i Moskva och dömt honom därifrån.

Ungefär som att Attunda tingsrätt skulle döma Dmitrij Medvedev för [insert valfritt brott], han skulle inte på något sätt drabbas av det annat än om han skulle få för sig att resa till Sverige på semester.
Citera
2025-12-25, 22:28
Medlem
Kuruppos avatar
En dag ligger det en portion Novitjok i den ukrainska gröten…
Citera
2025-12-25, 22:47
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuruppo
En dag ligger det en portion Novitjok i den ukrainska gröten…

Det var min tanke också, jag skulle inte vara ute i media och vara stöddig, när kriget är över så tar dom gubben om dom vill när dom vill. Skulle inte vilja ha den där domen hängandes över mig.
Senast redigerad av Grin-Day 2025-12-25 kl. 22:49.
Citera
2025-12-25, 22:50
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Han befinner sig alltså i Kiev nu och inte i Ryssland - de har alltså suttit själva i en "rättegång" i Moskva och dömt honom därifrån.

Ungefär som att Attunda tingsrätt skulle döma Dmitrij Medvedev för [insert valfritt brott], han skulle inte på något sätt drabbas av det annat än om han skulle få för sig att resa till Sverige på semester.
Det var nog inga långa utläggningar, en domare slog med en Klubba PANG Svenska gubbe är Terror!
Citera
2025-12-25, 22:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Lägg till att det kan finnas utlämningsavtal och liknande. I Christoffers fall gissar jag att han bör undvika att åka till länder som kan misstänkas samarbeta med Ryssland. Huvudsakligen Vitryssland, men kanske även Nordkorea eller Iran.
Citera
Igår, 00:12
Medlem
Du har helt rätt men det inser han nog själv. Sannolikheten att han skulle åka till dessa länder är väl lika med noll.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lägg till att det kan finnas utlämningsavtal och liknande. I Christoffers fall gissar jag att han bör undvika att åka till länder som kan misstänkas samarbeta med Ryssland. Huvudsakligen Vitryssland, men kanske även Nordkorea eller Iran.
Citera
Igår, 11:18
Medlem
Han måste såklart varit inblandad i nåt krigsbrott, finns ju svenskar som gjort de mest ondskefulla dåd för IS t.e.x
Citera
Igår, 14:20
Medlem
Utför man terrorbrott mot Ryssland eller vilken annan nation som helst, så kommer dem efter en.
Det är ju lite kul hur bagatellartat dem får det att låta. "Det här är bara löjligt, säger Christopher Forsbäck." "Domen betyder ingenting för mig. Jag tog beslutet 2022 att jag skulle strida för Ukraina. Det kommer jag fortsätta med" "Förutom terrorism finner militärdomstolen Christopher Forsbäck skyldig till ”deltagande i väpnad konflikt, smuggling av skjutvapen och ammunition begången av en organiserad grupp, olaglig transport, bärande och förvaring av skjutvapen och ammunition begången av en organiserad grupp samt olagligt gränsöverskridande till Ryska federationen”. ALLTSÅ???? Snubben bestämmer sig alltså att bli legosoldat åt Ukraina för att mörda ryssar, och sen verkar han ha lite svårt att förstå om de blitt lite sura på han. Han verkar inte heller förstå att ryssarna är ju faktiskt rätt kända för komma ihåg att hämnas. Internationell efterlysning i ett terrorärende är garanterat lite värre än att man aktar sig för att åka till Iran eller N.korea. Som man bäddar får man ligga.
Citera
Igår, 14:30
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Det var min tanke också, jag skulle inte vara ute i media och vara stöddig, när kriget är över så tar dom gubben om dom vill när dom vill. Skulle inte vilja ha den där domen hängandes över mig.
Så är det. Han kommer att få titta sig över axeln resten av livet. Inte kunna resa fritt etc. En internationell efterlysning är inte att leka med. Visst, om han nöjer sig med att semestra i hemliga klubbens länder, typ Finland och UK så går han nog säker men jag kan tänka mig att till och med USA kan komma att bli osäkert för honom att åka till gällande utlämning.

Plus att Ryssland säkert har koll på både honom och hans närmaste om och när han återvänder till Sverige. Han förstår inte vad han har gett sig in i, det är hela saken. Det är därför han är stöddig i media.

Citat:

Det är faktiskt ganska vanligt att personer som håller sig undan lagförs i sin frånvaro. Eller du skrockade gott när Joakim Posener också häktades och efterlystes i sin frånvaro?

-Höhö, där sitter svennarna och håller ”rättegång” för sig själva samtidigt som Posener är i Israel.

Eller gör din russofobi att du betraktar det här annorlunda?
Senast redigerad av Galejan Igår kl. 14:38.
Citera
Igår, 14:51
Medlem
Citat:

ÄR DEt EN Rättegång på ett Dårhus?Eller är ryZZland så Utvecklingsstört idag?
Citera
Igår, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Han måste såklart varit inblandad i nåt krigsbrott, finns ju svenskar som gjort de mest ondskefulla dåd för IS t.e.x

Han ligger dock i lä bakom din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, ty som en direkt följd av hens fäbless för att att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer har hundratusentals människor de facto mördats (och hundratusentals ryssar dödats), eller hur? Hen "kvalificerar" sig som en av historiens värsta massmördare, eller hur? Och allt för att hen skall tillfredsställa sina perversa ambitioner, och uppnå sin "vision" om att "återupprätta" den ondskans imperium hen är en produkt av. Du vet väl att hen anser att sovjetunionens oundvikliga sammanbrott var tjugonde århundradets största geopolitiska katastrof? Varför understödjer du en massmördare tillika psykopat? Det är så smutsigt att man häpnar när man tänker på det. Hur någon kan betrakta den psykotiske dvärgen i kreml som "the good guy" är bortom allt förstånd...

Vad gäller krigsbrott så vet du väl att den psykotiske dvärgen i kremls imperialistiska anfallskrig mot Ukraina per se utgör en gigantisk krigsförbrytelse (förutom alla andra krigsförbrytelser som ryssarna begåtts under kriget, t.ex. massmorden i Bucha)?

"A war of aggression, sometimes also war of conquest, is a military conflict waged without the justification of self-defense, usually for territorial gain and subjugation, in contrast with the concept of a just war."

"To initiate a war of aggression, therefore, is not only an international crime; it is the supreme international crime differing only from other war crimes in that it contains within itself the accumulated evil of the whole.
"

https://en.wikipedia.org/wiki/War_of_aggression

Detta i stark kontrast till Ukraina som försvarar sig mot den vidrige angriparen (s.k "just war").

https://en.wikipedia.org/wiki/Just_war_theory
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in