2026-01-03, 18:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så kristna i USA baserar inte på "vad Jesus eller andra i Bibeln sagt", jag håller med dig, det är också min poäng i denna tråd. Amerikanska "kristna" värderar vapen högre än vad Jesus har sagt i bibeln, helt on topic.

Jag trodde "Vapnet eller Jesus" handlade om att följa Jesus i bibeln eller inte, men tydligen menar du att "kristna" i USA följer en annan Jesus än den i bibeln, och därför vill du inte diskutera bibeln?

Förlåt mig för att jag ger bevis från bibeln om vad Jesus predikade om.

Precist, och då skulle paradiset vara på jorden, och Gud hade inte behövt att ingripa på jorden mot ondskan, men nu är verkligheten en annan.

Fel, om det är Gud som härskar över världen, så kommer han inte att tillåta onda människor.

Jag skulle försvara mig utan vapen, eller fly till en säker plats för att ringa polisen.

Vad anser du om att försvara sig med en kniv mot någon som har en pistol?
Det finns alltid någon som har ett större/bättre vapen, ska alla i Sverige få tillgång till det största bästa vapnet, t.ex, automatiska vapen, det är väl bättre än att ha en pistol? Och en granatkastare är väl bättre att ha än ett automatvapen, och en pansarvagn är väl bättre att ha än en granatkastare?

Förstår du problemet?

Det är sant, även dom första kristna attackerades, förföljdes och dödades, kastades till lejonen, halshöggs och korsfästes, Paulus ska ha blivit halshuggen, Petrus ska ha blivit korsfäst upp och ner. Så visst man kan känna att livet är orättvist i den här världen, men Gud lovar en ny ordning där hans kungarike kommer att styra:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Och människor som orättvist blivit attackerade och dödade kommer att väckas upp från döden:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda. " (Apg 24:15 Bibel2000)

Och du är säker på att det var en gärningsman, och inte någon som sköt på en terrorist?

Nej, det stämmer inte, poliser är inte kristna, utan är myndigheten/överheten som bär svärdet:

"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda.

Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda.
" (Rom 13:1-4 Bibel2000)

Poliser har alltså t.o.m. godkännande från Gud i Guds tjänst för att hålla ordning i samhället. Men kristna är förbjudna att vara en del av detta.

Som jag sade så är det ok.
Men du skulle ha skjutit skallen av honom om du hade haft ditt automatvapen och fick chansen, eller hur? Men tänk om det var en oskyldig, som den person som människor attackerade och som dom senare släppte, du hade skjutit skallen av honom ändå, utan rättegång, eller hur?

Nej, du läser tydligen inte vad jag skriver, jag skrev:
Fast jag sade nyss: "Man får försvara sig enligt bibeln, men inte att man tar till vapen", han som ingrep för att försvara oskyldiga i Bondi Beach använde inte vapen, utan hoppade på den som hade vapen med sin kropp, det är helt ok enligt bibeln.

Va? Var har du fått det ifrån? Jag tror du blandar ihop med den som blev felaktigt anklagad för att vara del av terrorattacken, förstår du om du hade haft ett vapen, och du hade skjutit honom på fläcken, så fort du trodde han var en terrorist, då hade du dödat en oskyldig människa.

Precist, och om man ger tillgång till mer vapen så kommer mer vapen att användas, simpel logik.

Visst det är självklart viktigt att lösa grundproblemen, men oavsett, tillgång till destruktiva vapen medför större risk att man använder dessa vapen, som medför större problem. Om du går tillbaka till 1800-talet, innan man uppfann automatvapen, hur många skolskjutningar och massmord skedde då tror du?

Tack för den bollen, jag kanske ska passa tillbaka? Du är en slav och hjärntvättad av vapenlobbyn.

Tråden handlar om "vapnet eller Jesus" och tråden befinner sig i religionsforumet, jag tror att det är du som ska flytta dig till politikforumet eller annat om du inte vill diskutera religion och bibeln, speciellt när det står om Jesus i rubriken.
Tråden heter Vapnet eller Jesus - Vad är viktigast för amerikansk kristen höger? Om du kan läsa?

Sen kommer du med en massa argument typ, "om Gud styrde världen". Men det gör han inte, uppenbart.

Skjutningar förekom under 1800-talet. Läste om en svensk i USA, som pangade på en massa kinesiska järnvägsarbetare, efter han själv fått sparken från järnvägen.

Men allt det här är bara sidodiskussioner. Du vill förbjuda alla skjutvapen antar jag och driver den frågan här.
Citera
2026-01-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Tråden heter Vapnet eller Jesus - Vad är viktigast för amerikansk kristen höger? Om du kan läsa?

Kan du läsa att tråden heter:"Vapnet eller Jesus", så jag är förbjuden att tala om vad Jesus sade i bibeln om vapen?

Citat:
Sen kommer du med en massa argument typ, "om Gud styrde världen". Men det gör han inte, uppenbart.

Nej, visst, och?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst det är självklart viktigt att lösa grundproblemen, men oavsett, tillgång till destruktiva vapen medför större risk att man använder dessa vapen, som medför större problem. Om du går tillbaka till 1800-talet, innan man uppfann automatvapen, hur många skolskjutningar och massmord skedde då tror du?
Citat:
Skjutningar förekom under 1800-talet. Läste om en svensk i USA, som pangade på en massa kinesiska järnvägsarbetare, efter han själv fått sparken från järnvägen.

Kan du ge källa? Så personen hade ett automatvapen enligt dig? Hur många personer dödades? Och om han enbart hade haft en kniv, inte en revolver, hur många tror du hade dödats då? Otroligt mycket mindre dödade, eller hur? Men bara för att USA har i princip fri tillgång till vapen så sker masskjutningar.

Citat:
Men allt det här är bara sidodiskussioner. Du vill förbjuda alla skjutvapen antar jag och driver den frågan här.

Jag har ingen politisk agenda, om du vill göra alla vapen fria så är det upp till dig, men du kan ju inte vara selektiv och bestämma vilka vapen ska förbjudas, om du är för fri vapen, så borde det väl alla slags vapen gälla? Inklusive atomvapen, om man nu har tillgång till dom?

Att ha tillgång till atomvapen borde väl vara den ultimata avskräckningen för en inbrottstjuv?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in