2025-12-25, 17:36
Medlem
Hej,

Jag undrar om jag kan bygga ett tex "lekfordon i trä", som mindre barn kan gå in och leka i till en förskola. Krävs det någon form av CE-märkning eller andra tillstånd/säkerhetskrav för mig som bygger det?

Det enda direktivet jag fått från kunden är att det ej får vara något impregnerat trä. Det lilla jag hittade vid Googling är att ansvaret verkar ligga på fastighetsägaren att se till så att alla lekredskap och byggnader är säkra.
Citera
2025-12-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej,

Jag undrar om jag kan bygga ett tex "lekfordon i trä", som mindre barn kan gå in och leka i till en förskola. Krävs det någon form av CE-märkning eller andra tillstånd/säkerhetskrav för mig som bygger det?

Det enda direktivet jag fått från kunden är att det ej får vara något impregnerat trä. Det lilla jag hittade vid Googling är att ansvaret verkar ligga på fastighetsägaren att se till så att alla lekredskap och byggnader är säkra.

Vill du försäkra dig så är troligen miljöförvaltningen i kommunen de du ska prata med.
Citera
2025-12-25, 18:15
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Vill du försäkra dig så är troligen miljöförvaltningen i kommunen de du ska prata med.

Gör han det så kommer han säkerligen få vänta minst ett halvår på godkännande... Bättre att bygga tingesten för att i efterhand få den godkänd - går snabbare...
Citera
2025-12-25, 18:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Utgår från att det inte rör sig om offentlig upphandling utan ett direktuppdrag.

Ett specialbyggt lekobjekt som görs på beställning till en specifik förskola omfattas normalt inte av krav på CE-märkning. Däremot ska det vara fackmässigt utfört och säkert för barn att använda.

Titta på standarden SS-EN 1176 för lekredskap för närmare vägledning. Ansvar för löpande tillsyn ligger på fastighetsägaren/verksamheten, men byggaren ansvarar för konstruktion, materialval och att inga uppenbara risker finns (vassa kanter, klämrisk, giftiga material[ex. impregnering som de reserverade sig mot] m.m.).

Se till att det som byggs är robust, vädertåligt och dokumenterat, så minimeras risken för diskussion i efterhand.
Citera
2026-01-06, 20:04
Medlem
Skriv i det finstilta att det är konst
Och skriv en liten dekal
"Rör ej!"
Citera
2026-01-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej,

Här är en sammanställning över krav:

https://harnosand.se/download/18.436ceefd1762cd035687979f/1607424795637/Regler%20lekredskap-Konsumentverket.pdf

Många krav är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in