2026-01-08, 19:59
  #3745
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Artikeln är låst. Vad står det?


Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kan någon citera från artikeln?
I stort sett är det så här de rapporterar:
Polisen har inte lyckats klarlägga hela händelseförloppet vid dådet i Boden på juldagen.
Hur det har gått till och hur det har blivit på det här sättet, det vet vi inte. Men vi jobbar med det och väntar på besked från olika analyser som kan säga någonting.

Polisen vill inte gå ut mer för att inte påverka utredningen, Om hon eventuellt skulle ha något att berätta ska det komma från henne och inte från något som hon har läst i tidningen. De har inte kunnat förhöra tonårsflickan som ligger i sjukhuset än.

Själv tycker jag att koppling till Marketplace annonsen borde vara relativt enkel att reda ut, det bör förekomma nån slags digital konversation före besöket. Kanske de vill inte gå ut med det heller?
Citera
2026-01-08, 20:02
  #3746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Visste att Du skulle ta upp detta. Men sanningen är att hennes blåljussabbotage hände i april 2025 och mordet i Harmånger hände runt 20. sept 2025. Polisen hade kunnat vänta tills ambulans anländer o gå in i lägenheten tillsammans med ambulanspersonalen. Att hantera farliga personer ingår i polisens jobb och de har fått utbildning för sånt.

Jag får fibbar att hennes svartmålning beror på att hon är invandrare, skulle hon heta Ingrid skulle ingen belasta henne för sonens gärning.

Din grammatik gör texten svårförstådd.

Jomentjena, så tre unga män hade dött! Om FL med kniv och psykos lämnats ensam med brodern och jämnåriga kompisen. För min del hade FL gärna fått ta sitt liv i april ifjol. Dock riskerade han att då ha dödat de två jämnåriga som mamman gav det alldeles för stora uppdraget att förhindra ett självmord.
Citera
2026-01-08, 22:20
  #3747
Medlem
Nu står gm som avliden men inte bo än
Citera
2026-01-08, 23:44
  #3748
Medlem
Nu har en stor lägenhet på samma adress som GM bodde på kommit ut på Bodenbo för uthyrning. Kusligt. Men man förstår samtidigt att familjen kanske vill flytta och försöka starta om livet på något sätt.
Citera
2026-01-09, 01:20
  #3749
Medlem
Inte samma lägenhet den som är ute är på c dom bor i d porten
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenpojke
Nu har en stor lägenhet på samma adress som GM bodde på kommit ut på Bodenbo för uthyrning. Kusligt. Men man förstår samtidigt att familjen kanske vill flytta och försöka starta om livet på något sätt.
Citera
2026-01-09, 01:29
  #3750
Medlem
Någon som vet hur poliserna som sköt gärningsmannen mår?
Citera
2026-01-09, 07:43
  #3751
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Din grammatik gör texten svårförstådd.

Jomentjena, så tre unga män hade dött! Om FL med kniv och psykos lämnats ensam med brodern och jämnåriga kompisen. För min del hade FL gärna fått ta sitt liv i april ifjol. Dock riskerade han att då ha dödat de två jämnåriga som mamman gav det alldeles för stora uppdraget att förhindra ett självmord.
Vad är oklart? Jag förklarar gärna.

Vad då tre män hade dött? Vad jag läat i domen var det inte livshotande situation i lägenheten, medan man väntade ambulans. Vet inte varifrån den går i Boden, inte Sunderbyn i alla fall som ligger drygt 2 mil bort. Polisen borde ha haft lite spelöga i situationen, mamma har varit rädd att situationen eskalerar om polisen stormar lägenheten. Kollade lite avståndet till räddningsstation, inte ens 3 km.
__________________
Senast redigerad av Loikkari 2026-01-09 kl. 07:55.
Citera
2026-01-09, 08:35
  #3752
Medlem
autostoperkas avatar
Vet inte om det har varit uppe, men de sa på TV4 nu att det är BEKRÄFTAD att han kom in i huset pga annonsen hon la upp på Facebook
Citera
2026-01-09, 13:43
  #3753
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Polisen vill inte gå ut mer för att inte påverka utredningen, Om hon eventuellt skulle ha något att berätta ska det komma från henne och inte från något som hon har läst i tidningen. De har inte kunnat förhöra tonårsflickan som ligger i sjukhuset än.

Väldigt oroande att hon inte kunnat höras. Det låter som att hon är kvar i någon slags koma eller att hon utsatts för så kraftigt våld mot huvudet eller fått sån blodförlust att det påverkat hjärnan. Hoppas för hennes och hennes systers skull att hon blir återställd.

Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Själv tycker jag att koppling till Marketplace annonsen borde vara relativt enkel att reda ut, det bör förekomma nån slags digital konversation före besöket. Kanske de vill inte gå ut med det heller?

Vanligtvis går det relativt fort, men de lär ha begärt ut uppgifter från flera håll inklusive USA, att det tar lång tid att få ordning på digitala spår.
Citera
2026-01-09, 14:11
  #3754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Vad är oklart? Jag förklarar gärna.

Vad då tre män hade dött? Vad jag läat i domen var det inte livshotande situation i lägenheten, medan man väntade ambulans. Vet inte varifrån den går i Boden, inte Sunderbyn i alla fall som ligger drygt 2 mil bort. Polisen borde ha haft lite spelöga i situationen, mamma har varit rädd att situationen eskalerar om polisen stormar lägenheten. Kollade lite avståndet till räddningsstation, inte ens 3 km.

Mammans egna uppgifter i polisförhöret som jag har publicerat i tråden talar sitt eget språk. Det var en livsfarlig situation för alla på plats.
Citera
2026-01-09, 14:30
  #3755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Att de flesta i ett samhälle är programmerade att skydda samhället är också programmerat bland sociala arter.

Frågan är hur tidigt mamman agerade. Var det bara några dagar före vansinnesdådet? I s f var det förbaskat sent.

Mamman gick ju tidigare ut i pressen och berättade om hur sonen mådde och att hon många gånger förgäves försökt få vård för hennes son. Hon agerade också för sonen i det fall hon ansågs ha utfört blåljussabotage.

Sonen var dessutom myndig, vilket gör det svårare då en annan (mamman) ska försöka agera i ett sådant här fall. Han hade heller ingen skyldighet att lyda henne och hon hade egentligen ingen skyldighet att ansvara för en 22-årig man.

Vårdmaskinen skulle ha satt igång för länge sedan. Han skulle ha legat inne på sluten vård istället för att skrivas ut bara efter ett dygn eller någon vecka.

Sedan är det oerhört viktigt att man tar den medicin läkarna har skrivit ut. Enligt mamman hade han blivit diagnostiserad med bi-polär sjukdom och OCD. Tydligen ville sonen inte ta medicinen pga biverkningar. Då är det läkarens skyldighet att hitta något annat som kan lindra. Det finns massor av läkemedel. Men då måste man ta sig till sjukvården också och det kanske inte sonen ville eller orkade.
Speciellt om han dessutom tog droger.

Tycker det är svårt att lägga så stor del av ansvaret för en 22-årig man på hans mamma. Hon har här i tråden, utan bekräftade bevis, blivit utmålad mer som en oansvarig monstermamma. En person som känner familjen har här varit vänlig nog att dela med sig av sina upplevelser av familjen och att det har funnits brister. Då har det även framkommit att äldsta sonen inte haft problem såsom GM och hans syster. Att det sedan kan finnas stora olikheter mellan barnen i en familj är inte alltför ovanligt. Här kan förstås faderns roll samt hans eventuella arvsbetingade sjukdomar/syndrom samt den sociala biten, eller avsaknaden därav, spela en stor roll. Är inte säker på hur länge det fanns en fadersgestalt i GM's liv, men det verkar ha funnits en styvfar en tid i alla fall.

Det är lätt att peka finger i en sådan här tragedi men jag tror inte att mamman ensam bär skulden.
__________________
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-09 kl. 14:32.
Citera
2026-01-09, 14:32
  #3756
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Mammans egna uppgifter i polisförhöret som jag har publicerat i tråden talar sitt eget språk. Det var en livsfarlig situation för alla på plats.
Kan du länka det, polisförhöret alltså? Sett stämmningsansökan och domen, i domen står det inget om att det är hot om våld i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in