Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Svårt att förstå vad du är ute efter.
Min förväntningsbild är Sverige skall ha de bästa eller nästbästa skidorna. Det behöver inte betyda alla andra nationer skall ha mycket sämre skidor än Sverige. Vet dock inte om man kalla det normalläge, då blir det ju ett normativt begrepp.
Normalläget är väl att alla nationer har skidor som ligger i i nivå med vad de har haft tidigare. Skidmaterial och vallning är en del av sporten och då blir det en inbygd variation, precis som det kan bli en variation utifrån de andra moment eller delar som ingår i sporten.
Ok, normalläge är kanske en lek med ord. Oavsett ordval - scenario (som igår), fan oxå, nu hade vi mycket sämre material än konkurrenterna. Det här är inget "normalläge" säger vi då. Men vänd på det, ibland har andra länder sämre material än Sverige, då är det inget normalläge för dessa. Så normalläge eller vad man nu kallar det beror på vilket perspektiv man har. Min poäng var nog att se det hela från ett helhetsperspektiv och inte med blågula glasögon.
Vi skiljer oss en del när det gäller förväntningsbild. Min förväntningsbild är att se sportsligt rättvisa tävlingar, mao så likartat material som möjligt för nationerna. Jag tycker material och vallning ska vara så liten inbyggd variabel som det möjligt går.
(ser att du klippte väck första delen av mitt inlägg, fast du hade kanske inget att tillägga på det tomma blad jag lade ut. Det var den biten som var mest intressant för mig, det du citerade var mest en sinnesbild av olika perspektiv)