2025-12-30, 14:47
  #805
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Sedan märker jag på forumet och andra ställen att det blev en snackis med dåliga skidor etc för SWE. Vad är normalläge? När SWE lyckas bättre så fallerar någon annan nation t ex SUI och FRA. Kallar man det normalläge? Är bara en tankegång för att bredda perspektivet.

Svårt att förstå vad du är ute efter.

Min förväntningsbild är Sverige skall ha de bästa eller nästbästa skidorna. Det behöver inte betyda alla andra nationer skall ha mycket sämre skidor än Sverige. Vet dock inte om man kalla det normalläge, då blir det ju ett normativt begrepp.

Normalläget är väl att alla nationer har skidor som ligger i i nivå med vad de har haft tidigare. Skidmaterial och vallning är en del av sporten och då blir det en inbygd variation, precis som det kan bli en variation utifrån de andra moment eller delar som ingår i sporten.
Citera
2025-12-30, 15:10
  #806
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Svårt att förstå vad du är ute efter.

Min förväntningsbild är Sverige skall ha de bästa eller nästbästa skidorna. Det behöver inte betyda alla andra nationer skall ha mycket sämre skidor än Sverige. Vet dock inte om man kalla det normalläge, då blir det ju ett normativt begrepp.

Normalläget är väl att alla nationer har skidor som ligger i i nivå med vad de har haft tidigare. Skidmaterial och vallning är en del av sporten och då blir det en inbygd variation, precis som det kan bli en variation utifrån de andra moment eller delar som ingår i sporten.

Ok, normalläge är kanske en lek med ord. Oavsett ordval - scenario (som igår), fan oxå, nu hade vi mycket sämre material än konkurrenterna. Det här är inget "normalläge" säger vi då. Men vänd på det, ibland har andra länder sämre material än Sverige, då är det inget normalläge för dessa. Så normalläge eller vad man nu kallar det beror på vilket perspektiv man har. Min poäng var nog att se det hela från ett helhetsperspektiv och inte med blågula glasögon.

Vi skiljer oss en del när det gäller förväntningsbild. Min förväntningsbild är att se sportsligt rättvisa tävlingar, mao så likartat material som möjligt för nationerna. Jag tycker material och vallning ska vara så liten inbyggd variabel som det möjligt går.

(ser att du klippte väck första delen av mitt inlägg, fast du hade kanske inget att tillägga på det tomma blad jag lade ut. Det var den biten som var mest intressant för mig, det du citerade var mest en sinnesbild av olika perspektiv)
Citera
2025-12-30, 15:29
  #807
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ok, normalläge är kanske en lek med ord. Oavsett ordval - scenario (som igår), fan oxå, nu hade vi mycket sämre material än konkurrenterna. Det här är inget "normalläge" säger vi då. Men vänd på det, ibland har andra länder sämre material än Sverige, då är det inget normalläge för dessa. Så normalläge eller vad man nu kallar det beror på vilket perspektiv man har. Min poäng var nog att se det hela från ett helhetsperspektiv och inte med blågula glasögon.

Vi skiljer oss en del när det gäller förväntningsbild. Min förväntningsbild är att se sportsligt rättvisa tävlingar, mao så likartat material som möjligt för nationerna. Jag tycker material och vallning ska vara så liten inbyggd variabel som det möjligt går.

(ser att du klippte väck första delen av mitt inlägg, fast du hade kanske inget att tillägga på det tomma blad jag lade ut. Det var den biten som var mest intressant för mig, det du citerade var mest en sinnesbild av olika perspektiv)

Men är det ok med att andra moment eller delar inom sporten har stor variation? När jag lyssnar på Ferry när han pratar om vallning och sportsliga rättvisa så tycker jag han använder sportslig rättvisa på ett felaktigt sätt.

Sedan svarade jag inte på den första delen för att jag inte är så insatt att jag kan säga något utifrån egna kunskaper (finns andra härinne som bättre kan svara på det). Men om jag skall säga något ändå:
- alla vallaprodukter skall vara tillgängliga för alla nationer och nya tekniska innovationer skall inte hemlighållas
- FIS borde ekonomiskt stödja mindre nationer så det inte blir för dyrt med vallning
- eventuell gemensam testning men inte gemensam vallning
- kunskapsspridning till mindre nationer
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2025-12-30 kl. 15:39.
Citera
2025-12-30, 15:38
  #808
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men är det ok med att andra moment eller delar inom sporten har stor variation? När jag lyssnar på Ferry när han pratar om vallning och sportsliga rättvisa så tycker jag han använder sportslig rättvisa på ett felaktigt sätt.

Sedan svarade jag inte på den första delen för att jag inte är så insatt att jag säga något utifrån egna kunskaper (finns andra härinne som bättre kan svara på det). Men om jag skall säga något ändå:
- alla vallaprodukter skall vara tillgängliga för alla nationer och nya tekniska innovationer skall inte hemlighållas
- FIS borde ekonomiskt stödja mindre nationer så det inte blir för dyrt med vallning
- eventuell gemensam testning men inte gemensam vallning
- kunskapsspridning till mindre nationer

Vilka andra moment el delar har stor variation? Ge ex så jag vet vad du syftar på.

Ingen aning om vad Ferry sagt, berätta.

Varför inte gemensam vallning?
Citera
2025-12-30, 15:44
  #809
Medlem
FNLSs avatar
Ska det bara vara tre från samma land måste tio svenskor spridas i fyra heat. Vet dock inte om den regeln finns kvar. Men det är glömt i februari osv.
Citera
2025-12-30, 15:48
  #810
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vilka andra moment el delar har stor variation? Ge ex så jag vet vad du syftar på.

- träningsmetoder och kunskaper om träning
- teknikutveckling
- kost och återhämtning
- mental rådgivning
- medicinsk stöd
- organisation omkring (ledare och andra stödfunktioner)

Sedan kan det ju finnas moment och delar som kan ge variation men som kan kännas moraliskt tveksamma. Vi har ju ett aktuellt exempel med höjdmasker (jag hade ingen aning om att det fanns något sådant), en del preparat (bikarbonat), intravenösa behandlingar mm

Dina övriga två punkter får jag återkomma till.
Citera
2025-12-30, 15:57
  #811
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
- träningsmetoder och kunskaper om träning
- teknikutveckling
- kost och återhämtning
- mental rådgivning
- medicinsk stöd
- organisation omkring (ledare och andra stödfunktioner)

Sedan kan det ju finnas moment och delar som kan ge variation men som kan kännas moraliskt tveksamma. Vi har ju ett aktuellt exempel med höjdmasker (jag hade ingen aning om att det fanns något sådant), en del preparat (bikarbonat), intravenösa behandlingar mm

Dina övriga två punkter får jag återkomma till.

Merparten av det du tar upp inkl gråzonsdelarna är delar som är stor skillnad på var man är född. Skillnad att vara född i Trondheim kontra Nigeria för att ta ett extremexempel. Svårt att jämna ut skillnader där. Kan man jämna ut skillnader så är det att föredra såklart, fast som sagt, det är omöjligt ibland. Två fel gör inte ett rätt.
Citera
2025-12-30, 16:45
  #812
Medlem
Gjorde tidigare heatindelningen om det var 4 heat.

Nu har jag (försökt) gör samma sak fast med 3 heat.

Heat 1:
Rydzek, Maja, Emma, Drivenes, Johanna, Fosnäs, Ganz, KSL,............KSS m fl.

Heat 2:
AOS, Ilar, Fändrich, Frida, Heidi W, Ebba, A Weber, Sauerbrey m fl.

Heat 3:
Jessie, Stadlober, Joensuu, Kerttu, Matintalo, Dotzler, Moa L, Fink;............Märta m fl.

Det pratas om att det inte får finnas många från samma nation i resp heat men det regelverket kan jag inte och har inte tagit det i beaktande.

Upptäcker ni fel så rätta mig gärna!

edit.
En snabb analys(?) säger att heat 2 ser OERHÖRT stark(och snabb?) ut!
__________________
Senast redigerad av smokieknife 2025-12-30 kl. 16:48.
Citera
2025-12-30, 17:10
  #813
Medlem
Formatet vi skal se i morgen ble testet under årets utgave av Toppidretts uka i Norge, og det ble totalt kaos. Det var vanskelig å se hvem som vant, og det var tilfeldig hvem som gikk fort. Noen var også mer heldige med feltet sitt. Det blir litt mye X-faktorer i en tour vi TdS.

Her er de nesten to kilometer flatt i starten, og da klarer mange å henge med. Mange vil da fram (i feltet), og det blir fort litt trangt. Da vil typisk staver ryke osv.
Sannsynligvis prater de som skal gå i samme heat sammen for å bli enige i en taktikk sammen.
Citera
2025-12-30, 17:26
  #814
Medlem
Nu har jag inte läst exakt alla inlägg angående gårdagens skidor men jag tror att det är lätt att missa när andra nationer vallar bort sig (kanske inte Norge då). Precis som att det känns som att bara Sverige skjuter bort sig i skidskytte. Kan dock hålla med om att Sverige SKA ha bland de bästa skidorna med tanke på vallabuss och resurser.

Fortfarande nyfiken på att se hur Björn Ferrys idé om ”neutrala” skidor som lottas ut skulle te sig i verkligheten. Dock en utopi pga sponspengarna från skidtillverkarna.

Hade önskat åtminstone en tre mil i årets etapp!
Citera
2025-12-30, 17:31
  #815
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Formatet vi skal se i morgen ble testet under årets utgave av Toppidretts uka i Norge, og det ble totalt kaos. Det var vanskelig å se hvem som vant, og det var tilfeldig hvem som gikk fort. Noen var også mer heldige med feltet sitt. Det blir litt mye X-faktorer i en tour vi TdS.

Her er de nesten to kilometer flatt i starten, og da klarer mange å henge med. Mange vil da fram (i feltet), og det blir fort litt trangt. Da vil typisk staver ryke osv.
Sannsynligvis prater de som skal gå i samme heat sammen for å bli enige i en taktikk sammen.

Jag tror dig.

Kollade resultaten i fyrakilometersloppet, lite överraskande. Fossesholm med ett sista hurra! innan hon la ner karriären, överlägsen på damsidan. Tvåa Fosnaes, 10 sekunder efter. Maja Dahlqvist åtta 27 sekunder bakom

https://elittiming.se/race/2025/tiv/files/Result_Kvinner_Fellestart.pdf

På herrsidan en viss Vestad segrare ett par sekunder före Heggen. Klaebo sjua, 7 sekunder efter.

https://elittiming.se/race/2025/tiv/files/Result_Kvinner_Fellestart.pdf
Citera
2025-12-30, 18:21
  #816
Medlem
FNLSs avatar
Undrar om Fis fått till en live timing för morgondagens spektakel. Risken för stavbrott och massvurpa i ett heat är väl det som kan skapa stora tidsavstånd på herrsidan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in