2007-02-24, 23:42
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt_johansson
Mitt modersprk r svenska och jag behrskar det vldigt bra i bde tal och skrift.
Engelska behrskar jag vldigt bra med i bde tal och skrift.
Lter dubbelt behrskar i tal och skrift......behrskar i tal och skrift

Jag sjlv sitter och skriver mitt CV och funderade p mina formuleringar, r inte riktigt p det klara med vad jag ska skicka ivg d det gller praktikplats i sommar. Personligt brev + CV eller bara CV med beskrivande text?? eller har ngon en id?
2007-02-25, 00:18
Medlem
criss avatar
Nr jag skte praktikplats fr sommaren, vilket jag ocks fick, s skrev jag bara ett CV. Allts inget presonligt brev. Jag fljde ett exempel p www.cv-guiden.se, och fick faktiskt berm p att jag skrivit ett s pass bra cv.

Men som sagt var, som mnga skrivit, s r det viktigt att du kan resonera varfr du till exempel skulle ha nytta av dina fritidsintressen, i det jobb du sker. Inte bara rabbla, utan knyta an allt delar i dit CV till jobbet du sker.
2007-04-11, 21:17
Bannlyst
har aldrig skrivit CV frr.
hur lngt ska ett cv vara? vad ska/undvika att nmna?
2007-10-12, 19:29
Medlem
Tycket inte att man ska behva skriva s mycket om sig sjlv. Skriv hur du r som person och dina intressen.
Det r viktigt att du skriver vad du hade fr arbetsuppgifter och vad du lrde dig p dina tidigare jobb.
Att du kan svenska fattar arbetsgivaren om du inte har ntt exotiskt namn.

Att du spelar dataspel, umgs med kompisar och runkar p fredagar r inte intressant fr arbetsgivaren.
Men om du ska ska ett jobb som stdare s kan du ju skriva att du stdar och rengr toaletter mycket p fritiden.

I ditt personliga brev kan du skriva lite mer om dig sjlv och varfr du vill ha arbetet.
Jag tycket att det r ondigt att skriva saker i CV:et som redan str i det personliga brevet.
Som framgr av mitt CV har jag tidigare jobbat som ... p ... och ....
Var det enda jag skrev i mitt personliga brev om mina tidigare arbeten. Om dom vill veta hur lnge och vad du gjorde s fr dom kolla p CV:et.
2008-04-17, 17:46
Medlem
Lnar trden.

Ska ska jobb p en butik som r rtt liten (inte som en kiosk, men heller inte lika stor som ICA Maxi).

Vad br jag tnka p? Jag har nstan inga erfarenheter (bara frn tidningsutdelning ).

Vad man har fr ml r inte alltid s ltta att svara p. Ett enkelt stt r att dela in dem i kortsiktiga och lngsiktiga ml. Kortsiktiga ml r saker du vill uppn just nu. Det kan t. ex. vara att du vill prova p att arbeta inom ett visst omrde.

Exempel?

Lngsiktiga ml r vad du vill gra i arbetslivet p lngre sikt. Du kanske vill bli verlkare p kirurgen eller arbeta som restaurangchef.

Exempel?

Hr r din mjlighet att bertta lite om vem du r som person. Vilka erfarenheter du har som kan hjlpa dig i jobbet och om du har speciella kunskaper

Jag har inga erfarenheter eller speciella kunskaper. Kan jag skriva nt annat bra?

r det ngot speciellt som du r extra bra p? Har du kanske jobbat mycket med datorer och kan en del programmering? Gillar du att sy och designa dina egna vskor eller smycken? Eller r du vldigt bra p att bygga och laga saker? Tnk p de intressen och frdigheter du har som kan vara till nytta nr du sker jobb.

Samma sak gller hr.

Fyll grna p med fler tips och ideer. Jag r dlig p snt. Tack!
2008-07-22, 21:51
Medlem
trafalgars avatar
Jag bumpar!

Meritfrteckning/CV

Namn: *******
Pers.nr: ********
Adress: ***********
Tel: **********
E-post: ***********

Utbildning

2008- Lser *** ret p hgskole/civilingenjrsprogrammet i kemi/elektro/maskin/datateknik,
vid KTH/Chalmers/LiTH/LTH. Min valda programinriktning r *******.

200*-200* Teknikprogrammet p **************** i ****.

Referenser
Junijuli 200* Kommunjobb p ****** i *******.
Jag jobbade som vaktmstare och fick utfra en del praktiska sysslor.

Juni-juli 200* Sommarjobb p ****** bostadsrttsfrening i ******.

Juni-juli 200* Jag jobbade som vaktmstare och fick utfra praktiska sysslor. Arbetsuppgifterna bestod bland annat av att klippa grs (kgrsklippare), mla och tmma sopor.

Juni aug 200* ******ingenjr p ***** oljeraffinaderi i ****.

Jag arbetade frmst med ******avdelningen, men ven en hel del i ***** samt i ******. Beskrivelse gllande arbeten jag utfrt finns punkterat nedanfr. Det vore svrt att sammanfatta allt jag har gjort, d det har varit en hel del. Men detta r en kort sammanstllning ver vad jag har gjort:

*****: Letat efter lckor av flyktiga kolvten vid ******. Jag sammanstllde resultaten tillsammans med en ****** och en *****arbetare.
Mina jobb utfrdades mestadels p *****.

Process: *****arbetare har gjort mig bekant med processen. Dr har jag deltagit vid skrivande av *****ordrar samt utfrt *****inspektioner.

*****: Demonterat ***** och tillsammans med fretaget ***** har jag ****** dessa. Sedan monterades dessa tillsammans med ******arbetare.

Meriter

Jag var en av x stycken civil/hgskoleingenjrsstudenter, som arrangerade ******** arbetsmarknadsdag 200*.

Har varit medlem i ****** frening *******. (******* karrirkontakt)

Innehar krkort B fr personbil.

Sedan ett trevligt personlingt brev p det.

Har inte outat mig speciellt mycket. Frsker vara s anonym som mjligt.
2008-07-22, 22:02
Medlem
Nozicks avatar
Humor
2008-07-22, 22:05
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Humor

Att CV.t r dligt eller pga min censurering?

EDIT: Allts, det r en meritfrteckning fr sommarjobb. Du fr leva med censureringen, har outat mig som fan. Lagt upp bilder p mig sjlv och annat hr p FB. --> <--
Senast redigerad av trafalgar 2008-07-22 kl. 22:09.
2008-07-22, 22:45
Medlem
tigertompas avatar
Finns en trd om detta redan

https://www.flashback.org/showthread.php?t=697520

trafalgar

Personligen tycker jag bara skall ta med dom sommarjobb som r relevanta fr jobbet du sker. Det r liksom t.ex. inte intressant att sga att man har jobbat p en bensinmack om man skall jobba som lagerarbetare.
Senast redigerad av tigertompa 2008-07-22 kl. 22:53.
2008-07-23, 00:00
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Att CV.t r dligt eller pga min censurering?

EDIT: Allts, det r en meritfrteckning fr sommarjobb. Du fr leva med censureringen, har outat mig som fan. Lagt upp bilder p mig sjlv och annat hr p FB. --> <--

Nja, jag r lite sent ute. Min kommentar avsg bristen p sjlvinsikt i frsta utkastet av cv:t.
2008-07-23, 00:05
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Finns en trd om detta redan

https://www.flashback.org/showthread.php?t=697520

trafalgar

Personligen tycker jag bara skall ta med dom sommarjobb som r relevanta fr jobbet du sker. Det r liksom t.ex. inte intressant att sga att man har jobbat p en bensinmack om man skall jobba som lagerarbetare.

r inte bengen att hlla med. Nog fr att bensinmacksbitrde och lagerarbetare r tv vitt skilda yrken, men fr en framtida arbetsgivare kan det vara av intresse att veta att grabben r plitlig, att han sktte sitt bensinmacksjobb klanderfritt.
2008-07-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Jag bumpar!

Juni-juli 200* Jag jobbade som vaktmstare och fick utfra praktiska sysslor. Arbetsuppgifterna bestod bland annat av att klippa grs (kgrsklippare), mla och tmma sopor.

Juni aug 200* ******ingenjr p ***** oljeraffinaderi i ****.

Jag arbetade frmst med ******avdelningen, men ven en hel del i ***** samt i ******. Beskrivelse gllande arbeten jag utfrt finns punkterat nedanfr. Det vore svrt att sammanfatta allt jag har gjort, d det har varit en hel del. Men detta r en kort sammanstllning ver vad jag har gjort:

Jag tror nog att folk vet vad en vaktmstare gr. Det rcker med att du skriver just att du jobbat som vaktmstare, exakt vad du har gjort r inte intressant.

Nr du skriver: "Det vore svrt att sammanfatta allt jag har gjort" lser man: Jag har svrt att sammanfatta allt vad jag har gjort. Skriv bara att du har gjort mnga olika saker och sen beskriv de viktigaste.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in