Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-24, 20:45
Medlem
Juletiden sammanfaller ungefär med premiären för traditionell flugsvampsätning. Svampen plockas och torkas på hösten, och sen skall den lagras i 2-3 månader innan den är ätmogen, och då hamnar man i slutet av december ungefär.

Sen är det rent trams, att som vissa i tråden försöka att göra kopplingar mellan kristendom och julfirande, eftersom julen är en gammal hednisk tradition, som av populistiska skäl skarvades ihop med kristendomen. Julen har alltså ingenting med kristendom att göra från början.

Det finns exempelvis ingenting i bibeln om att fira Jesu födelsedag, och det finns inget som säger att den skulle vara den 24-25.e december heller. Och inte fan finns tomten omnämnd i Bibeln heller.
Citera
2025-12-24, 21:52
Medlem
zombie-nations avatar
Just renarna tror jag USA stal av folk norrut, för att de tyckte det var häftigt. Under 1800-talet romantiserade man andra folk och la till en massa lögner med.

Flugsvampen har ju följt med som drog, men också för att det är något som tydligt syns i naturen och i kombination till oknytt, varav vår ursprungstomte var del. Egentligen ska ju dessa svampar vara borta när vintern kommer.

Man plockar hejdlöst från alla håll när man skapar en högtid. Lucia är från vår katolska tid, men firades inte som nu innan 1800-talet.
Citera
2025-12-24, 22:27
Medlem
Riddargrevens avatar
Hela kalendern och tiden (vad klockan är just nu för oss alla) är en kompromiss av pompösa viljor. Vinnaren skriver historien. Julen är inte så snuttig man vill framställa den som. Hoppas någon kan komma med vettigt svar, har inte förstått mig på juldekorationer med flugsvampar på men det finns säkert någon dold glömd sanning där.
Citera
2025-12-25, 09:05
Medlem
Tomtens rendragna släde har ursprung i Tors getdragna vagn, julbocken är också symboliskt för Tors två getter.
Tor och hans vagn i sig stammar från grekiskans Helios solvagn som i sig kommer från egyptiska Ra’s solbåt
Citera
2025-12-25, 10:38
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Pga att vissa flugsvampar är psykoaktiva samt som hänvisning till andra psykadeliska svampar. Psykadeliska svampar och religion har bägge med samma gud/andlighet/spiritualitet att göra, dom går hand i hand. Våra förfäder använde psykedeliska svampar för att komma i kontakt med gud. Har sett bilder på Jesus med magiska svampar i olika kyrkor. Av samma anledning ser man ofta magiska svampar i sagoböcker och tecknade barnfilmer. Svampar är ett sagoväsen/gudsväsen.
Svampar frossar i död. Brukligt va? Beror på hur man ser det. Man kommer inte i kontakt med Gud. En hägring på sin höjd. En dröm.

Det går bara genom Jesus. Hans blod.
Annars är det satan. Svampar kan kanske skrämma oss till Gud. Visa var vi befinner oss för dårhus. Överbevisa om synd och skuld/svek.
Citera
2025-12-25, 10:45
Medlem
Flugsvamp som dekoration har jag sett, men då har det inte varit riktiga flugsvampar utan träsnidade fina svampar målade att se ut som flugsvampar.

Även på bilder är det fint, men i båda fallen handlar det om att folk tycker en flugsvamp är en vacker svamp med sina färger och rött passar till julen precis som mycket annat som är i färgen rött.

Mer komplicerat än så tror jag inte det är, märkligt många saker som vi förknippar med julen har inte så väldigt många år på nacken.
Citera
2025-12-25, 10:50
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Finns väl en anledning att staten vill förbjuda flugisar/flygisar (muskimol) o allt annat som ger pöbeln tillgång till alternativa världar.

Men ff finns info/läsvärt från det offentliga:
https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/vaxter/svampar/rod-flugsvamp---ar-jultomten-schaman
Flugsvamp och flugornas herre.
Belsebub. Många heter Bob. Vad är det för namn. Pope.
Ja men det är klart allt är hedniskt innan vi tar emot Jesus i våra hjärtan och dör, blir födda på nytt. Börjar leva. Blir väckta/får våra ögon öppnade.

Innan gjorde man såna sjuka grejer som att ta svamp för det normala friska och sunda hade blivit så outhärdligt,
För mig. Man såg inte. Man "skulle" fylla och tömma nån kopp. Det är mysko. Musko. Müsk? Har det något samband.? Mask. Worm/orm. Tunnel. Grotta.

Där i slutet kanske Jesus väntar.
Citera
2025-12-25, 17:51
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Men vart får du vikingar ifrån?
Nämns det i tidigare i tråden eller tänker du automatiskt vikingar när jag nämner historiskt?

Jo vi i Norden & norra Europa har brukat flugsvamp historiskt.
Ja redan i tredje inlägget så nämns vikingar.
Men du kanske har ätit lite för mycket flugsvamp för att se det

Flugsvamp som rusprodukt tillhör en av de sämre. Vanlig toppslättskivling slår ju det med hästlängder. Faktiskt även öl.

Att det är populärt bland samer och Sibirien beror på att de inte har så många andra råvaror som ger någon ruskänsla pga, deras klimat.

Flugsvampen ser rolig och färgglad ut och har använts inom konsten i många skeden, det är därför, inte pga, ruset

Vem vill ha toppslätskivlingar i adventsljusen. Det ser helt enkelt inte färgglada eller roliga ut.

Flugsvamp är helt överreklamerad ocg mytologiserad. Annars skulle alla ha ätit utav det
Citera
2025-12-25, 17:55
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Juletiden sammanfaller ungefär med premiären för traditionell flugsvampsätning. Svampen plockas och torkas på hösten, och sen skall den lagras i 2-3 månader innan den är ätmogen, och då hamnar man i slutet av december ungefär.

Sen är det rent trams, att som vissa i tråden försöka att göra kopplingar mellan kristendom och julfirande, eftersom julen är en gammal hednisk tradition, som av populistiska skäl skarvades ihop med kristendomen. Julen har alltså ingenting med kristendom att göra från början.

Det finns exempelvis ingenting i bibeln om att fira Jesu födelsedag, och det finns inget som säger att den skulle vara den 24-25.e december heller. Och inte fan finns tomten omnämnd i Bibeln heller.
Det är ju bara rent svammel som du läst på någon drogsida eller hittat på själv.
Du kan torka skalet på ett element, det tar någon dag oavsett vilken månad det när. Sen går de. konsumera eller röka t,o,m
Citera
2025-12-25, 20:12
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja redan i tredje inlägget så nämns vikingar.
Men du kanske har ätit lite för mycket flugsvamp för att se det

Flugsvamp som rusprodukt tillhör en av de sämre. Vanlig toppslättskivling slår ju det med hästlängder. Faktiskt även öl.

Att det är populärt bland samer och Sibirien beror på att de inte har så många andra råvaror som ger någon ruskänsla pga, deras klimat.

Flugsvampen ser rolig och färgglad ut och har använts inom konsten i många skeden, det är därför, inte pga, ruset

Vem vill ha toppslätskivlingar i adventsljusen. Det ser helt enkelt inte färgglada eller roliga ut.

Flugsvamp är helt överreklamerad ocg mytologiserad. Annars skulle alla ha ätit utav det

Du är den som drar in vikingar i efterhand. Inte jag. Mina inlägg ligger långt senare och jag har inte nämnt dem över huvud taget, så den där “redan i tredje inlägget”-grejen är bara slarv eller efterhandskonstruktion.

Sen blandar du ihop saker rätt grovt. Att jämföra toppslätskivling med flugsvamp är som att jämföra tjack med hasch – helt olika substanser, helt olika verkningssätt, helt olika syften. Att du ens drar parallellen visar ganska tydligt att du inte har koll på vad du pratar om, utan bara rankar “rus” på någon slags pubskala.

Argumentet om samer och Sibirien är också rätt ihåligt. Att något använts i specifika kulturer pga tillgänglighet säger exakt noll om dess kulturella, rituella eller psykologiska betydelse. Det där är en extrem förenkling.

Och nej, flugsvamp lever inte bara för att den är “färgglad och kul i adventsljusstakar”. Den är mytologiserad av en anledning – vare sig du gillar ruset eller inte. Att du personligen inte fattar grejen betyder inte att alla andra är dumma i huvudet.

Så visst, föredra psilocybin om du vill. Det är helt okej. Men sluta låtsas som att det gör dig till någon auktoritet som kan avfärda allt annat som trams. Just nu låter det mest som att du har bestämt dig i förväg och sedan pratar därefter.
Citera
2025-12-25, 20:16
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Du är den som drar in vikingar i efterhand. Inte jag. Mina inlägg ligger långt senare och jag har inte nämnt dem över huvud taget, så den där “redan i tredje inlägget”-grejen är bara slarv eller efterhandskonstruktion.

Sen blandar du ihop saker rätt grovt. Att jämföra toppslätskivling med flugsvamp är som att jämföra tjack med hasch – helt olika substanser, helt olika verkningssätt, helt olika syften. Att du ens drar parallellen visar ganska tydligt att du inte har koll på vad du pratar om, utan bara rankar “rus” på någon slags pubskala.

Argumentet om samer och Sibirien är också rätt ihåligt. Att något använts i specifika kulturer pga tillgänglighet säger exakt noll om dess kulturella, rituella eller psykologiska betydelse. Det där är en extrem förenkling.

Och nej, flugsvamp lever inte bara för att den är “färgglad och kul i adventsljusstakar”. Den är mytologiserad av en anledning – vare sig du gillar ruset eller inte. Att du personligen inte fattar grejen betyder inte att alla andra är dumma i huvudet.

Så visst, föredra psilocybin om du vill. Det är helt okej. Men sluta låtsas som att det gör dig till någon auktoritet som kan avfärda allt annat som trams. Just nu låter det mest som att du har bestämt dig i förväg och sedan pratar därefter.
Jag var också ung och outbildad som du en gång i tiden.
Kör på bara.
Men försök inte tuta i oss alla andra massa drogromantiska fantasier.
Citera
2025-12-25, 20:19
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag var också ung och outbildad som du en gång i tiden.
Kör på bara.
Men försök inte tuta i oss alla andra massa drogromantiska fantasier.

Intressant hur snabbt det gick från tvärsäker rangordning av rusmedel till “jag var också ung och outbildad”. När argumenten tog slut blev det alltså en liten självförhärligande exit i stället för att bemöta något i sak. Klassisk.

Inga motargument, inga korrigeringar, inget svar på invändningarna – bara ett försök att höja sig över diskussionen efteråt. Det är ett rätt tydligt tecken på att man inte har mer att komma med.

Men vill du någon gång ta diskussionen på riktigt, om medvetande, substanser och varför folk använder olika verktyg för olika syften, då finns jag här. Jag rankar inte rus på pubskala – jag pratar innehåll.

God Jul på dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in