Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Ja redan i tredje inlägget så nämns vikingar.
Men du kanske har ätit lite för mycket flugsvamp för att se det
Flugsvamp som rusprodukt tillhör en av de sämre. Vanlig toppslättskivling slår ju det med hästlängder. Faktiskt även öl.
Att det är populärt bland samer och Sibirien beror på att de inte har så många andra råvaror som ger någon ruskänsla pga, deras klimat.
Flugsvampen ser rolig och färgglad ut och har använts inom konsten i många skeden, det är därför, inte pga, ruset
Vem vill ha toppslätskivlingar i adventsljusen. Det ser helt enkelt inte färgglada eller roliga ut.
Flugsvamp är helt överreklamerad ocg mytologiserad. Annars skulle alla ha ätit utav det
Du är den som drar in vikingar i efterhand. Inte jag. Mina inlägg ligger långt senare och jag har inte nämnt dem över huvud taget, så den där “redan i tredje inlägget”-grejen är bara slarv eller efterhandskonstruktion.
Sen blandar du ihop saker rätt grovt. Att jämföra toppslätskivling med flugsvamp är som att jämföra tjack med hasch – helt olika substanser, helt olika verkningssätt, helt olika syften. Att du ens drar parallellen visar ganska tydligt att du inte har koll på vad du pratar om, utan bara rankar “rus” på någon slags pubskala.
Argumentet om samer och Sibirien är också rätt ihåligt. Att något använts i specifika kulturer pga tillgänglighet säger exakt noll om dess kulturella, rituella eller psykologiska betydelse. Det där är en extrem förenkling.
Och nej, flugsvamp lever inte bara för att den är “färgglad och kul i adventsljusstakar”. Den är mytologiserad av en anledning – vare sig du gillar ruset eller inte. Att du personligen inte fattar grejen betyder inte att alla andra är dumma i huvudet.
Så visst, föredra psilocybin om du vill. Det är helt okej. Men sluta låtsas som att det gör dig till någon auktoritet som kan avfärda allt annat som trams. Just nu låter det mest som att du har bestämt dig i förväg och sedan pratar därefter.