2026-09-13, 03:45
Medlem
elektronikfreaks avatar
Västerbotten (lite smulig tyvärr) och Greve tycker jag är riktigt goda
Citera
2026-09-13, 11:06
Medlem
Sladdarens avatar
En bra ost överlag som man regelbundet äter ska vara lagrad och ha mycket smak med karaktär och en bra balans emellan styrka, sälta, sötma, syra, fetma, viss nötighet och beska osv

Mildare ostar är alltså mindre attraktiva för mer frekvent användande

Känner inte till nån ost som är Sveriges bästa men den här som senast (nästan) var helt okej :

https://www.skanemejerier.se/produktsortiment/skanemejerier-ara-mellanlagrad/
Senast redigerad av Sladdaren 2026-09-13 kl. 11:09.
Citera
2026-09-13, 16:49
Medlem
F.d Boxholms Paprika och/eller kryddost är nog bland de bättre även fast den är "barnslig" gräddost. Har inte testat Glada bondens variant än sen Arla köpte upp Boxholms.
Citera
2026-09-13, 17:18
Medlem
Pillerburks avatar
ICA Basic, färdigskuren Gouda-ost. Svärfar säger att denna ost tillverkas i samma franska slott som de dyraste/finaste ostarna, men BILLIGARE! Den BÄSTA ost-kännaren i världen hade ej kunnat särskilja get-ost från en Tysk porrstjärnas sädestömning.
Citera
2026-09-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerburk
ICA Basic, färdigskuren Gouda-ost. Svärfar säger att denna ost tillverkas i samma franska slott som de dyraste/finaste ostarna, men BILLIGARE!
Varför skulle man tillverka en Nederländsk ost i franska slott?
Citera
2026-09-13, 20:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerburk
ICA Basic, färdigskuren Gouda-ost. Svärfar säger att denna ost tillverkas i samma franska slott som de dyraste/finaste ostarna, men BILLIGARE! Den BÄSTA ost-kännaren i världen hade ej kunnat särskilja get-ost från en Tysk porrstjärnas sädestömning.
Tror du ska sluta lyssna på svärfar och om du ska tro på honom.

Och ICA basics gouda tillverkas i Holland eller i Tyskland.
Och den som inte känner skillnad på en smaklös ost som gouda och de dyraste finaste ostarna, ja, den har icke existerande smaklökar.

Men misstänker det handlar om att svärfar din inte klarar av att äta starkare ostar än den smaklösa goudan.
Själv kör jag inte dessa heller och de dyra.

Utan favorit är väl kvibille cheddar och lagrad givetvis, en gång tog jag i en sådan cheddar och de kallade mild.
Jag lade tillbaka den snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in