Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-23, 19:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Finns ju gamla klyschor som att brott inte lönar sig.

Att brottslingar kortsiktigt kan leva high life, men att de förr eller senare åker dit. Att kostnaden att åka dit blir för hög. Kända brottslingar som Svartenbrandt , Clark Olofsson etc etc som tillbringade sina liv på olika anstalter. In och ut.

Men om man vänder på det? Finns det brott som brukar löna sig? Lönar sig ekonomiskt. Att risk reward ligger till brottslingens favör?

Kanske skattebrott?
Citera
2025-12-23, 19:59
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Att brottslingar kortsiktigt kan leva high life, men att de förr eller senare åker dit. Att kostnaden att åka dit blir för hög. Kända brottslingar som Svartenbrandt , Clark Olofsson etc etc som tillbringade sina liv på olika anstalter. In och ut.

Men om man vänder på det? Finns det brott som brukar löna sig? Lönar sig ekonomiskt. Att risk reward ligger till brottslingens favör?

Kanske skattebrott?

Skattebrott är ett dåligt exempel på brott som lönar sig.
Det är dokumentbrott. Allt lämnar spår i bokföring, bank och deklarationer. Myndigheten behöver inte gissa, bara räkna.
Upptäckten är ofta sen, inte utebliven. Många tror de klarat sig eftersom inget hänt på några år. I praktiken kommer smällen ofta långt senare via revision eller tredjemansuppgifter.
När det väl smäller är straffen inte milda. Grovt skattebrott kan ge fängelse plus skattetillägg, ränta, återkrav och näringsförbud. Ekonomiskt blir det ofta en ren förlustaffär.
Vinsten är dessutom överskattad. De flesta skattebrott handlar om kassaflöde och uppskjuten skatt, inte stora pengar. Ackumulerat blir det dyrt.
Sverige är extra dåligt för skattebrott. Personnummer, öppna handlingar och myndighetssamverkan gör det svårt att gömma sig.
Slutsats. Om man letar efter brott där risk och belöning lutar till gärningsmannens fördel är skattebrott fel exempel. Det är högrisk och spårbart. Det som ibland lönar sig kortsiktigt ligger snarare nära lagens gräns, inte mitt i den.
Citera
2025-12-23, 20:16
Medlem
Citat:
Finns det brott som brukar löna sig? Lönar sig ekonomiskt. Att risk reward ligger till brottslingens favör?
Snatta oxfilé är ju rätt bra när det håller i längden.
Citera
2025-12-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Snatta oxfilé är ju rätt bra när det håller i längden.
Även om oxfilé är dyrt, är det verkligen ett brott som kan löna sig i längden? När man väl åker fast så är fallhöjden riktigt stor om man tidigare är en "normal" medborgare, och vinsten per brott är knappast stor.
Citera
2025-12-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Skattebrott är ett dåligt exempel på brott som lönar sig.
Det är dokumentbrott. Allt lämnar spår i bokföring, bank och deklarationer. Myndigheten behöver inte gissa, bara räkna.
Upptäckten är ofta sen, inte utebliven. Många tror de klarat sig eftersom inget hänt på några år. I praktiken kommer smällen ofta långt senare via revision eller tredjemansuppgifter.
När det väl smäller är straffen inte milda. Grovt skattebrott kan ge fängelse plus skattetillägg, ränta, återkrav och näringsförbud. Ekonomiskt blir det ofta en ren förlustaffär.
Vinsten är dessutom överskattad. De flesta skattebrott handlar om kassaflöde och uppskjuten skatt, inte stora pengar. Ackumulerat blir det dyrt.
Sverige är extra dåligt för skattebrott. Personnummer, öppna handlingar och myndighetssamverkan gör det svårt att gömma sig.
Slutsats. Om man letar efter brott där risk och belöning lutar till gärningsmannens fördel är skattebrott fel exempel. Det är högrisk och spårbart. Det som ibland lönar sig kortsiktigt ligger snarare nära lagens gräns, inte mitt i den.

Det beror nog på omfattningen. Blir man påkommen senare än fem år senare så är det bara långnäsa till rättvisan. Och om påföljden bara blir skattetillägg så behöver man inte ha så hemskt bra chans att komma undan för att risk-reward skall vara i ens favör.
Citera
2025-12-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Även om oxfilé är dyrt, är det verkligen ett brott som kan löna sig i längden?
O ja! I mina yngre dagar var jag flitig på badoo och tinder exempelvis. När man fått ett luder på kroken så gällde det ju att imponera på sina skills i köket. Oxfilé med pasta och gräddsås eller potatisklyftor i ugnen ledde alltid till knull. (Inga luder inom nivån 8-10).
Citera
2025-12-23, 20:41
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Enkelt, brott som inte uppdagas!
Citera
2025-12-23, 20:42
Medlem
TröttSvensks avatar
Bedrägeri, allt under 50k läggs ner direkt.
Citera
2025-12-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
O ja! I mina yngre dagar var jag flitig på badoo och tinder exempelvis. När man fått ett luder på kroken så gällde det ju att imponera på sina skills i köket. Oxfilé med pasta och gräddsås eller potatisklyftor i ugnen ledde alltid till knull. (Inga luder inom nivån 8-10).
Jodå, god mat funkar vid ragg, men det jag skrev hade ingenting med det att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Enkelt, brott som inte uppdagas!
Kan du ge exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Bedrägeri, allt under 50k läggs ner direkt.
Det finns annat än rena domar som kan göra att ett brott inte lönar sig.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-12-23 kl. 20:46.
Citera
2025-12-23, 20:48
Medlem
Citat:

Kanske skattebrott?

Du skall nog leta bland brott som inte är så prioriterat att följa upp, eller ens inte blir anmält.

Fyndförseelse är ju rätt liten risk att man åker fast för, även om det inte är något man kan planera.

Sen är frågan om du vill räkna det som brott om inget straffansvar föreskrivs. T.ex. ringa subventionsmissbruk skall inte straff utdömas.
Citera
2025-12-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jodå, god mat funkar vid ragg, men det jag skrev hade ingenting med det att göra.
Kan du ge exempel?
Jo det gör det ju, utan att ha snattat oxfilén så hade Lennart inte fått ligga.
Antar att du menar på högre nivåer, då ska jag berätta om en gubbe som har ett framgångsrikt eget företag här i byn. Han samlade ihop fyra kriminella gossar som han anlitade till att smuggla sprit från tredje riket och hit. Det har han arrangerat i över 20 år och det fortsätter än idag. Jag har ingen koll på vinsterna men att det har hållit på i över två decennier måste betyda att det är lönsamt.
Citera
2025-12-23, 20:50
Medlem
EnCartes avatar
De flesta brott där man tillskansar sig pengar och inte åker dit är lönsamma. Det är just att inte åka dit som är problemet.

Förr kunde även bankrån löna sig, fast man åkte fast, om det handlade om stora pengar. Man gömde undan pengarna på olika sätt och när man kom ut flyttade man utomlands och tog pengarna med sig och slapp därmed att betala skadestånd. Det finns även exempel tidigare, där de stannat i landet och levt gott på de pengarna.

Finns många rån där pengarna aldrig har återfunnits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in