Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 16:42
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Överlägset enklast ärt att rösta på C, som också verkar hata SD och kommer att göra allt för att de får minimal makt. Så mycket att de hellre samarbetade med sitt anti-parti S under förra valperioden.

L kan också fungera, åtminstone hälften i L:s partistyrelse hatar verkligen SD.
Är just dessa partier som byggt upp SD till vad de är idag,med + för C.
Citera
2025-12-23, 16:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Är just dessa partier som byggt upp SD till vad de är idag,med + för C.
Hehe säg inget, men det är alla SD-hatare sedan 2006 som arbetat för att SD inte ska ha makt, som just gjort att SD växt snabbast av alla partier i Sverige någonsin. Tack även till journalister, DN och Sydsvenskan och ett hedersomnämnande till Wolodarski som hatar SD och Trump i sin tidning och båda vann.

När trådar som denna inte längre skapas på FB så är det ett tecken på att SD accepterats, och då kommer de att börja sjunka i opinionen.

Ett annat sätt att sänka SD vore att ge dem några departement. De lever nu i dröm-limbo med full makt över Sverige och noll ansvar om något går fel. Särskilt M skulle tjäna på ett SD som styr departement.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-23 kl. 16:54.
Citera
2025-12-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Likt SD har vänstern aldrig haft något statsråd, så den jämförelsen faller väl lite platt.
I tidigare regeringar har ju MP haft större makt än vänstern trots att vänstern varit större.
Sen är jag inte en av dom som röstar till fördel för en(1) person, dvs mig själv därför det känns sunkigt.
När tillräckligt många bara ser så långt den egna näsan räcker, får vi sörjan som vi har idag.
Exakt, smörjan vi har idag, det är exakt därför jag sluta rösta på moderaterna eller som jag förut röstat.

Nu handlar det om just mer smörja, genom smörjan får man till skärpningar, ex moderater o sossar kan samarbeta mer för att slippa undan smörjan som stör.

Men för att nå dit krävs att fler börjar rösta på dessa små partier, göra det ännu svårare o driva sina egna politik utan jämkning med små partier, på så sätt undviker vi att ex MP får lika mycket mandat igen som med Löfven, det var rent vansinne så mycket lilla MP fick säga till om, bästa är att göra likande med vänstern nu, ge dom rösten o o få dom att skicka ut bidragen, fler som väljer o göra som jag o jobba mindre o använda systemet mer, därefter kommer ändringar o ske.
Citera
2025-12-23, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KallePigg
Jag kan inte rösta på partier som stöder sexköpslagen och t.o.m. vill "utvidga" den.

Jag kommer nog inte kunna rösta på något riksdagsparti då det tar mig emot så otroligt.

Kan jag sabotera för SD genom att rösta på Nyans eller Medborgerlig samling tro?

Nej det gör ju varken till eller ifrån du får rösta på något parti som har i närheten av 4 %!
Citera
2025-12-23, 16:58
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jag hatar Sverigedemokraterna och undrar hur jag lämpligast taktikröstar mot dem nästa val.

Jag brukar inte rösta alls då jag hatar alla politiker och partier men vill verkligen sabotera för just SD.

Måste jag rösta på ett riksdagsparti om jag vill orsaka mest skada för SD?

Jag hatar verkligen S, V och MP!

Eller går det lika bra att rösta på något obskyrt litet parti som inte kommer över spärren?

Eller är det t.o.m. så att om jag lägger min röst på ett parti som ej når över spärren så påverkar det inte alls eller t.o.m. hjälper SD?

Det vore lättare att svara på om du förklarade varför du är emot både SD och oppositionspartierna istället för att bara skrika ut att du är det.

Personligen känner jag också en ökande avsky mot SD den senaste tiden, eftersom partiföreträdarna berikar sig själva och samtidigt hjärntvättar sina väljare till att slåss om smulorna från smörgåsbordet och skylla allt på invandrarna. Den klassiska idén om att ställa svaga grupper mot varandra har verkligen lyckats och det är inte försvarbart att över 20% av befolkningen är lågbegåvad i ett land där utbildning är gratis och alla borde veta bättre.

Men återkom gärna med vad du har emot både SD och sossarna, så kanske vi kan hitta en lösning.
Citera
2025-12-23, 17:23
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Han är en favorit hos mig med. I allra bästa fall skulle jag vilja ha honom som infrastrukturminister eller transportminister. Hans arbete med Stockholms lokaltrafik lämnade ett kaos efter sig och där kommer han till sin rätt. Dessutom ser han ju ut som skurken i en actionfilm från åttiotalet med de spetsiga dragen, den slickade hästsvansen och det minutiöst ansade skägget. Gör honom till statsminister.

Nej jag kan bara hålla med dig det hade varit underbart att se honom som transportminister eller någon slags minister över vägar och transporter jag tycker också han har gjort underverk i Stockholm.
Jag vill absolut se honom i en framtida regering tillsammans med sossarna och Vänsterpartiet.
Det finns nog ingenting som skulle reta den feta Åkesson mer än detta.

Och självklart att retade alla feta gubbar som röstar SD här inne på nätet också.
Dubbel glädje med andra ord.
Vem kunde tro att Miljöpartiet hade sådan kompetens egentligen

Kul att vi har samma åsikter i denna frågan det låter på dig som att du är en ganska Sund person.
Citera
2025-12-23, 17:25
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Jag vill inte rösta på partier som stöder sexköpslagen.

Hur sabbar jag för SD utan att rösta på S, V eller MP?

Ja jag vet faktiskt inte om du tar bort allihopa någon partierna som faktiskt på riktigt är en nagel i ögat på Åkesson.
Jag tycker du ska försöka skita i det här med sexköpslagen.
Du måste se det lite större i ett annat perspektiv.

Du måste ju själv förstå att om du tar bort de här tre viktiga partierna så återstår ju bara tomtarna i Tidö..Och dem är vi ju redan alla trötta på...väldigt trötta på Tidö (som våran hjälte språk rör Hellden sade i Debatt eller Agenda).
Citera
2025-12-23, 17:31
Medlem
Citat:
Jag hatar Sverigedemokraterna och undrar hur jag lämpligast taktikröstar mot dem nästa val.

Jag brukar inte rösta alls då jag hatar alla politiker och partier men vill verkligen sabotera för just SD.

Eller går det lika bra att rösta på något obskyrt litet parti som inte kommer över spärren?

Eller är det t.o.m. så att om jag lägger min röst på ett parti som ej når över spärren så påverkar det inte alls eller t.o.m. hjälper SD?
Rösta på AfS, Alternativ för Sverige.

SD kommer tro att de förlorat en röst till AfS och blir jätteledsna, och AfS kommer ändå inte in i riksdagen.

Samtidigt gör du S, V och MP jättesura.
Citera
2025-12-23, 17:31
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Med vänstern menar du V? Det är ganska vanligt här att man klumpar ihop flera partier med ordet "vänster".

Ja självklart menar jag vänstern med det det är väl det som det står för?
V som i Vänsterpartiet gamla vpk.

Var det det du hade som fråga och inget som rörde tråden i övrigt?
Citera
2025-12-23, 17:44
Medlem
Zoologens avatar
Vad bra att jag vet att du vill rösta mot SD 2026.

Då ska jag inte glömma att rösta på SD så att våra röster väger upp varandra. Då funkar din taktik inte.

God Jul! 🧑‍🎄
Citera
2025-12-23, 17:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Det bästa är att rösta på SD. Om de kommer i regeringsställning kan alla se hurdana de verkligen är.
Citera
2025-12-23, 17:52
Hur gör man om man öär som nu, väldigt berusad på valdagen får man rösta ändå trots att man är 2 promille?
Sist jag röstade var där inget blåstest iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in