2025-12-23, 09:31
Medlem
Drugglarns avatar
Skrev ett inlägg för 2 år sedan och hade då 800,000:- i skulder och för ett år sedan hade jag lika stora skulder trots att jag alltid betalat mina fakturor men räntorna gick upp till ohållbara nivåer. Allt började ljusna förra året då jag började jobba mer och kunde spara lite pengar men jag är så pass sjuk med ett destruktivt spelberoende/självskadebetéende att dessa pengar spelade jag upp fort.

Snabbt förklarat: Jag jobbar, har alltid gjort men räntorna har nått sådana sjuka nivåer att det är ohållbart. Jag har haft ett spelberoende i 10 år och har inte missat en faktura, det har alltid fungerat precis då jag lever snålt och jobbar mycket, men detta är inte längre hållbart.

Räkna själv med en ränta på 20% på 1 miljon i blancolån vad det blir, jag tror inte många hade orkat lika länge som mig, jag betalar sjuka pengar men lånen minskar inte, det är en lånefälla jag hamnat i.

Här kommer problemet, jag har alltid försökt göra rätt för mig, men jag har försökt i flera år nu att lägga om mina lån men det är omöjligt, långivarna jag har nu är banditer som vägrar sänka min ränta, har även sagt att jag inte kan betala längre men det bryr de sig inte om.

Ingen ger mig nytt samlingslån, går inte att sänka räntan, det är en riktigt oärlig affärsmodell att enkelt ge lån och sedan höja och höja räntan utan anledning tills det inte funkar längre.

Jag skriver detta för nu sker äntligen ett skifte.. jag tänker sluta betala mina lån helt och hållet. Hoppas på skuldsanering, men jag ger upp för mitt psyke och kropp klarar inte detta längre.

Jag tänker inte dö av stress, vet inte riktigt hur framtiden ser ut men om 2 dagar kommer mina lånfakturor börja förfalla.

Sa upp mig från jobbet, kanske kan få a-kassa men är inte så brydd om det just nu. Jag har pengar för att överleva.

Någon som gjort liknande? Vad hände? Som sagt jag har inte ens betalningsanmärkning eller liknande.
Citera
2025-12-23, 09:57
Avstängd
"Lånefälla"är det väl knappast. Du har ju spelat dig till skulderna. Låt det gå till KF. Du överlever ändå. Skuldsanering lär du inte få beviljad, med anledning av hur skulderna uppstått. P
Plocka undan allt du kan, innan KF börjar rota.
Citera
2025-12-23, 09:57
Medlem
rex144s avatar
Det som sällan nämns vad gäller spelberoende är att man har blivit en duktig spelare, vilka spel har du spelat mest och hur mycket har du vunnit?
Problemet med spelberoende är att pengar som man eventuellt vinner bränner i fickan och man får ett sådant euforiskt rus att man spelar bort de fort.
Varpå man får ångest... och för att bota den måste man spela igen, och får då ett påslag endorfiner, snabb belöning.
Senast redigerad av rex144 2025-12-23 kl. 10:01.
Citera
2025-12-23, 10:03
Medlem
sebastian66s avatar
Detta är ganska kluvet kanske man kan säga. Du menar att du skiter i alltihopa och kommer låta detta gå till Kronofogden?
Det är ganska normalt att du är rökt marknaden.
Som någon nämner så tror jag inte du kommer att få skuldsanering inom den närmaste tiden.
Spelar du fortfarande eller har du lagt ner detta efter många om och men?
Du säger att du har pengar för att överleva.. Vad är det för typ av pengar du menar att du har..
Menar du att du har ett par hundra tusen undanstoppade och inte vill betala dina skulder?

Hur gammal är du och inga planer på att lämna landet kanske? Det kanske kan vara bra att starta om på ny kula om du har slutat spela.
Om du inte kan sluta eller har slutat spela så ska du nog stanna kvar i Sverige och gilla läget.
Citera
2025-12-23, 10:04
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
"Lånefälla"är det väl knappast. Du har ju spelat dig till skulderna. Låt det gå till KF. Du överlever ändå. Skuldsanering lär du inte få beviljad, med anledning av hur skulderna uppstått. P
Plocka undan allt du kan, innan KF börjar rota.

Spelberoende är en giltig anledning för skuldsanering men inte brottslig verksamhet.
Citera
2025-12-23, 10:15
Medlem
Aldrig förstått det här med att det ska vara så lätt att få blanco lån beviljat och då höga summor uppåt en miljon men bolån nu för tiden då ska det till att hushållet ska ha två riktigt höga inkomster. Nånting är galet..
Citera
2025-12-23, 10:25
Medlem
Du kan få skuldsanering trots spelmissbruk, men generellt sett så anser Kronofogden att skuldsanering inte ska användas som ett medel mot sociala problem, där spelmissbruk ingår. Det är alltså inte säkert att det godtas som anledning, utan det beror på hur du har agerat.

Om du kan visa att du har försökt betala dina skulder i så stor mån som möjligt, samt varit spelfri ett tag och inte belånat dig mer så har du bättre förutsättningar att få skuldsanering beviljad.

Om du däremot har haft ett aktivt spelberoende och ökat dina skulder fram tills att du bara slutar betala så minskar dina chanser att få skuldsanering. Om du dessutom sagt upp dig frivilligt från jobbet så gissar jag att dina chanser minskar ytterligare.

Så ett tips är att försöka visa att du verkligen försökt betala av dina skulder ända fram till att du ansöker om skuldsanering. Annars är det långt ifrån säkert att det beviljas. Det finns även ett test du kan göra på kronofogdens hemsida för att se om du kvalificerar dig för skuldsanering.
Citera
2025-12-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Skrev ett inlägg för 2 år sedan och hade då 800,000:- i skulder och för ett år sedan hade jag lika stora skulder trots att jag alltid betalat mina fakturor men räntorna gick upp till ohållbara nivåer. Allt började ljusna förra året då jag började jobba mer och kunde spara lite pengar men jag är så pass sjuk med ett destruktivt spelberoende/självskadebetéende att dessa pengar spelade jag upp fort.

Snabbt förklarat: Jag jobbar, har alltid gjort men räntorna har nått sådana sjuka nivåer att det är ohållbart. Jag har haft ett spelberoende i 10 år och har inte missat en faktura, det har alltid fungerat precis då jag lever snålt och jobbar mycket, men detta är inte längre hållbart.

Räkna själv med en ränta på 20% på 1 miljon i blancolån vad det blir, jag tror inte många hade orkat lika länge som mig, jag betalar sjuka pengar men lånen minskar inte, det är en lånefälla jag hamnat i.

Här kommer problemet, jag har alltid försökt göra rätt för mig, men jag har försökt i flera år nu att lägga om mina lån men det är omöjligt, långivarna jag har nu är banditer som vägrar sänka min ränta, har även sagt att jag inte kan betala längre men det bryr de sig inte om.

Ingen ger mig nytt samlingslån, går inte att sänka räntan, det är en riktigt oärlig affärsmodell att enkelt ge lån och sedan höja och höja räntan utan anledning tills det inte funkar längre.

Jag skriver detta för nu sker äntligen ett skifte.. jag tänker sluta betala mina lån helt och hållet. Hoppas på skuldsanering, men jag ger upp för mitt psyke och kropp klarar inte detta längre.

Jag tänker inte dö av stress, vet inte riktigt hur framtiden ser ut men om 2 dagar kommer mina lånfakturor börja förfalla.

Sa upp mig från jobbet, kanske kan få a-kassa men är inte så brydd om det just nu. Jag har pengar för att överleva.

Någon som gjort liknande? Vad hände? Som sagt jag har inte ens betalningsanmärkning eller liknande.

och vid årskiftet försvinner ränteavdragen
Citera
2025-12-23, 11:27
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn

Fortsätt jobba
Viktigt att ha något att göra på dagarna

Du har antagligen en bra lön
Så tar du kontakt med någon bra släkting och förklarar din situation
Så kan den personen vara medlånare till ett samlingslån

Den vägen är den bästa
Sen ta spelpaus 1 år
Spelar du på utländska sidor
Så får du maila sidorna , blocka dig

Ingen idé att sluta jobba och tro det löser sig senare , blir bara värre då
Citera
2025-12-23, 11:32
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det som sällan nämns vad gäller spelberoende är att man har blivit en duktig spelare, vilka spel har du spelat mest och hur mycket har du vunnit?
Problemet med spelberoende är att pengar som man eventuellt vinner bränner i fickan och man får ett sådant euforiskt rus att man spelar bort de fort.
Varpå man får ångest... och för att bota den måste man spela igen, och får då ett påslag endorfiner, snabb belöning.
Håller med. Sällan berättas hela historien.

Du har försökt betala av skulderna och det är en viktig faktor. Kronofogden tittar på sånt. De vill också veta att du förändrat ditt beteende och inte drar på dig nya skulder.
De ser också till om du kan betala av din skuld inom överskådlig tid.

Du kan söka skuldsanering men sök först hjälp av din kommuns budget- och skuldrådgivare. Det är gratis!

Vilka spel var du beroende av och av nyfikenhet undrar jag vilka spel som gett någon typ av vinst eller vilka som du tyckte var sämst?
Senast redigerad av Reverend.Camden 2025-12-23 kl. 11:41.
Citera
2025-12-23, 11:34
Medlem
hyssasess avatar
Jävla jobbig sits :/

Har du reggat dig på spelpaus? Det är ju ett enkelt sätt att stänga av sig från allt spel online.

Orimligt hög ränta kan jag tycka att det är. Lånebolagen borde ju vara mer tillmötesgående, de borde ju ha ett intresse av att få tillbaka sina pengar och det blir ju svårt om de höjer räntan hela tiden.
Citera
2025-12-23, 11:39
Medlem
Skuldsanering borde gå bra, du kan säga att du slutat spela för några år sen.

Dom kollar oftast inte upp sånt, lånen du tagit i närtid är för att betala andra lån kan du säga.

Det värsta är att du har sagt upp dig från jobbet, det visar på att du inte har gjort allt du kan för att betala tillbaka på lånen.

skaffa ett jobb och sök skuldsanering, å tumma lite på sanningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in