Det skulle kanske funka med välskrubbad färskpotatis på våren, men inte nu. Blir ju som att äta papper, och när man lyxar till det med potatisgratäng ska det vara GOTT!
Ensam hemma händer det dock att jag äter potatis med skalet på, både för att spara tid och för de där nyttigheterna som ska sitta precis under skalet... fast jag vet inte ens om det sistnämnda är sant, eller något som vuxna sa när man var barn för att man inte skulle ta bort för mycket.
Till matlådor kör jag gärna ett mellanlager köttfärs för enkelhetens skull (allt i ett). Det brunar ju ner litegrann, men inte farligt. Där märker man inget skal.
Men ska jag servera så vill jag ha det bländvitt, om det inte är tydligt att det är krydda el. dyl.
Detsamma gäller mos.
Smakmässigt kan skal tillföra en del, men det blir direkt negativt på utseendet.
Som rubriken efterfrågar - hur blir resultatet om man låter bli att skala potatisen i gratängen? Hatar är väl att ta i, men ogillar verkligen skal på kokad potatis - hur mycket "döljs/försvinner" skalet i en gratäng? Finns det några positiva effekter med att lämna skalet kvar, förutom det uppenbara med nyttigheten (vitaminer etc.)? Nu är jag inte ute efter "nyttigheter" när jag lagar hemma, bara så att detta är klart. Jag anser att en riktig gratäng enkom skall ha potatis, gul lök, grädde, ost, salt och peppar. Ev. om någon vrider om armen på mig så kan lite vitlök få äntra gratängen...
Så vad anser Flashbacksexpertisen - hur blir gratängen med skal på potatisen och vad är att föredra?
Fann ingen tråd som avhandlar just skalet på potatisen i en gratäng - flytta gärna om jag lagt tråden fel...
Potatis är en av de mest besprutade livsmedlen. Skalar alltid trots att jag gillar smaken av skalet.
Som rubriken efterfrågar - hur blir resultatet om man låter bli att skala potatisen i gratängen? Hatar är väl att ta i, men ogillar verkligen skal på kokad potatis - hur mycket "döljs/försvinner" skalet i en gratäng? Finns det några positiva effekter med att lämna skalet kvar, förutom det uppenbara med nyttigheten (vitaminer etc.)? Nu är jag inte ute efter "nyttigheter" när jag lagar hemma, bara så att detta är klart. Jag anser att en riktig gratäng enkom skall ha potatis, gul lök, grädde, ost, salt och peppar. Ev. om någon vrider om armen på mig så kan lite vitlök få äntra gratängen...
Så vad anser Flashbacksexpertisen - hur blir gratängen med skal på potatisen och vad är att föredra?
Fann ingen tråd som avhandlar just skalet på potatisen i en gratäng - flytta gärna om jag lagt tråden fel...
Vi gör ofta potatismos med skalet kvar, ser grått och trist ut, men är egentligen mycket godare. Numera är hela familjen vana, och äldsta sonen gör så i sitt hem. Gratäng har jag inte provat. Men gissar att det funkar utmärkt, även om det kommer synas.