Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 12:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vill du ha lute mer rustik countrystile går det väl bra med skal från fast potatis (t.ex. Amandine, Charlotte). Inte mjölig
väl borstat och tvättat.
Till barbeque eller asado, entrecôte eller ryggbiff, ribs, lammracks eller lammstek å Chorizo
Citera
Igår, 13:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, man behåller inte skalen på. De lossnar av värmen, och kommer flyta runt i grädden.

Lite det jag är "rädd" för. Giller verkligen inte skal så egentligen är väl svaret givet - det får bli att skala!

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Man ska skala potatisen om man inte vill ha strängar av potatisskal överallt. Även om skalet är tunt så är det irriterande att få långa sega bitar lösgjort potatisskal i munnen när man äter, och det är inte gott heller.

Ja, om de känns, trots att jag har i lökskivor, så är det bara att skala på... Trodde kanske mer att skalen skulle "maskeras" mer i gratängen. Vill absolut inte sitta där och ångra att jag inte lade ner 15 minuter på att skala potatisen...
Citera
Igår, 13:57
Medlem
Clint.Ruins avatar
Självklart har man skalad potatis i sin potatisgratäng.
Citera
Igår, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej, inget skal. Och självklart platsar lite färsk vitlök i gratängen.

Neej. Ingen vitlök. Bara babbar har vitlök i potatisgratäng.
samma med spiskummin.
Citera
Igår, 14:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Neej. Ingen vitlök. Bara babbar har vitlök i potatisgratäng.
samma med spiskummin.

Aldrig hört talas om. Även svenskar gillar vitlök i krämiga gratängrätter. Man tar ju ingen jättemängd. En liten, pressad, räcker.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Fick bli en sorts kompromiss mellan min lathet/trötthet och smartness - köpte bakpotatis och de stora monstruösa potatisarna skalades på fem minuter så vet inte vad jag yvade över? När man jobbar enkom natt är dock energinivån väldigt låg, många gånger, så jag får skylla på detta...

Hmm, har en del köttfärssås till övers - kanske jag skall göra en köttfärsgratäng av det hela... Decisions, decisions...
Citera
Igår, 16:49
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Är du vuxen så kör du med skal på, är du ett autistiskt litet barn kör du utan skal!
Citera
Igår, 16:55
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Krossad potatis?! Menar du mos?

Skal på klyftpotatis, helt ok. I mos. Njae.

Krossad potatis är inte såklart inte potatismos.

https://lindasbakskola.se/2017/06/28/krossad-potatis/
Citera
Igår, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Tvättad färskpotatis som vi själv därtill skrubbat behåller med fördel sina tunna skal på i gratängen.
Färskpotatis till gratäng?
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Är du vuxen så kör du med skal på, är du ett autistiskt litet barn kör du utan skal!
Hur menar du? Att barn är mer noggranna med hur maten ser ut och smakar?
Citera
Igår, 17:27
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Färskpotatis till gratäng?
Hur menar du? Att barn är mer noggranna med hur maten ser ut och smakar?

På potatis så sitter mycket av smaken i skalet, det är i skalet du hittar smaken och karaktären, spellar ingen roll om det är pommes eller kokt färskpotatis, människor med underutvecklade smaklökar och kräsna som anorektiska fjortistjejer tar bort skalet, vi normala låter skalet vara på!
Citera
Igår, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
På potatis så sitter mycket av smaken i skalet, det är i skalet du hittar smaken och karaktären, spellar ingen roll om det är pommes eller kokt färskpotatis, människor med underutvecklade smaklökar och kräsna som anorektiska fjortistjejer tar bort skalet, vi normala låter skalet vara på!
Absolut att mycket smak sitter i skalet, när jag kokar, kör klyftpotatis med mera så har jag alltid skalet på. Men inte i en gratäng, det skulle se allt för saggit ut, och i en sådan rätt är det mycket annat som ger fantastisk smak, som grädden. Tvivlar på att skalet skulle tillföra något i en gratäng, förutom då förstört utseende.

Har inte inte heller skalen kvar om det ska bli mos eller saker som kroppkakor.
Citera
Igår, 17:33
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Absolut att mycket smak sitter i skalet, när jag kokar, kör klyftpotatis med mera så har jag alltid skalet på. Men inte i en gratäng, det skulle se allt för saggit ut, och i en sådan rätt är det mycket annat som ger fantastisk smak, som grädden. Tvivlar på att skalet skulle tillföra något i en gratäng, förutom då förstört utseende.

Givetvis ska du såklart tvätta och putsa det värsta, du ska inte rycka upp direkt ur jorden, men jag uppskattar skalet på även i gratäng, men jag kör generellt skal på, ofta kör jag också purjolök i potatisgratängen och rikligt med Västerbottenost, upplever inte lite skal som ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in