Som rubriken efterfrågar - hur blir resultatet om man låter bli att skala potatisen i gratängen? Hatar är väl att ta i, men ogillar verkligen skal på kokad potatis - hur mycket "döljs/försvinner" skalet i en gratäng? Finns det några positiva effekter med att lämna skalet kvar, förutom det uppenbara med nyttigheten (vitaminer etc.)? Nu är jag inte ute efter "nyttigheter" när jag lagar hemma, bara så att detta är klart. Jag anser att en riktig gratäng enkom skall ha potatis, gul lök, grädde, ost, salt och peppar. Ev. om någon vrider om armen på mig så kan lite vitlök få äntra gratängen...
Så vad anser Flashbacksexpertisen - hur blir gratängen med skal på potatisen och vad är att föredra?
Fann ingen tråd som avhandlar just skalet på potatisen i en gratäng - flytta gärna om jag lagt tråden fel...
Fann ingen tråd som avhandlar just skalet på potatisen i en gratäng - flytta gärna om jag lagt tråden fel...
Om man vill att sådan mat ska se smutsig ut, så absolut med skalen på. Och då kan man lika gärna också ha svartpeppar i béchamellen. Ingen stil här inte.
Absolut inte med skal när det är gratäng.
Tänker du på potatisklyftor i ugn eller krossad potatis där det det är bra smakmässigt att låta skalet vara kvar?
Jag gör alltid Jansson med skalen på. Med dagens tunnskaliga och tvättade potatis så går det utmärkt. Jag orkar inte stå och skala potatisarna och det går utmärkt att låta bli, man märker inte ens att skalen är kvar.
Jansson är ju en slags potatisgratäng.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-12-23 kl. 08:38.
Jag gör alltid Jansson med skalen på. Med dagens tunnskaliga och tvättade potatis så går det utmärkt.
1+ på den. Tvättad färskpotatis som vi själv därtill skrubbat behåller med fördel sina tunna skal på i gratängen. Mer knuff i båd' utseende och smak. Samma med Jansson. Tack för kökskunskapen, Le Chef.
Absolut inte med skal när det är gratäng.
Tänker du på potatisklyftor i ugn eller krossad potatis där det det är bra smakmässigt att låta skalet vara kvar?
Man ska skala potatisen om man inte vill ha strängar av potatisskal överallt. Även om skalet är tunt så är det irriterande att få långa sega bitar lösgjort potatisskal i munnen när man äter, och det är inte gott heller.
Potatisskal kan förvandlas från avfall till en smakrik och näringsrik del av många maträtter. Det mest populära användningsområdet är som ett krispigt snacks eller en god topping.
Här är några specifika sätt att använda potatisskal i maträtter:
1. Krispiga potatisskalschips (Snacks eller tillbehör)
Detta är det enklaste och vanligaste sättet. De kan serveras som ett snacks till drinken, som tillbehör till en hamburgare, eller som en krispig aptitretare med dippsås.
Gör så här:
Rengör: Se till att potatisen tvättas noggrant innan du skalar den.
Krydda: Blanda skalen med en skvätt olivolja, salt och dina favoritkryddor (t.ex. rosmarin, timjan, paprikapulver, vitlökspulver, eller chiliflingor).
Ugnsbaka: Sprid ut skalen på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen på cirka 200°C i 15–25 minuter, tills de är gyllenbruna och helt krispiga.
2. Som krispig topping
De ugnsrostade skalen (se ovan) kan smulas sönder eller hackas grovt och strös över andra rätter för extra textur och smak.
Används till:
Topping till släta soppor (t.ex. potatissoppa eller löksoppa).
Krispigt inslag i sallader istället för krutonger.
Strössel över gratänger precis innan servering.
3. Grönsaksbuljong
Potatisskal ger en fin smakgrund till hemmagjord buljong, vilket är ett utmärkt sätt att ta vara på allt matavfall.
Gör så här:
Spara potatisskalen i en påse i frysen tills du har samlat ihop tillräckligt, tillsammans med andra rens som lökändar, morotsblast och selleristjälkar.
Lägg alla skal i en stor kastrull, täck med vatten och tillsätt några lagerblad och pepparkorn.
Låt sjuda i cirka 30–45 minuter.
Sila av och använd buljongen som bas till grytor, soppor eller risotto.
4. Fyllda potatisskal (Potato Skins)
Om du skalar potatisen med en tjockare potatisskalare eller använder en urgröpningsmetod där lite fruktkött följer med skalet, kan du göra klassiska "potato skins".
Gör så här:
Ugnsbaka tjocka skal eller halverade potatisar.
Fyll dem med godsaker som ost, bacon, gräddfil och gräslök. Gratinera tills osten smält.olanin, vilket kan vara skadligt.
Senast redigerad av Sladdaren 2025-12-23 kl. 09:57.