2025-12-23, 01:01
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Min mamma är är 55 år gammal och har haft mc kort i snart 10 år.
Nu vill jag börja övningsköra motorcykel med henne eftersom jag planerar börja ta mc kort i slutet av sommaren, så jag skulle då kunna hinna köra några månader med mamma.

Men vad krävs?
Googlar man är det osäkert om både jag och hon måste va med på introduktionsutbildning.
Citera
2025-12-23, 01:07
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nu vill jag börja övningsköra motorcykel med henne eftersom jag planerar börja ta mc kort i slutet av sommaren, så jag skulle då kunna hinna köra några månader med mamma.

Men vad krävs?
Googlar man är det osäkert om både jag och hon måste va med på introduktionsutbildning.
Det krävs att du har ett giltigt körkortstillstånd samt att din mamma har gått handledarkurs och är godkänd som din handledare.

Lycka till!
Citera
2025-12-23, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Det krävs att du har ett giltigt körkortstillstånd samt att din mamma har gått handledarkurs och är godkänd som din handledare.

Lycka till!

Och jag måste inte gå den?
Citera
2025-12-23, 01:16
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Nej, och inte din mamma heller.
Hon behöver dock ansöka om Handledarbevis hos Transportstyrelsen. Ta med detta när ni övningskör.

Handledarkursen är för B, inte för A.
Med reservation för att jag kan ha helt jävla fel.
Citera
2025-12-23, 01:17
Medlem
Citat:
Alltså, hur svårt är det att ta reda på information 2025?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-korkort/handledarskap-och-ovningskorning/handledare/

Citat:
Du och din elev har gått en introduktionsutbildning under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller för personbil eller lätt lastbil.

Så nej. Det krävs inte för motorcykel.

Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus

Lycka till!
Nej, hans mamma behöver inte gå handledarkurs.
Citera
2025-12-23, 01:40
Moderator
Parongatans avatar
Citat:

Men vad krävs?

Din mamma behöver antingen sitta med bak på den motorcykel du själv kör. Eller köra efter, på egen motorcykel. Det duger alltså inte att hon kör bil efter dig.

Och det krävs som sagt ingen handledarkurs för övningskörning inför A-behörigheter. Det räcker med att din mamma ansöker digitalt om att få handleda dig.
Citera
2025-12-23, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Alltså, hur svårt är det att ta reda på information 2025?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-korkort/handledarskap-och-ovningskorning/handledare/

Så nej. Det krävs inte för motorcykel.

Nej, hans mamma behöver inte gå handledarkurs.

Konstigt det inte krävs för mc ändå,
Citera
2025-12-23, 13:14
Medlem
Precis som skrivs, hon behöver enbart ha haft kk för den behörigheten du söker i minst 5 år.
Så bara in och söka tillstånd för er båda (du behöver lämna synintyg och eventuellt läkarintyg beroende på ev sjukdommar). Sen bara ut och brappa i trafiken, hon måste åka 2 hjuling eller sitta bakpå får inte åka i bil.
Citera
2026-01-05, 23:54
Medlem
Som andra påpekat, INGEN av er behöver gå någon introduktionsutbildning för att övningsköra MC (A-behörighet). Det är endast för B-behörighet. Och det kravet kommer inom något år att försvinna, om jag förstått det rätt.

DU behöver: körkortstillstånd grupp 1 (AM, A1, A2, A, B, BE och traktorkort). Du måste göra en synundersökning hos optiker. Tidigare kunde man göra synundersökning hos trafikskola, men det går inte längre.

Din MAMMA behöver handledarintyg för dig. Obs; man får vara handledare för max fem elever. Ett handledarbevis gäller i fem år oavsett om eleven tar körkort eller inte. Om din mamma tänker vara handledare åt många andra är detta viktigt att hålla koll på. Det GÅR INTE att avsäga sig ett handledarskap i förtid.

Se till att ha dessa intyg utskrivna på papper. Lägg dem i MC:ns dokumentfack. Ni ska båda ha med er giltig legitimation, fysisk, när ni är ute och övningskör.

Du ska ha en övningskörningsväst på dig. (Eller, om du vill, en övningskörningsskylt bak på din MC. Man måste faktiskt inte ha väst, man kan ha skylt också. Men det är ovanligt, för den är svår att få fast på ett bra sätt.)

Det svåra med att ta MC-kort är manöverbanorna. Särskilt lågfartsbanan. Den kan du börja träna på ganska tidigt. Ofta har någon vänlig själ ritat upp en bana med korrekta mått på någon avskild asfaltsplätt. Leta i lokala MC-grupper på facebook efter en sådan plats. Du kommer att behöva koner för att ställa upp banan, det behövs 6 koner för lågfarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in