2025-12-22, 21:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Du har väl det primära. Sedan tändstål. Man kan ju ha med vanlig tändare också. Extremt mycket enklare att göra upp eld på.

Min go bag. Innehåller vevradio. F1 kniv. sax, en 750 flaska vodka, kompass och ett multiverktyg. Skulle ju gärna vilja ha med där en 1911 också...
Senast redigerad av Zaedrews 2025-12-22 kl. 21:09.
Citera
2025-12-22, 21:27
Medlem
HBTKuks avatar
Träffade en filur som hade ett gram tjack i sin överlevnadskniv, ifall han behövde lämna kvarten snabbt och vara redo för skogsliv ett par dagar framöver.
Citera
2025-12-23, 01:31
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Har köpt en sån där överlevnadskniv man kan stoppa saker i handtaget. Sitter och funderar på vad som kan vara bäst att ha där? Kommer direkt att tänka på tändstål, fiskelina, fiskekrok, kompass kanske en synål? Vajer för att göra snaror är väl inte fel?

Behöver mer förslag på vad som kan vara bäst att ha i ett sådant vattentätt utrymme?
En riktig kniv.
Citera
2025-12-23, 09:24
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du har väl det primära. Sedan tändstål. Man kan ju ha med vanlig tändare också. Extremt mycket enklare att göra upp eld på.

Min go bag. Innehåller vevradio. F1 kniv. sax, en 750 flaska vodka, kompass och ett multiverktyg. Skulle ju gärna vilja ha med där en 1911 också...

Hahah vodka flaskan är obligatorisk 😆

Ingen utrustning för jakt eller fiske?
Citera
2025-12-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Varför skaffar du inte en riktig kniv som håller för överlevnad?
Kul sidospar.

Spanska Aitor gjorde "overlevnadsknivar" som faktiskt holl... Det har var dock 80tal. Tva vandor till K4 tar jag som tillrackligt test. Vet inte om de gar att fa tag pa I sverige langre, vet att de finns kvar.

Man blev retad, tills forsta gangen nagot storre an en tandpetare skulle kapas. Da kom alla med sin lilla morakniv och skulle lana...
Citera
2025-12-30, 12:40
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
1kg socker,4 pack tonfisk i olja och vattenreningstabletter o han är komplett

Kukring, skohorn, stämjärn, 3.5 pack suddgummi.

Nä men var seriös för fan, du borde rapporteras.

För att svara så vore det kul att veta hur stort utrymme du har? Fiskelina och krok är bra. Tändstål är nästan ett måste, skit i tändstickor i stearin och sånt engångstjafs. Kompass, visst, men hur viktigt är det för dig? Kolla på solen istället, du kan göra en kompass med en pinne och skugga. Visselpipa/spegel. Paracord.
Citera
2025-12-30, 12:48
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah

För att svara så vore det kul att veta hur stort utrymme du har? Fiskelina och krok är bra. Tändstål är nästan ett måste, skit i tändstickor i stearin och sånt engångstjafs. Kompass, visst, men hur viktigt är det för dig? Kolla på solen istället, du kan göra en kompass med en pinne och skugga. Visselpipa/spegel. Paracord.

Reservhjul o domkraft , såg att det var knivtråden nu

Skola 1
En trekrok,2-3 småkrokar,10m flätlina,några blyvikter,en minibictändare* och vattenreningstabletusar går o klara sig på.
Han har väl kompass i toppmuttern och sen kan ha bryne i slidfacket.

*Många proffs dissar tändstål and goes for the Bic lighter

Om man har plats så ett Us Airforce firesteel med ett sticksågblad för metall i snörre/kanske istället för bryne då

Skola 2
Fyll röret med druvsocker - gå hem med energin
Citera
2026-01-02, 06:27
Medlem
Ett tips, öva och testa om tändstålet funkar. Det sparar en hel del stress sedan i en akut situation att redan veta hur man får upp en eld.
Citera
2026-01-03, 23:59
Medlem
prokaryotkungens avatar
Släng bort den kniven. Alla sådana (över 99.8% iaf) är av så dålig kvalitet i både blad och handtag att du har större chans att överleva med en tårtspade.
Citera
2026-01-04, 00:14
Medlem
Fiskekrok, tråd och sänke. Tändstål och superlim.
Koffeintablett, amfetamin och någon opiat (hemska droger men kan vara nyttiga i en nödsituation).

Fick för övrigt en sådan kniv av en galen rysk pensionerad överste efter en fyllekväll tillsammans. Han tyckte livet var slut utan krig, att han hade en ung snygg fru och barn verkade inte glädja honom ett dugg han ville döda för att känna sig levande.
Citera
2026-01-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah

Är dessa Kukri knivarna verkligen attraktiva i en nödsituation?
För övrigt skulle jag säga salt och peppar i överlevnadsknivens ihåliga utrymme.
Glöm aldrig saltet i en nödsituation , själv har jag packat ner både havs salt och himalaya salt (pga mineralerna).
Mitt intresse för överlevnad är att kunna laga mat / i ett varmt och bonat skydd.
Elden är såklart lika viktigt som skyddet.
Därför blir det för min del en eldgrop i marken (dakota firehole) - de av er som vill se mer om dessa skickar jag nedanstående länk.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=&ved=2ahU KEwjZvr-w1o2SAxUdHxAIHTqcG9sQtwJ6BAgWEAI&url=https%3A%2F%2 Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D29woKujuuFs&usg=AOv Vaw3BdmxJw9Ie1SCdjFNdtZRq&opi=89978449

Slipp alla stormkök och bränslen eller grillar och grillkol.
Citera
2026-01-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Är en vevradio verkligen ett måste?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in