2025-12-22, 17:49
Medlem
https://www.pt.se/nyheter/pitea/artikel/mamma-doms-for-misshandel-under-pdol/re7zd3yj

"Mamman slog sin son i ansiktet med knytnäven efter att han sagt håll käften till en annan person. Händelsen inträffade under Piteå dansar och ler förra året.
Nu döms mamman för misshandel och ska genomgå ett behandlingsprogram som fokuserar på våld i nära relation.

I förhör uppger sonen att mamman dricker mycket och att hon blir "trög" när hon gör det. Han förstår inte varför han blev slagen och beskriver hur han blev röd i ansiktet och hade ont en stund efteråt.

Mamman döms därför för misshandel av normalgraden till skyddstillsyn och ska genomgå behandlingsprogrammet Predov i den omfattning som frivården finner lämplig. Programmet fokuserar på våld i nära relation."

Så, vad hade hänt om det varit en man som gjort detta? Skyddstillsyn?
Citera
2025-12-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruxmf79
Så, vad hade hänt om det varit en man som gjort detta? Skyddstillsyn?

Inte alls omöjligt att det hade landat i skyddstillsyn även för en man. Det beror på tidigare brottslighet osv.

Jag gissar att straffvärdet för gärningen är några månaders fängelse, men att kvinnan inte är dömd för våldsbrott sedan innan. Därför blir det en icke-frihetsberövande påföljd istället. Det är standard i det svenska rättsväsendet att man inte låser in folk i första taget. Bara om beteendet upprepas så utdöms fängelsestraff. Endast vid väldigt allvarlig brottslighet kan inget annat än fängelse komma på fråga.

Vad beträffar vårdnadsfrågan kan man tänka sig att kvinnan blir av med den efter en sån här incident.
Citera
2025-12-23, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Inte alls omöjligt att det hade landat i skyddstillsyn även för en man. Det beror på tidigare brottslighet osv.

Jag gissar att straffvärdet för gärningen är några månaders fängelse, men att kvinnan inte är dömd för våldsbrott sedan innan. Därför blir det en icke-frihetsberövande påföljd istället. Det är standard i det svenska rättsväsendet att man inte låser in folk i första taget. Bara om beteendet upprepas så utdöms fängelsestraff. Endast vid väldigt allvarlig brottslighet kan inget annat än fängelse komma på fråga.

Vad beträffar vårdnadsfrågan kan man tänka sig att kvinnan blir av med den efter en sån här incident.

Vad jag fått erfara så stämmer nog detta, däremot att slå ett barn i ansiktet borde rendera i minst 1 månads fängelse. Så jag är lite kluven, jag tycker det är värt ett fängelsestraff och att mamman tappar vårdnaden. Men, utan att vi ska outa någon här, så hoppas jag pappan är närvarande och en bättre person än mamman. I mina lekmannaglasögon är straffet oproportionerlig. En man har dock mer kraft och hade förmodligen orsakat mer skada.
Citera
2025-12-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruxmf79
Vad jag fått erfara så stämmer nog detta, däremot att slå ett barn i ansiktet borde rendera i minst 1 månads fängelse. Så jag är lite kluven, jag tycker det är värt ett fängelsestraff och att mamman tappar vårdnaden. Men, utan att vi ska outa någon här, så hoppas jag pappan är närvarande och en bättre person än mamman. I mina lekmannaglasögon är straffet oproportionerlig. En man har dock mer kraft och hade förmodligen orsakat mer skada.

Skyddstillsyn är istället för fängelse. Det framgår garanterat i domskälen hur långt fängelsestraff som hade dömts ut om man valt fängelse istället. Det kan man tycka vad man vill om. Däremot är det sällan ett fängelsestraff gynnar den dömda personen eller samhället i stort. Om den här kvinnan kan bryta med supandet och genomgå någon form av behandling för sitt gränslösa beteende från utsidan är det en vinst både för henne personligen och för samhället. Eftersom fängelseplatsen kostar pengar, och en person som är ute kan arbeta och bidra med skattemedel samtidigt.

Skulle den här kvinnan återfalla i brott under tiden skyddstillsynen pågår riskerar straffet att omvandlas till fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in