Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-22, 15:22
Medlem
Vad blir barnens IQ? Beror det på om mannen eller kvinnan har hög IQ eller är det bara slumpen. Hur säkerställer man att barnen får högt IQ? Bra med näring under småbarnsåren?
Citera
2025-12-22, 15:37
Avstängd
Det kan du aldrig säkerställa, det kan ju hända något vid födelsen som gör att IQ hamnar under 70!
Citera
2025-12-22, 15:43
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negern99
Vad blir barnens IQ? Beror det på om mannen eller kvinnan har hög IQ eller är det bara slumpen. Hur säkerställer man att barnen får högt IQ? Bra med näring under småbarnsåren?

Om du har hög IQ och skaffar barn med en partner som har lika hög IQ, så kan man säga att du så gott som har säkrat med 60-80% sannolikhet att erat barn får lika hög IQ som er. Resterande 40-20% kommer bero på slump och yttre faktorer (du nämner tex bra näring).

Jag vet faktiskt inte vad som händer när en smart och en dum får barn. Om barnets IQ hamnar nånstans mittemellan eller om barnet ärver från den ena föräldern. Men när det kommer till utseende så ärver man ju tex ena förälderns näsa och inte nån slags hybrid av bägge föräldrarnas näsor.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-12-22 kl. 15:46.
Citera
2025-12-22, 15:55
Medlem
Citat:

Eftersom intelligensen påstås ärvas från mödernet så är det väl bra då om det är kvinnan som har högre IQ. Men det är säkert andra faktorer som spelar in också. Bra näring är inte fel alls. Bra förutsättningar, bra miljö.
Citera
2025-12-22, 16:02
Medlem
kyrkstockens avatar
Intelligensen styrs av x-kromosomen. Typ av intelligens inte IQ tal.

Så pojkar kan endast ärva intelligens av modern. Flickor i teorin av båda (det finns olika teorier tex om hur två x normaliserar dvs tar ut varandra.

För en pojke räcker det om modern är intelligent. Flickor måste tydligen ha två intelligenta föräldrar för att bli intelligent.
Konstig nog ger detta ungefär 4 intelligenta pojkar på varje intelligent flicka. Jag vet inte varför. Jag har bara läst att så är det.

Jag tror inte alls på näringsteorin.

USAs negerslavar fick bättre näring än europeer (även bättre än slavarna i västindien). Efter slaveriets avskaffande har man dessutom fått bra skolor.

Ändå har de svarta i USA endast höjt sig från 80 till 85 i IQ under 200 år.
Nu till det tråkiga. Denna IQ höjning motsvarar exakt andelen främmande gener
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-22 kl. 16:06.
Citera
2025-12-22, 16:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Eftersom intelligensen påstås ärvas från mödernet så är det väl bra då om det är kvinnan som har högre IQ. Men det är säkert andra faktorer som spelar in också. Bra näring är inte fel alls. Bra förutsättningar, bra miljö.

Jag har inte hört detta med att det skulle vara högre ärftlighet från modern. Har du någon vetenskaplig studie att länka som har kommit fram till detta?
Citera
2025-12-22, 16:07
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Klart som fan att intelligens har med ens gener att göra som man får ifrån föräldrarna.
Föräldrar kan passivt bära på bra gener, finns många "genier" med helt normala föräldrar.
Citera
2025-12-22, 16:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så pojkar kan endast ärva intelligens av modern.

Detta är inte sant. Det verkar vara som så, efter att jag nu googlat och läst lite snabbt, att moderns IQ är en lite starkare predictor än faderns IQ, men that's it. Det du skriver stämmer ej.
Citera
2025-12-22, 17:02
Medlem
Citat:

Fastna inte bara på IQ, det säger inte särskilt mycket. Du kan vara helt borttappad med högt IQ. Du kan vara helt icke fungerande med högt IQ. Världens rövhål för du inte fungerar socialt.

"Vad som faller utanför:
Senast redigerad av rawjudge 2025-12-22 kl. 17:04.
Citera
2025-12-22, 17:10
Medlem
Hardstekts avatar
Barnens iq blir ett snitt av föräldrarna och deras föräldrar iq.
Citera
2025-12-22, 17:21
Avslutad
Har för mig att IQ höjs med 7 poäng (eller vad man ska kalla det) per läsår under skolgången. Har man ett gynnsamt utgångsläge får man alltså med tiden ett högre IQ än de andra.

Sen är verkligen IQ inte allt när det kommer att lyckas i livet. Du kan ha 90 i IQ men tjäna miljoner på basket i NBA om du är lång. Det är akademiska målsättningar som kan bli lidande med lågt IQ.
Citera
2025-12-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Intelligensen styrs av x-kromosomen. Typ av intelligens inte IQ tal.

Så pojkar kan endast ärva intelligens av modern. Flickor i teorin av båda (det finns olika teorier tex om hur två x normaliserar dvs tar ut varandra.

För en pojke räcker det om modern är intelligent. Flickor måste tydligen ha två intelligenta föräldrar för att bli intelligent.
Konstig nog ger detta ungefär 4 intelligenta pojkar på varje intelligent flicka. Jag vet inte varför. Jag har bara läst att så är det.

Jag tror inte alls på näringsteorin.

USAs negerslavar fick bättre näring än europeer (även bättre än slavarna i västindien). Efter slaveriets avskaffande har man dessutom fått bra skolor.

Ändå har de svarta i USA endast höjt sig från 80 till 85 i IQ under 200 år.
Nu till det tråkiga. Denna IQ höjning motsvarar exakt andelen främmande gener

Det kan inte stämma. Jag känner en smart kvinna som har barn med ett totalt spån. Alla tre barnens intelligens stämmer mer in på fadern än modern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in