2025-12-22, 14:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vi har ju ett väldigt känt black metal-band från Uppsala och det är ju Watain. Men skrapar man lite på ytskiktet så finns det mer av samma sort, nu är jag inne på Nazghor som bildades i november 2012 i just Watains hemstad Uppsala - Sveriges fjärde största tätort. Jag misstänker att killarna i Nazghor har fått inspiration från det tidigare nämnda bandet. Exakt hur mycket får var och en lyssna in sig och avgöra. Men bara en sån sak att killarna haft kontrakt med skivbolaget The Wild Hunt gör ju att man börjar fundera (titeln på Watains femte album...). Nu var det ju säkert Bathory som populariserade Odens jakt eller vilda jakten-begreppet för den breda massan men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

I övrigt är det många medlemmar som är - eller har varit - med i Nazghor som har väldigt skrala musikaliska CV:n men där spelar ju åldern in också.

Diskografin som man kan stoltsera med:

• "Life Impaled" (2013)
• "Upon The Darkest Season" (2014)
• "Through Darkness And Hell" (2014)
• "Diabolical Teachings" (2015)
• "Death’s Withered Chants" (2016)
• "Infernal Aphorism" (2017)
• "Seventh Secular Crusade" (2022)
• "A World Ablaze" (2026)

Som ni ser ovan är ett nytt album i antågande. Vi får utgå ifrån att stilen är densamma som övriga releaser. Det kommande albumet kommer fokusera på den stora och våldsamma stadsbranden i Uppsala som skedde år 1702. Branden lade större delen av Uppsala stad i aska. Kan säkert funka som kulturellt koncept. För övrigt en väldigt produktiv period där i början med halvdussin släpp inom fem år från bildandet räknat. En av få grupper som släppt mer än ett fullängdsalbum under ett och samma år. När det dyker upp många släpp på kort tid blir man ju lite skeptisk, dock. Hur är det med er andra? Deras mest spelade låt på Spotify är "Fulminating Fire" som hamnar på 240 000 streams. Ungefär.

Det finns mycket material sålunda och jag har långt ifrån hört allt ännu men en låt att varmt rekommendera är ju "Under A Venomous Spell" - rejält catchig. Just den melodiska prägeln gör ju att bandet i fråga inte lär stå högt i kurs hos black metal-puritaner. En sak som jag verkligen inte gillar med detta bandet är omslaget till deras album "Infernal Aphorism". Ser riktigt plastigt och jävligt ut. Usch.

Nästa år kommer bandet att påbörja uppladdningen inför releasepartyt av kommande albumet "A World Ablaze" som kommer äga rum detta datum:

• 20 feb 2026, Gamla Enskede Bryggeri, Bolidenvägen 8, 121 63 Johanneshov

Står att man "bjuder in till en mörk, kraftfull och oförglömlig kväll för att fira" det nya albumet. Men bandet räknar inte med att slå något svenskt publikrekord direkt vad gäller antal konsertbesökare, man har bestämt att det ska finnas 100 st biljetter till salu. Support för kvällen står Wolfcross för (okänt band för mig). Anders Strokirk från Necrophobic kommer visst agera DJ under kvällen. För mig skulle det evenemanget vara intressant.

Avslutar där och ställer frågan om ni har några åsikter om Nazghor? Inget nytt under solen kan man påstå men det är ju heller inget krav. Det är någon som har förärat Nazghor med en entry på Wikipedia (tyska) och sämre promotion kan man ju tänka sig.
Citera
2025-12-29, 10:59
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu höll jag på att lura mig själv rejält, eller det gjorde jag faktiskt. Det är tydligen så att detta kommande album - "A World Ablaze" - inte innehåller några nya låtar. Bara äldre spår i omarbetad tappning. Verkar vara från gruppens första två plattor.

Naturligtvis totalt onödigt med sådan revisionism. Hade jag vetat detta hade jag inte inkluderat albumet i diskografi-listningen ovan. Men gjort är gjort.

Man kan undra varför bandet inte postade något om att det är gammal skåpmat?
Citera
2026-01-02, 14:14
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Upsala Nya Tidning (UNT) hade visst ett par artiklar om bandet. Här har vi en: "Det ska kännas att lyssna på oss" – Nazghor firar 10 (från 15 november 2022)

Det blir i vanlig ordning ett inklipp:

Citat:
Uppsalabandet Nazghor firar tio år som band i höst. Ursprungsmedlemmarna Nekhrid och Armageddor träffades på O'Connor's "en mörk novembernatt" och det klickade direkt. Första spelningen var på Grand. 

– Det satt några pensionärer där och tittade konstigt när några sminkade och blodiga grabbar kom in, säger Nekhrid, bandets sångare.

Citat:
Han och bandet, genren till trots, är inte rädda för att luta sig mot starka melodier.

– Det ska vara catchy och melodiöst, poppiga grejer, men levereras i det mest dramatiska och pompösa format som är möjligt. I min värld finns det inget mer dramatiskt sätt att presentera musik än i black metal-förpackning.

Något som alltid finns i den här kultursfären är blod, antireligiösa uttryck och liksminkning. Så även för Nazghor.

– Det är viktigt för genren, och särskilt för ett band som Nazghor. Går du på "Fantomen på operan" och fantomen inte har masken på sig ... Du vill gå på black metal-konsert och uppleva inte bara musiken utan även allt det atmosfäriska runtomkring, säger Nekhrid och får omedelbart medhåll av Armageddor som menar att "det ska kännas att lyssna på oss".

Det här med att det "ska kännas" är väl exakt vad killarna i Watain säger också om sin musik och sina live-framträdanden.
Citera
2026-01-02, 18:52
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Bandet har hittills hunnit prångla ut en "ny" låt och det är "Cursed And Unblessed". Kul med egenproducerat cover-artwork speciellt till denna förstasingel. Denna låt ackompanjeras också av en musikvideo som är av återhållsam budget. Skivbolaget hade postat ett svar på en kommentar om låten och sagt:

Citat:
In our ears it is also classical Swedish Black Metal with a little Sorhin vibe maybe.

Låter onekligen bra men ännu högre hit-potential hade inte skadat. Produktionen är lite grumligare än någon tidigare Nazghor-platta jag lyssnat på.
Citera
2026-01-09, 22:21
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det är tydligen så att detta kommande album - "A World Ablaze" - inte innehåller några nya låtar. Bara äldre spår i omarbetad tappning. Verkar vara från gruppens första två plattor.

Inte riktigt sant för nya rön gör gällande att det är låtar från bandets första tre plattor som vi får uppleva igen.

Tracklist:

1. "Cursed And Unblessed"
2. "Bathe In Ashes"
3. "Day Of Sepulchral"
4. "Baptized In Blood"
5. "Porta Atra"
6. "Within Crimson Kingdom"
7. "The Infallible God"
8. "The Black Light Of The Spectral Keeper"
9. "A Once Starless Oath"

Vad kan poängen vara med ett sånt tilltag? Aldrig fattat varför kultur ska utsättas för revisionism.
Citera
2026-01-21, 02:09
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Då var nästa "nya" låt ute: "Baptized In Blood". Lite mer tyngd och rytmik denna gång. Verkar handla om Elizabeth Báthory. Tycker det är fascinerande att bandet lägger ned pengar på att få ihop unika artworks till singlarna.
Citera
2026-01-31, 21:32
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En första recension av det "nya" albumet har kommit in (2026-01-27) från Rocknytt.net. Tar med slutklämmen:

Citat:
Det som verkligen särskiljer A World Ablaze är hur självsäkert bandet balanserar precision och kaos. Allt låter genomtänkt, men aldrig tillrättalagt; snarare finns här en känsla av kontrollerad förstörelse som driver albumet framåt utan att tappa fokus. Produktionen är tillräckligt klar för att ge melodierna utrymme, men tillräckligt hård för att behålla den råa nerven intakt. Som helhet visar albumet både respekt för den svenska black metal-traditionen och en tydlig vilja att pusha uttrycket framåt. För lyssnare som uppskattar Watain, men söker ett snäpp mer melodiskt djup utan att kompromissa med hårdheten, är detta ett album som levererar fullt ut – ett dånande inferno i mörkret.

Skribenten var Emil Flyghed och han höjde skivan till skyarna med betyget 4.5/5.0 men han verkar inte ha uppfattat att det rörde sig om gammal skåpmat i ny förpackning.
Citera
2026-02-06, 17:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nazghor har idag släppt en sista singel vid namn "Bathe In Ashes" inför det kommande albumet. Inte riktigt lika vass som föregående två spår men alltid tilltalar den någon. Tummen upp för singel-omslaget.

Börjar ni bli less mina postningar om detta band ännu?
Citera
2026-02-18, 20:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Inga protester än så länge så jag kör på ett tag till. Cries From The Underworld är en liten YT-kanal (302 subscribers) som har lite intervjuer och så där. Där blev vokalisten intervjuad (Nov 25, 2024).

Diaboliska lärdomar med Nazghor #nazghor #blackmetal (1 timme, 2 minuter)

Riktigt bra att det finns ett index också:

Citat:
Nazghor sätter tonen för mörkrets rike – exklusiv intervju!

00:00:00 Introduktion
00:07:27 Vägen från projekt till riktigt band
00:14:15 Vad innebär framgång för bandet?
00:21:14 Kreativitet och melodi i musik
00:28:28 Upplevelsen av att spela på ett tält
00:35:07 Känsla och betydelse av musik för publiken
00:42:07 Utmaningar och planering i musikskapandet
00:48:38 Utgivning av första Nazghor-vinylen
00:54:58 Uppbrott från skivbolaget - en ny början
01:01:30 Sammanfattning av intervjun

För en tid sedan fick vi möjligheten att sätta oss ner med en av medlemmarna i Nazghor. Det blev precis så diaboliskt som vi önskade

Brukar ni kolla på videoklipp från Cries From The Underworld?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-02-18 kl. 21:08.
Citera
2026-02-24, 21:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
I det nyaste numret av Sweden Rock Magazine (SRM #2/2026) så fanns det en recension av "A World Ablaze". Det är ju sällan några långa recensioner i denna tidning men jag tar ändå bara med en bit av denna text:

Citat:
Gruppen, som gjort sig känd för att varva snillrika melodier med råös och atmosfär, öppnar med aggressiva treminutersdängan "Cursed and unblessed", som knappast manar till kontemplation och eftertanke. Då är efterföljande "Bathe in ashes" mer mångsidig i sitt uttryck, men det är också variationen som är en av de största styrkorna. Liksom på föregångaren "Seventh secular crusade" ligger fokus mer på helhet än enskilda låtar och de 40 minuterna som skivan pågår är väl egentligen tillräckliga, även om en episk långkörare gärna hade fått adderas till de nio låtarna.

Recensenten här var Tomas Lagerlöf och nog gjorde skivan intryck på honom alltid eftersom han gav den en åtta i betyg.
Citera
2026-03-04, 23:26
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Upsala Nya Tidning är verkligen intresserade av att bevaka bandet Nazghor. Ny artikel (3 mars 2026) som dock är bakom betalvägg:

Bandet hyllar Uppsala – med blod och elgitarr

Citat:
Uppsala hemsöks fortfarande av stadsbranden som bröt ut år 1702 – i alla fall om man frågar Uppsalabandet Nazghor, som har gjort black metal av historien.

"A world ablaze" släpptes 20 februari och är bandets åttonde album. Musiken beskrivs som sprungen ur eld och mörker med ett mer brutalt och dramatiskt sound än Nazghors tidigare plattor.
– Vi ville hylla Uppsala. Det var helt klockrent att vår Uppsalaplatta skulle handla om den här brutala branden, säger gitarristen Johan "Armageddor" Fernquist.

Mycket mer gick inte att läsa för oss snåljåpar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in