en stor del av iden med att göra länderna otrygga är att ge skäl till digitala övervakningssystem, digital valuta, social credit, omfattande övervakning med ai. Förbudet av kontantkort utan att bekräfta med ID, mer polis & väktarbefogenheter m.m är en direkt respons på kriminaliteten man gjort allt för att öka på i landet med exteem nivå invandring utan rimliga kontroller, utan hänsyn till kostnader för samhället ekonomiskt och socialt eller ens utvisning på uppenbart kriminella idioter...
så att fårflocken gått/går med på åtgärder för att lösa problemen man orsakat utan större reaktion. vissa tycker det är jättebra för "de har rent mjöl" utan tanke på vem som styr nu eller köper eller utpressar politiker och länder i väst och bestämmer om 5, 10 eller 30 år. 🫣
ingen tanke om vilka som ens kan få tillgång till information om allt och alla...genom nätverk, positioner, utpressning & hot/terror, mutor, läckor, robotik & ai-teknologi som nu har stora riskfaktorer, - mer utsatthet för intrång/hack, både instruerade och snart på egen hand, och framtidens eventuella kvantdatorer, vad mer....
(sådan otroligt dålig timing att pusha för digitalisering av valutan med okända förmågor av dagens & morgondagens ai som lär kunna ta sig in i nästan vilka system som helst och orsaka kaos, ändra i siffrorna/datan för alla möjliga skäl)
lyssna noga på vad köpta politiker i Sverige säger när de talar om "mer omfattande övervakning"... ai kameror och dylikt har nämnts redan.
det finns legitima säkerhetsintressen med att ha mer koll för makthavare. flera stoppade islamistiska terrorattacker i Europa senaste veckorna t.ex. (en i usa, flera planerade bombattentat någonstans i L.A., samt 5 st arresterade för att ha planerat köra över folkmassor med bilar i Tyskland på julmarknader tror jag det var, och ytterligare 7st som planerat att skjuta (?) folk i Sydney här om dagen) som antagligen kunnat stoppas tack vare övervakning och spaning från polisen (jag hade länkar till detta men verkar som att inlägg på censurforumet fb försvunnit - men sök på X så hittar ni nog. det och kanske mer). så jag vet inte ens vad jag tycker själv längre.
Hur länge dock innan dessa terrorceller eller andra kriminella helt enkelt slutar med mobil & digital kommunikation.. och vad är skälet till att islamistiska terrorceller ens är här, tillåtits invadera som en trojansk häst och plundrar väfärdssystemen och jihadda runt?? trots religionens bokstavligen skrivna och uttalade/predikade mål och order om att terrorisera, försöka ta över världen och mörda otrogna till deras "religion". det bästa fredligaste alternativet på sikt, är återvandring.)
Likväl som vinstintressen, som att bankhierarkin självklart på både gott och ont vill kunna ha koll i realtid på allas transaktioner - för att kunna se precis vart trenderna går, kunna investera eller sälja av, öka eller minska produktion i olika områden, sofistikerade ai-system som kan maximera vinst likväl som kontroll till förmån för mer eller mindre goda och illsinta intressen... - tänk vad som sker ifall om extremistiska islamistgrupper får tillgång till big techs datasamlingsarkiv, vad alla sagt eller delat, negativt om islam t.ex. och utvecklar dödslistor, eller andra kulter, krigsindustri, eller någon dålig diktator & hur det påverkar visselblåsare.
allas rörelsemönster via digitals köp/handel, telefoner, gps i moderna bilar, osv.
Frysningar av tillgångar hos folk med "fel" politisk åsikt eller stöd och social credits (vad kallar man det på svenska?) är nästan garanterat följt av digital valuta, som alla som betalar med kortet hela tiden istället för kontant faktiskt möjliggör.
garanterar att vi kartläggs om vad vi kollar på, flaggas ifall vi skriver fel åsikter på Google-kontona, YouTube och annat.
robotik och ai är på snabb uppgång, regeringar kommer att ha robotpoliser 100% i länder där invånarna har humanoida husrobotar, arbetsrobotar. runt hörnet kan områden/länder med i-robotliknande tillvaro finnas inom tio-tjugo år. det börjar med självklarheter, för varför ska polis riskera livet genom att gå fram till ett misstänkt föremål/bomb som placerats ut, istället för en robot? Eller leds en husis mot ett terror eller annat grovt kriminellt nätverk? Kan inte komma på något varför det inte skulle vara bättre i dagens bomb-sverige, att låta en robot gå fram än en människa. men sen då... när robotar blir vanliga i hushåll, robot-kampsporter, militär, m.m.
givet att när denna teknologi görs tillgänglig för folket, att regeringar kommer kräva att ha de starkare, fler & mer sofistikerade robotarna.
Kom ihåg att det finns "demokratiska" västländer som fängslar folk nu för fel åsikter, försöker pusha för digital ID och begränsad tillgång till sociala medier, frös folks tillgångar för att de deltog eller laddade upp videor på lockdown/vaccinpass-protesterna i Kanada, arresterade folk som planerade fullt rättfärdigade protester mot nedstängningarna, injektionspassen, maskmandaren i bl. a. italien (säger bl.a. för nog antagligen fler ställen men minns bara klart gällande Italien just nu). Tusentals har fått besök av eller blivit arresterade av 🏁-polis för posts på sociala medier i England, och vissa för att helt enkelt vägrat gå med på woketvättad falsk idioti..
jag blev lite full för en stund sen så ids inte ordna till, blev lite rörigt för tappade bort mig o ville utveckla en del men skulle bli för mkt, men jag hoppas det gav något... vissa kommer nog tycker det är för sci fi med robotar och sånt, men länkar lite grejer sen isf någon försöker trolla bort det som foliesnack om utvecklingen där, av vad som gjorts tillgängligt att se för allmänheten, för det går med stormsteg, med stor konkurrens från olika länder och massor av företag.
jag tycker såhär... när regeringar tar steg mot digital kontroll, censur, övervakning, begränsningar i tillgång till att dela och konversera online, samtidigt som man försöker hålla kvar/förstärka ett nästan passerat informationsmonopol via internationella regim-medier - att folk som fattar att något behöver göras och att vissa saker inte får gömmas/sopas undan ska börja ta fram:
papper, pennor, färg, tejp, klistermärken, post-its, kopieringsmaskiner, skrivare, banderoller, affischer, sprayfärg, stenciler, megafoner, olika former gatukonst och göra så att dessa försök till kontrollåtgärder, censur, lögner i media får motsatt effekt på folks yttrandefrihet och tillgång till information och möjligheter till protester.
utan att sabba privat egendom eller göra något vulgärt i det offentliga rummet... elskåp, grå betongvägg, lyktstolpar, asfalt, anslagstavlor, hänga banderoller från broar, lyftkranar, osv...
om folks motivation till att protestera hade varit högre än för genomsnittligt fotbolls/hockeysupporterklubb att få upp sitt lags 3 bokstäver i storstäderna, eller vanligt vandal/graffiticrew så hade alla försök till censur och informationskontroll, statlig propaganda, manipulation& lögner från "eliten" och policy emot nationers och folks säkerhet & bästa inte haft mycket till chans.
det blev lite för fullt för att jag ska kunna rätta till just nu xP eller så är jag för dum med ord och språk - inte direkt min starka sida... tusan..! kanske blev bra ändå. skål!!
Senast redigerad av Room531 2025-12-22 kl. 16:57.