2006-09-07, 02:20
Medlem
Jag är osäker om jag har en hemförsäkring eller inte och i så fall hos vilken bolag? Finns det något enkel sätt att ta reda på det? Vad skulle hända om jag tecknar en ny hemförsäkring och det sedan visar sig att jag redan har en hos annan bolag?
Citera
2006-09-07, 02:33
Medlem
Tuesdays avatar
Ursäkta, men hur kan du vara osäker på det? Gå igenom vilka inbetalningar du gör varje månad/år.
Citera
2006-09-07, 09:52
Medlem
svindyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag är osäker om jag har en hemförsäkring eller inte och i så fall hos vilken bolag? Finns det något enkel sätt att ta reda på det? Vad skulle hända om jag tecknar en ny hemförsäkring och det sedan visar sig att jag redan har en hos annan bolag?
Vad som händer om du tecknar en ny någonstans, och samtidigt har en, så får du bara betala två räkningar... inte så kul.

Men jag håller med föregående talare, hur tusan kan du inte veta vad du har för en försäkring? Känns som att just den kan vara ganska bra att hålla koll på.
Citera
2006-09-07, 10:41
Medlem
Dessutom är det inte så jäkla smart att teckna försäkringar hos flera olika bolag för samma sak, om något skulle hända. Då kan det se ut som försök till försäkringsbedrägeri.
Citera
2006-09-07, 10:42
Medlem
Realizts avatar
Det är lätt att överförsäkra sig. Hemförsäkring, reseförsäkringar, olycksfallsförsäkringar et cetera kan man få genom jobbet, genom facket, genom bostadsrästtföreningen, genom sitt kreditkort, genom att köpa en TV o.s.v.

Det är en intressant fråga vad som gäller om man har dubbla försäkringar. Helt klart är att det vore bedrägeri att ta ut dubbla skadeersättningar! Men vilken försäkring gäller? Kan man välja den mest förmånliga?
Citera
2006-09-07, 11:22
Medlem
broderdebs avatar
Jag kan inte hjälpa dig Carma men kan ge dig mitt stöd och min förståelse.

Jag vet att jag skaffade en hemförsäkring för ett par år sedan men, i vilket bolag och vad den innefattar har jag ingen aning om.

Om jag ville ta reda på det så skulle jag nog... Antingen ringa till alla bolag som låter bekanta, eller så skulle jag helt sonika vänta tills de ringer eller skickar brev till mig. Just hemförsäkringar är ganska enkelt då man får ett inbetalningskort på posten ibland. Det kan vara månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.

Andra försäkringar man kan ha är knepigare. Jag tror att de flesta svenskar är överförsäkrade på åtminstone något område. Fackförbund, arbetsgivare, föreningar mm. slänger försäkringar på en som man ofta inte har en aning om. I bästa fall kan ens släktingar få reda på det om man dör.

För några år sedan dog en av mina släktingar. Hans hustru hade det knapert med ekonomin och något egentligt arv fanns inte att tala om. Av en ren slump så råkade hustrun springa på en gammal kollega till den avlidne och denne kollega hade på senare år arbetat inom försäkringsbranchen. Denne hedersknyffel berättade då att den avlidne nog hade en mycket gammal livförsäkring, av något slag, som försvarsmakten hade tecknat åt honom för många år sedan. Det visade sig stämma och änkan fick så småningom ut en ganska rejäl summa.
Citera
2006-09-08, 18:06
Medlem
TimeWarps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det är lätt att överförsäkra sig. Hemförsäkring, reseförsäkringar, olycksfallsförsäkringar et cetera kan man få genom jobbet, genom facket, genom bostadsrästtföreningen, genom sitt kreditkort, genom att köpa en TV o.s.v.

Det är en intressant fråga vad som gäller om man har dubbla försäkringar. Helt klart är att det vore bedrägeri att ta ut dubbla skadeersättningar! Men vilken försäkring gäller? Kan man välja den mest förmånliga?

Det som gäller är vid skador på sakförsäkringar är att om du har dubbla försäkringar är att de bolagen du är försäkrade hos kommer överens sinsemellan vem av dom som ska betala för den aktuella skadan, du får således inte dubbel ersättning.Hur bolagen betalar ut skador är högst individuellt från skada till skada men vid personskador använder dom sig av utlåtande från läkare som bedömer din skada mellan 1-100% invaliditet och så betalar man ut försäkringsbeloppet x procentsatsen av din invaliditet.

Däremot vid person/liv försäkringar så får du betalt från alla de olika bolag du är försäkrad hos, så med andra ord kan du teckna 5 olycksfallsförsäkringar och slänga dig ner för ett stup om du nu har det så dåligt ställt så att du tycker det är värt det-
Citera
2006-09-09, 02:37
Medlem
Tack för alla svar. Ja jag borde ha bättre koll men det är inte så lätt att komma ihåg när jag har så många olika räkningar att betala varje månad medan vissa räkningar bara kommmer 1gång/år. Har dessutom flyttat en del och haft problem med post som inte kom fram och papper som försvinner. Jag vet nu ungefär vilket bolag jag haft så jag få väl ringa de.
Citera
2006-09-09, 11:21
Medlem
svindyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Tack för alla svar. Ja jag borde ha bättre koll men det är inte så lätt att komma ihåg när jag har så många olika räkningar att betala varje månad medan vissa räkningar bara kommmer 1gång/år. Har dessutom flyttat en del och haft problem med post som inte kom fram och papper som försvinner. Jag vet nu ungefär vilket bolag jag haft så jag få väl ringa de.

Ja, det är väl det lättaste, ring alla det kan vara:
-Hej, jag heter yyy och vill veta vad min försäkring har för lösöre?
-Ok, personnummer?
-dddddd-dddd
-Nja, jag kan inte hitta din försäkring...
-Nehej, det var ju tråkigt, hejdå...
-...

Så var det bolaget avbetat... dessutom ger du nog personen i telefonen en välbehövlig rolig stund... kan inte vara kul att svara i telefon hela dagen
Citera
2012-08-09, 00:58
Medlem
ringa kanske försäkrings bolagen som finns ?? tex, länsförsäkringar, folksam osv?
pröva dig fram.. eller vänta tills månads fakturan kommer.
Citera
2019-01-22, 11:03
Medlem
Det här är mycket vanligare än vad man kanske kan tro! Kan hända även den bästa! Vissa har sin försäkring på årlig betalning och kanske äger flera bilar/hus? Då kanske man tillslut glömmer vart man nu hade skrivit upp sin försäkring. Det finns väldigt många som glömmer bort vart man har sin bilförsäkring!

Lätt hänt då många också är för lata att byta, så man håller sig till den man signa för flera år sen när man köpte.

Men för bil är det väldigt lätt att hitta informationen. Det gör man på transportstyrelsen hemsida!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in