Jag kan inte hjälpa dig Carma men kan ge dig mitt stöd och min förståelse.
Jag vet att jag skaffade en hemförsäkring för ett par år sedan men, i vilket bolag och vad den innefattar har jag ingen aning om.
Om jag ville ta reda på det så skulle jag nog... Antingen ringa till alla bolag som låter bekanta, eller så skulle jag helt sonika vänta tills de ringer eller skickar brev till mig. Just hemförsäkringar är ganska enkelt då man får ett inbetalningskort på posten ibland. Det kan vara månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.
Andra försäkringar man kan ha är knepigare. Jag tror att de flesta svenskar är överförsäkrade på åtminstone något område. Fackförbund, arbetsgivare, föreningar mm. slänger försäkringar på en som man ofta inte har en aning om. I bästa fall kan ens släktingar få reda på det om man dör.
För några år sedan dog en av mina släktingar. Hans hustru hade det knapert med ekonomin och något egentligt arv fanns inte att tala om. Av en ren slump så råkade hustrun springa på en gammal kollega till den avlidne och denne kollega hade på senare år arbetat inom försäkringsbranchen. Denne hedersknyffel berättade då att den avlidne nog hade en mycket gammal livförsäkring, av något slag, som försvarsmakten hade tecknat åt honom för många år sedan. Det visade sig stämma och änkan fick så småningom ut en ganska rejäl summa.