Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Att det tar oerhört lång tid vid omkörningar när 2 stycken ligger på ungefär hastighet framkommer om man räknar på det.

Ett räkneexempel:
Två bilister kör på motorvägen där hastighetsbegränsningen är 100 Km/t. Bägge har för avsikt att hålla sig kvar till sin hastighetsbegränsning. Envise Bilist A har bestämt sig för att köra om Bilist B.

I verklig hastighet kör Bilist A i 100,1 km/t motsvarande 27;81 m/s.
I verklig hastighet kör Bilist B i 99,4 km/t motsvarande 27;61 m/s
Relativa hastigheten är då 0,2 m/s

”Ut”-sträckan, ”Bredvid”-sträckan samt ”In”-sträckan = 60 meter
Med relativa hastigheten 0,2 m/s samt ut-bredvid-in sträckan 60 meter blir omkörningstidem 300 sekunder.

Om Bilist A stannar kvar bakom Bilist B under en timmes tid skulle han förlora 0,7 km motsvarande 25 sekunder.

Ja såklart…
Ditt exempel som du lallat fram just så det ska passa dina egna påstående, det ska såklart vara referens för alla ”sega” omkörningar…? Eller kan du tänka dig att omkörningar som inte att klassa som ”snabba” ändå kan ta kortare tid etc än ditt exempel…?

Omkörningar som skulle ta 5 minuter törs jag nog säga att jag aldrig sett i verkligheten, trots ca 5-6k mil bakom ratten per år. Att omkörningar kan upplevas som jäkligt sega ibland ja, men 5 min är jäkligt låååååång tid, och skulle enligt ditt exempel innebära en total omkörningssträcka på ca 8,5 km….
Citera
2026-01-02, 13:26
Medlem
Moobs avatar
För att många människor är flockdjur och försöker följa strömmen och göra som andra gör.

Det är reptilhjärnan som säger till dem "nu kör du som en mes grabben, gasa på lite och visa vem du är"
Citera
2026-01-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja såklart…
Ditt exempel som du lallat fram just så det ska passa dina egna påstående, det ska såklart vara referens för alla ”sega” omkörningar…? Eller kan du tänka dig att omkörningar som inte att klassa som ”snabba” ändå kan ta kortare tid etc än ditt exempel…?

Omkörningar som skulle ta 5 minuter törs jag nog säga att jag aldrig sett i verkligheten, trots ca 5-6k mil bakom ratten per år. Att omkörningar kan upplevas som jäkligt sega ibland ja, men 5 min är jäkligt låååååång tid, och skulle enligt ditt exempel innebära en total omkörningssträcka på ca 8,5 km….
Helt korrekt iakttagelse att omkörningssträckan skulle bli ca 8,5 km.

Jag visade med mitt räkneexempel hur det ser ut när förhållandet 2 bilister ligger på ungefär samma hastighet och omkörning utan hastighetsökning eller hastighetssänkning, I detta fall ville bilisterna hålla sig till hastighetsbegränsningen för motorvägen.

Sedan att världsmästare i trafik och körkortsfrågor på diskussionsforum skulle ta till sig fakta gällande omkörningar enligt ovanstående ur den matematisk synvinkeln. Det är ju bara en illusion.
Citera
2026-01-02, 16:35
Medlem
Citat:
Helt korrekt iakttagelse att omkörningssträckan skulle bli ca 8,5 km.

Jag visade med mitt räkneexempel hur det ser ut när förhållandet 2 bilister ligger på ungefär samma hastighet och omkörning utan hastighetsökning eller hastighetssänkning, I detta fall ville bilisterna hålla sig till hastighetsbegränsningen för motorvägen.

Sedan att världsmästare i trafik och körkortsfrågor på diskussionsforum skulle ta till sig fakta gällande omkörningar enligt ovanstående ur den matematisk synvinkeln. Det är ju bara en illusion.

Den enda illusionen här står du för själv…

Den beräkning du nu knåpade ihop har jag inga problem att förstå det matematiska i, och jag har själv med matematik analyserat bilars hastigheter etc redan för mer än 30 år sedan, t ex för att jag på den tiden pysslande med en del med prestandamätningar på fordon.

Frågan är vara vad du egentligen ville med att knåpa ihop denna matematiska visualisering av en omkörning som i grunden är i princip irrelevant därför att omkörningar som faktiskt tar 5 minuter och 8,5 km existerat i princip inte i verkligheten annat än som extremt ovanliga udda exempel. Och han därför heller inte hållas som referens över hur det skulle se ut på våra vägar när folk gör omkörningar som inte är så snabba som andra hoppas på….

Enklast och mest seriöst vore väl att hålla sig till verkligheten och seriösa exempel fån den, vilket då sannolikt skulle visa att omkörningar som tar mer än en minut är extremt ovanliga under normala trafikförhållanden, och att de flesta omkörningar, även de som kan upplevas som väldigt sega, sällan tar mer än 30 sekunder.
Citera
2026-01-02, 16:47
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Så less på dessa rövhål. Händer ofta att jag åker med min farthållare på 100 (på 100-väg) och jag hamnar bakom någon som bevisligen kör saktare så jag inleder omkörningen men då är det som att den andra bilisten kommer på sig själv att hen kör sakta och ökar då hastigheten innan jag hunnit köra om så nu måste jag sakta in och köra tillbaka till högerfilen, alternativt gasa på ännu mer till en olaglig hastighet för att kunna lägga mig framför.

Era rövhål. Varför gör ni så? Fler som stör sig på detta eller kanske vet med sig att ni gör detta själva? I så fall vill jag veta hur era tankegångar går.
Om jag får bil i arslet så sänker jag till 70-80 i det läget. Kör lagligt så är det inga problem 🙂
Citera
2026-01-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det beror på omständigheterna och från fall till fall.

Är det att visa hänsyn att inte låta folk köra om även om det sker långsamt och utdraget så länge det kan göras säkert….?

Du begriper det uppenbart inte, men du visar ideligen att du är totalt låst på att de enda som ska vika sig är de som kör om sakta, oavsett när var hur.

Hur svårt är det för dig att vid sådana situationer bara lätta på gasen lite och anpassa din fart bakom dessa till de är klara, och sen kör du om och fortsätter din färd så som du behagar…?
Med mitt räkneexempel ovan i åtanke. Skall då en omkörande bilist envist behålla sin hastighet eller skall han vara dynamisk och antingen sakta eller öka sin hastighet?
Citera
2026-01-02, 20:53
Medlem
Citat:
Med mitt räkneexempel ovan i åtanke. Skall då en omkörande bilist envist behålla sin hastighet eller skall han vara dynamisk och antingen sakta eller öka sin hastighet?
Han kan ju alltid välja att inte köra om.
Citera
2026-01-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Han kan ju alltid välja att inte köra om.
Det skulle jag tro att vi är många som är eniga om.
Citera
2026-01-02, 20:57
Medlem
Citat:

Då får jag be dig att gå tillbaka och läsa mina tidigare inlägg där jag redan svarat dig ingående på detta, flera gånger dessutom…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in