Citat:
Ursprungligen postat av
Bosun
Helt korrekt iakttagelse att omkörningssträckan skulle bli ca 8,5 km.
Jag visade med mitt räkneexempel hur det ser ut när förhållandet 2 bilister ligger på ungefär samma hastighet och omkörning utan hastighetsökning eller hastighetssänkning, I detta fall ville bilisterna hålla sig till hastighetsbegränsningen för motorvägen.
Sedan att världsmästare i trafik och körkortsfrågor på diskussionsforum skulle ta till sig fakta gällande omkörningar enligt ovanstående ur den matematisk synvinkeln. Det är ju bara en illusion.
Den enda illusionen här står du för själv…
Den beräkning du nu knåpade ihop har jag inga problem att förstå det matematiska i, och jag har själv med matematik analyserat bilars hastigheter etc redan för mer än 30 år sedan, t ex för att jag på den tiden pysslande med en del med prestandamätningar på fordon.
Frågan är vara vad du egentligen ville med att knåpa ihop denna matematiska visualisering av en omkörning som i grunden är i princip irrelevant därför att omkörningar som faktiskt tar 5 minuter och 8,5 km existerat i princip inte i verkligheten annat än som extremt ovanliga udda exempel. Och han därför heller inte hållas som referens över hur det skulle se ut på våra vägar när folk gör omkörningar som inte är så snabba som andra hoppas på….
Enklast och mest seriöst vore väl att hålla sig till verkligheten och seriösa exempel fån den, vilket då sannolikt skulle visa att omkörningar som tar mer än en minut är extremt ovanliga under normala trafikförhållanden, och att de flesta omkörningar, även de som kan upplevas som väldigt sega, sällan tar mer än 30 sekunder.