Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Så det är mer egoistiskt att flera bilister får vänta i omkörnigsfilen än att en enda egoist envist skall hålla fast på sin farthållare och skapa köer i omkörningsfilen efter sig.

Även detta har du redan fått svar på, flera gånger tidigare.
Det beror på varje enskild situation, dess förhållanden och förutsättningar.
Ibland kanske det ena är mer egoistiskt, i andra tillfällen kanske det är tvärt om.

Men, det bästa för alla är kanske taggig slutar sitta och grotta ner oss i vad som är mest egoistiskt eller inte, och istället jobbar för att vara hjälpsamma hänsynsfulla och visa på gott omdöme i trafiken.

För egen del betyder det att om någon framför mig påbörjar en omkörning som kanske inte är till min fördel utan kanske gör att min egen färd påverkas, så kan min inställning till det variera beroende på hur den aktuella manövern sker, i vilken situation, vilka omständigheter, och vad för fordon etc det handlar om.
Det betyder att jag kan uppleva det som allt från en dum och egoistisk manöver, till helt ok och fullt förståelig sett till aktuella förutsättningar etc. Oavsett vilket så lönar det sig knappast att bli irriterad och sitta på forum och beklaga sig. Det är bara att lära sig att man inte är ensam i trafiken, och folk kan bedöma situationer olika, t o m göra fel ibland. Du gör fel ibland, jag gör fel ibland, alla gör det. Vi får bara leva med det och försöka att hela tiden bli bättre förare

Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Vill minnas att min körskollärare sa att man kan (och bör) gå över hastighetsgränsen tillfälligt vid omkörningar om det är mer trafiksäkert, vilket det ju oftast är, i synnerhet på landsväg.

Som svar på trådstart så upplever jag faktiskt sällan det du beskriver.

Det säger vanligen trafiklärare ja, dock är det totalt fel att tolka det som att det därför skulle vara tillåtet, för det är det inte.
Citera
2025-12-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Även detta har du redan fått svar på, flera gånger tidigare.
Det beror på varje enskild situation, dess förhållanden och förutsättningar.
Ibland kanske det ena är mer egoistiskt, i andra tillfällen kanske det är tvärt om.

Men, det bästa för alla är kanske taggig slutar sitta och grotta ner oss i vad som är mest egoistiskt eller inte, och istället jobbar för att vara hjälpsamma hänsynsfulla och visa på gott omdöme i trafiken.

För egen del betyder det att om någon framför mig påbörjar en omkörning som kanske inte är till min fördel utan kanske gör att min egen färd påverkas, så kan min inställning till det variera beroende på hur den aktuella manövern sker, i vilken situation, vilka omständigheter, och vad för fordon etc det handlar om.
Det betyder att jag kan uppleva det som allt från en dum och egoistisk manöver, till helt ok och fullt förståelig sett till aktuella förutsättningar etc. Oavsett vilket så lönar det sig knappast att bli irriterad och sitta på forum och beklaga sig. Det är bara att lära sig att man inte är ensam i trafiken, och folk kan bedöma situationer olika, t o m göra fel ibland. Du gör fel ibland, jag gör fel ibland, alla gör det. Vi får bara leva med det och försöka att hela tiden bli bättre förare

Det är knappast ett gott omdöme att behandla farthållaren som en gudomlig relik som absolut inte får vidröras vid omkörningar. Särskilt när det gäller i en sådan dynamisk miljö som trafikmiljön. Ser man att det tar evigheter att ta sig förbi en bil innerfilen och att köbildning i omkörningsfilen oundvikligen kommer att bildas – då får man vackert anpassa sig till omständigheterna och sakta så lite på farten och följa efter bilen framför.
Citera
2025-12-29, 15:51
Medlem
Citat:
Det är knappast ett gott omdöme att behandla farthållaren som en gudomlig relik som absolut inte får vidröras vid omkörningar. Särskilt när det gäller i en sådan dynamisk miljö som trafikmiljön. Ser man att det tar evigheter att ta sig förbi en bil innerfilen och att köbildning i omkörningsfilen oundvikligen kommer att bildas – då får man vackert anpassa sig till omständigheterna och sakta så lite på farten och följa efter bilen framför.

Det är inte så väldans mycket mer besvär för t ex bil bakom dessa framför, att pilla lite upp eller ner på sin farthållare efter hur situationen framför utvecklar sig….

Du ger ideligen bevis på att det viktigaste för dig är att andra ska visa dig hänsyn, men du ska få fritt från och slippa visa andra hänsyn i sådana situationer.
Egoisten hittar du i din spegel…
Citera
2025-12-29, 16:23
Medlem
Citat:
Det är inte så väldans mycket mer besvär för t ex bil bakom dessa framför, att pilla lite upp eller ner på sin farthållare efter hur situationen framför utvecklar sig….

Du ger ideligen bevis på att det viktigaste för dig är att andra ska visa dig hänsyn, men du ska få fritt från och slippa visa andra hänsyn i sådana situationer.
Egoisten hittar du i din spegel…
Om det nu tar evigheter att ta sig förbi bilen som ligger framför är det inte bättre då att genom en liten fartsänkning stanna kvar bakom bilen som ligger framför?
Citera
2025-12-29, 17:56
Medlem
Citat:
Om det nu tar evigheter att ta sig förbi bilen som ligger framför är det inte bättre då att genom en liten fartsänkning stanna kvar bakom bilen som ligger framför?

Som sagt, det beror på från fall till fall.

Likväl är det väl fullt möjligt för den bakom att göra en liten fartsänkning en stund till förutsättningarna framför ger möjlighet för att justera upp farten igen.

Så igen, vissa gånger kan den som tänkt om ha det som bästa val, andra gånger kanske omkörning redan hunnit påbörjas och så går det kanske trögare än vad den som kör om tänkt sig, och trafik bakifrån börjar komma ikapp fast omköraren trodde de inte skulle hinna det. Då är det inte läge att sänka farten utan behålla den och fullfölja, och de bakom får då tåla att justera ner sin fart till ömkörningen är klar.

Inget att gaffla om, det är helt vanlig vardagsmat i trafiken.
Citera
2025-12-29, 18:54
Medlem
Citat:
Som sagt, det beror på från fall till fall.

Likväl är det väl fullt möjligt för den bakom att göra en liten fartsänkning en stund till förutsättningarna framför ger möjlighet för att justera upp farten igen.

Så igen, vissa gånger kan den som tänkt om ha det som bästa val, andra gånger kanske omkörning redan hunnit påbörjas och så går det kanske trögare än vad den som kör om tänkt sig, och trafik bakifrån börjar komma ikapp fast omköraren trodde de inte skulle hinna det. Då är det inte läge att sänka farten utan behålla den och fullfölja, och de bakom får då tåla att justera ner sin fart till ömkörningen är klar.

Inget att gaffla om, det är helt vanlig vardagsmat i trafiken.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt: Om det nu tar evigheter att ta sig förbi bilen som ligger framför är det inte bättre då att genom en liten fartsänkning stanna kvar bakom bilen som ligger framför?
Citera
2025-12-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ur trafiksäkerhetssynpunkt: Om det nu tar evigheter att ta sig förbi bilen som ligger framför är det inte bättre då att genom en liten fartsänkning stanna kvar bakom bilen som ligger framför?

Definiera ”evigheter”….

Du verkar inte läsa så noga vad jag svarar dig….
Citera
2025-12-29, 21:24
Medlem
Citat:
Definiera ”evigheter”….

Du verkar inte läsa så noga vad jag svarar dig….
Enligt min mening är 300 sekunder en evighet vid omkörning.
Citera
2025-12-30, 04:45
Medlem
Citat:
Enligt min mening är 300 sekunder en evighet vid omkörning.

Ok, så då kan du ha överseende och visa hänsyn med att själv hålla igen lite där bakom, de gånger en sådan omkörning framför dig tar kanske upp till 180 s….?

Jag har kört bil sen 70talet på alla möjliga vägar i hela Sverige, Norden och ner genom Europa, och har aldrig varit med om att en omkörning tagit ens i närheten av 180 s, inte ens när t ex två tradare kämpar med omkörning uppför Hallandsåsen eller liknande.

Så, detta gnäll som vissa håller på med för att andra framför dem inte kör om fort nog, är generellt sett förbannat barnsligt.
Citera
2025-12-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ok, så då kan du ha överseende och visa hänsyn med att själv hålla igen lite där bakom, de gånger en sådan omkörning framför dig tar kanske upp till 180 s….?

Jag har kört bil sen 70talet på alla möjliga vägar i hela Sverige, Norden och ner genom Europa, och har aldrig varit med om att en omkörning tagit ens i närheten av 180 s, inte ens när t ex två tradare kämpar med omkörning uppför Hallandsåsen eller liknande.

Så, detta gnäll som vissa håller på med för att andra framför dem inte kör om fort nog, är generellt sett förbannat barnsligt.

Det handlar väl om huruvida den som kör om vill göra det snabbt och effektivt eller sega för att inte riskera att köra lite för fort?

Har just nu en bil med 429 hk, så att köra om görs på ett par sekunder. Jag gör det helst väldigt snabbt då det känns säkrast, i alla fall om det inte är lång raksträcka med god sikt.

Har dock haft bilar så klena som 82 hk och där tog det lite längre tid, men man växlade bara ner tillräckligt och stampade pedalen i mattan så gick det rätt bra även med den bilen, men man undvek att köra om i uppförsbackar.
Citera
2025-12-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det handlar väl om huruvida den som kör om vill göra det snabbt och effektivt eller sega för att inte riskera att köra lite för fort?

Har just nu en bil med 429 hk, så att köra om görs på ett par sekunder. Jag gör det helst väldigt snabbt då det känns säkrast, i alla fall om det inte är lång raksträcka med god sikt.

Har dock haft bilar så klena som 82 hk och där tog det lite längre tid, men man växlade bara ner tillräckligt och stampade pedalen i mattan så gick det rätt bra även med den bilen, men man undvek att köra om i uppförsbackar.

Jodå, jag vet mycket väl hur man ”kan” göra snabba omkörningar, så som du beskriver, och har själv gjort det många gånger i rejält potenta bilar. Men jag har också många gånger gjort långsamma omkörningar när så varit ok.

Men trafiktrådar här på forumet så förespråkar jag i första hand hur vi ska köra bil enligt lagar och regler, och där säkerheten ska prioriteras. Då kanske man inte kan bara gasa på de där sekunderna, men ändå kan behöva få till en omkörning.
Och som jag förklarat så kan det då innebära att det kan blir långsamma omkörningar, som vi alla ibland får tåla helt enkelt. Ja så länge det fortfarande görs på ett säkert sätt, och inte orsakar väsentligt hinder för andra (att behöva hålla igen lite på sin egen fart en kortare stund för att nån framför håller på med omkörning, är inte att hindras väsentligt…) men kan det inte göras säkert och utan att andra hindras väsentligt, så bör man invänta ett bättre tillfälle.
Citera
2025-12-31, 12:37
Medlem
Citat:

Att det tar oerhört lång tid vid omkörningar när 2 stycken ligger på ungefär hastighet framkommer om man räknar på det.

Ett räkneexempel:
Två bilister kör på motorvägen där hastighetsbegränsningen är 100 Km/t. Bägge har för avsikt att hålla sig kvar till sin hastighetsbegränsning. Envise Bilist A har bestämt sig för att köra om Bilist B.

I verklig hastighet kör Bilist A i 100,1 km/t motsvarande 27;81 m/s.
I verklig hastighet kör Bilist B i 99,4 km/t motsvarande 27;61 m/s
Relativa hastigheten är då 0,2 m/s

”Ut”-sträckan, ”Bredvid”-sträckan samt ”In”-sträckan = 60 meter
Med relativa hastigheten 0,2 m/s samt ut-bredvid-in sträckan 60 meter blir omkörningstidem 300 sekunder.

Om Bilist A stannar kvar bakom Bilist B under en timmes tid skulle han förlora 0,7 km motsvarande 25 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in