Citat:
Även detta har du redan fått svar på, flera gånger tidigare.
Det beror på varje enskild situation, dess förhållanden och förutsättningar.
Ibland kanske det ena är mer egoistiskt, i andra tillfällen kanske det är tvärt om.
Men, det bästa för alla är kanske taggig slutar sitta och grotta ner oss i vad som är mest egoistiskt eller inte, och istället jobbar för att vara hjälpsamma hänsynsfulla och visa på gott omdöme i trafiken.
För egen del betyder det att om någon framför mig påbörjar en omkörning som kanske inte är till min fördel utan kanske gör att min egen färd påverkas, så kan min inställning till det variera beroende på hur den aktuella manövern sker, i vilken situation, vilka omständigheter, och vad för fordon etc det handlar om.
Det betyder att jag kan uppleva det som allt från en dum och egoistisk manöver, till helt ok och fullt förståelig sett till aktuella förutsättningar etc. Oavsett vilket så lönar det sig knappast att bli irriterad och sitta på forum och beklaga sig. Det är bara att lära sig att man inte är ensam i trafiken, och folk kan bedöma situationer olika, t o m göra fel ibland. Du gör fel ibland, jag gör fel ibland, alla gör det. Vi får bara leva med det och försöka att hela tiden bli bättre förare
Citat:
Det säger vanligen trafiklärare ja, dock är det totalt fel att tolka det som att det därför skulle vara tillåtet, för det är det inte.