Lök är gott och min bästa grönsak, vad äre att fundera på och sen finns det ju massor av arter av lök med olika smakriktningar
Men jag förstår frågan att man ska testa att undvika att ta med lök i recept där det ingår eller där man själv vill de ska ingå, och utgå ifrån det i god tro att det kommer att smaka bättre utan lök
Bra fråga men jag är envis med att det blir godare med lök och tvärsäker på det för min skull, men sen finns det ju barn och andra som inte tycker om lök eller löksmak och kanske ersätter med nåt annat elelr inget alls och tycker det blir annorlunda godare
AI svar för skoj skull helt enkelt...
Vad kan man ersätta lök med som ger umami på lite samma eller annorlunda milda sätt ?
Du kan ersätta lök med ingredienser som ger en mild umamismak på liknande sätt genom att fokusera på svamp, tomatpuré, jästflingor, misopasta eller specifika kryddor som asafoetida.
Här är några alternativ:
Asafoetida (Hing): Denna indiska krydda ger en smakprofil som påminner mycket om både lök och vitlök när den steks i olja, men är inte en del av allium-familjen. Den är idealisk för dem som är känsliga mot lök men vill ha en liknande djup smak. Använd en mycket liten mängd (en nypa eller två) eftersom den är potent.
Svamp: Särskilt torkad svamp (som torkad shiitake) har en mycket hög umamihalt. De kan läggas i blöt och sedan hackas och stekas, eller så kan svamppulver tillsättas direkt i rätter som grytor och såser för en mustig, mild smak.
Tomatpuré: Långkokt eller stekt tomatpuré utvecklar en rik, fyllig umamismak. Genom att fräsa tomatpurén i olja i början av matlagningen kan du bygga upp en djup bas i rätten.
Misopasta: Denna fermenterade sojabönspasta är en utmärkt källa till umami. En liten mängd misopasta kan röras ner i såser, soppor eller marinader (vanligtvis mot slutet av tillagningen) för att ge en mild, salt och fyllig smak.
Jästflingor (Nutritional Yeast): Jästflingor har en ostliknande, nötig umamismak och används ofta i vegansk matlagning för att ersätta ost eller ge fyllighet. De kan strös över rätter eller blandas i såser och grytor.
Andra grönsaker: Finhackad och långsamt fräst fänkål eller selleri kan ersätta lökens textur och bidra med en aromatisk bas, även om smaken skiljer sig något från lök. Fänkål får en mild, sötaktig smak när den tillagas långsamt.
Buljong: Att använda en smakrik buljong (kött, fisk eller grönsak) som bas ger omedelbart en umamifylld grund till din matlagning
Senast redigerad av Sladdaren 2025-12-22 kl. 11:57.
Visst finns det några rätter, exempelvis några av mina favoriter:
Schnitzel med citron, kapris och anjovis (tror vare sig anjovis eller kapris innehåller lök). Pommes till.
Fläskstek med gräddsås. Kokt potatis till.
Raggmunk med fläsk.
Pannkakor med vispad grädde och hallonsylt.
Fläsksteken brukar tillagas på en bädd av rot/grönsaker, inkl lök och serveras gärna med stekt/karamelliserad lök som extra tillbehör.
Här i huset så är inlagd rödlök med julkryddor ( bla kanel, ingefära, nejlika och stjärnanis) numera ett standardtillbehör till julen olika kötträtter.
Fläsksteken brukar tillagas på en bädd av rot/grönsaker, inkl lök och serveras gärna med stekt/karamelliserad lök som extra tillbehör.
Där ser man, jag kryddar med salt och nymalen peppar i mängder, och så in i en så trång glasbytta som möjligt. Skyn kokar jag med grädde, inget annat behövs.
Där ser man, jag kryddar med salt och nymalen peppar i mängder, och så in i en så trång glasbytta som möjligt. Skyn kokar jag med grädde, inget annat behövs.
Jag lägger alltid en bädd av grönsaker tex potatis, lök, morot och några kvistar färska örter, kanske även kålrot, palsternacka, tomater, champinjoner och liknande beroende på vad jag har hemma (slinker gärna i en slatt Porter i både grytan och kocken med).
Dessa är smaskens som tillbehör och ger en riktigt mumsig sky
Lök är gott och min bästa grönsak, vad äre att fundera på och sen finns det ju massor av arter av lök med olika smakriktningar
Men jag förstår frågan att man ska testa att undvika att ta med lök i recept där det ingår eller där man själv vill de ska ingå, och utgå ifrån det i god tro att det kommer att smaka bättre utan lök
Bra fråga men jag är envis med att det blir godare med lök och tvärsäker på det för min skull, men sen finns det ju barn och andra som inte tycker om lök eller löksmak och kanske ersätter med nåt annat elelr inget alls och tycker det blir annorlunda godare
...
Lök går dock ganska hårt åt tarmar och magsäck så har man tex IBS bör man undvika det.