Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-22, 07:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fläskpannkaka och ärtsoppa gör jag utan lök.

Helt klart ingen lök i fläskpannkakan, men kan inte tänka mig ärtsoppa utan lök.
Citera
2025-12-22, 07:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
En bolognese innehåller inte lök

Basen i en Bolognese är som i många andra saker en soffritto, ie fint tärnad lök, morot och selleri som långsamt tillagas i olivolja (eller smör).
Senast redigerad av Sereena 2025-12-22 kl. 07:17.
Citera
2025-12-22, 07:29
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Om det i vår närvaro sku' lagas mat utan vare sig gul lök lr garlic, då vore vi redan på väg många mil därifrån.

Ha koll på nödutgångarna i kök där du som Le Chef matmissionerar. Lökofoba strömmingar, har ingen plats i vår cuisine.
Citera
2025-12-22, 07:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Om det i vår närvaro sku' lagas mat utan vare sig gul lök lr garlic, då vore vi redan på väg många mil därifrån.

Ha koll på nödutgångarna i kök där du som Le Chef matmissionerar. Lökofoba strömmingar, har ingen plats i vår cuisine.

Det finns ju en del rätter där lök inte passar nå vidare, tex pannkakor, gröt, fisk med äggsås (och en del andra fiskrätter) osv
Citera
2025-12-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det finns ju en del rätter där lök inte passar nå vidare, tex pannkakor, gröt, fisk med äggsås (och en del andra fiskrätter) osv

Lök är utmärkt i flera sorters gröt. Speciellt sån gröt du äter med lingonsylt. Typ råggröt.
Citera
2025-12-22, 11:50
Medlem
Sladdarens avatar
Lök är gott och min bästa grönsak, vad äre att fundera på och sen finns det ju massor av arter av lök med olika smakriktningar

Men jag förstår frågan att man ska testa att undvika att ta med lök i recept där det ingår eller där man själv vill de ska ingå, och utgå ifrån det i god tro att det kommer att smaka bättre utan lök

Bra fråga men jag är envis med att det blir godare med lök och tvärsäker på det för min skull, men sen finns det ju barn och andra som inte tycker om lök eller löksmak och kanske ersätter med nåt annat elelr inget alls och tycker det blir annorlunda godare

AI svar för skoj skull helt enkelt...

Senast redigerad av Sladdaren 2025-12-22 kl. 11:57.
Citera
2025-12-22, 12:13
Medlem
Jo jag har nog lök i och till allt

ALLT
Citera
2025-12-22, 12:38
Medlem
Visst finns det några rätter, exempelvis några av mina favoriter:

Schnitzel med citron, kapris och anjovis (tror vare sig anjovis eller kapris innehåller lök). Pommes till.

Fläskstek med gräddsås. Kokt potatis till.

Raggmunk med fläsk.

Pannkakor med vispad grädde och hallonsylt.
Citera
2025-12-22, 14:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Visst finns det några rätter, exempelvis några av mina favoriter:

Schnitzel med citron, kapris och anjovis (tror vare sig anjovis eller kapris innehåller lök). Pommes till.

Fläskstek med gräddsås. Kokt potatis till.

Raggmunk med fläsk.

Pannkakor med vispad grädde och hallonsylt.

Fläsksteken brukar tillagas på en bädd av rot/grönsaker, inkl lök och serveras gärna med stekt/karamelliserad lök som extra tillbehör.

Här i huset så är inlagd rödlök med julkryddor ( bla kanel, ingefära, nejlika och stjärnanis) numera ett standardtillbehör till julen olika kötträtter.
Citera
2025-12-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fläsksteken brukar tillagas på en bädd av rot/grönsaker, inkl lök och serveras gärna med stekt/karamelliserad lök som extra tillbehör.
Där ser man, jag kryddar med salt och nymalen peppar i mängder, och så in i en så trång glasbytta som möjligt. Skyn kokar jag med grädde, inget annat behövs.
Citera
2025-12-22, 14:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Där ser man, jag kryddar med salt och nymalen peppar i mängder, och så in i en så trång glasbytta som möjligt. Skyn kokar jag med grädde, inget annat behövs.

Jag lägger alltid en bädd av grönsaker tex potatis, lök, morot och några kvistar färska örter, kanske även kålrot, palsternacka, tomater, champinjoner och liknande beroende på vad jag har hemma (slinker gärna i en slatt Porter i både grytan och kocken med).
Dessa är smaskens som tillbehör och ger en riktigt mumsig sky
Citera
2025-12-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Lök är gott och min bästa grönsak, vad äre att fundera på och sen finns det ju massor av arter av lök med olika smakriktningar

Men jag förstår frågan att man ska testa att undvika att ta med lök i recept där det ingår eller där man själv vill de ska ingå, och utgå ifrån det i god tro att det kommer att smaka bättre utan lök

Bra fråga men jag är envis med att det blir godare med lök och tvärsäker på det för min skull, men sen finns det ju barn och andra som inte tycker om lök eller löksmak och kanske ersätter med nåt annat elelr inget alls och tycker det blir annorlunda godare

...

Lök går dock ganska hårt åt tarmar och magsäck så har man tex IBS bör man undvika det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in