Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 15:25
Medlem
Ska göra en mr röntgen imorgon och vill verkligen inte ta ut min tungatav (som ska vara godkänd för röntgen enligt studion)
Men om jag ändå måste ta bort den.. Hur snabbt växer hålet igen?
Citera
2025-12-21, 15:39
Medlem
Hur lång tid tar en röntgen? 2 min.
Citera
2025-12-21, 15:41
Medlem
Inga problem alls med att ta ut den för att göra röntgen.
Citera
2025-12-21, 15:48
Medlem
Kolungt. Har du haft den ett tag kan du utan problem ta ut den en vecka om du vill.
Citera
2025-12-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Kolungt. Har du haft den ett tag kan du utan problem ta ut den en vecka om du vill.
Det där stämmer ju dock inte och absolut inte för en tungpiercing
Citera
2025-12-21, 17:41
Medlem
KlappMungons avatar
Vad är det för "röntgen"?

Om det är en vanlig röntgen eller en datortomografi spelar det roll bara om det är nåt alldeles i närheten av piercingen som ska avbildas. Det kan skymma och störa lite på bilderna så det blir sämre.

Vid en magnetkameraundersökning är det däremot extremt viktigt att inte ha något som påverkas av magnetfältet.
Där hade jag aldrig litat helt på tatuerarens löften.
Citera
2025-12-21, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Det där stämmer ju dock inte och absolut inte för en tungpiercing

Jag har bokstavligen kunnat sätta i mina efter mer än en månad iaf. Vet inte om min tunga funkar annorlunda än andras iofs. Då hade jag iofs haft dem riktigt länge.
Citera
2025-12-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag har bokstavligen kunnat sätta i mina efter mer än en månad iaf. Vet inte om min tunga funkar annorlunda än andras iofs. Då hade jag iofs haft dem riktigt länge.
Ja du har rätt, har man haft de länge kan de vara ute längre men tungpiercingar växer generellt snabbt igen men absolut inte pga en röntgenundersökning 😅
Citera
2025-12-21, 18:44
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruttfia
Ska göra en mr röntgen imorgon och vill verkligen inte ta ut min tungatav (som ska vara godkänd för röntgen enligt studion)
Men om jag ändå måste ta bort den.. Hur snabbt växer hålet igen?
Sannolikt är inte din piercing inte MR kompatibel och därför SKALL du ta ur den om du nu vill göra undersökningen. Lite beroende på, men räkna med att det tar en timme, (väldigt drygt räknat), och på den tiden hinner inte hålet växa igen.
Citera
2025-12-21, 18:47
Medlem
Fantens avatar
Alltså, det tar dagar, om inte veckor för en tungpiercingen att växa igen totalt. Är man väldigt orolig så finns det alltså smycket i plast som man kan sätta i tillfälligt. Dock är vare sig Stål 316L eller titan särskilt magnetiskt. Titan är garanterat inga problem i magnetröntgen.

Jag hade ändå tagit ut den för att vara på den säkra sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Sannolikt är inte din piercing inte MR kompatibel och därför SKALL du ta ur den om du nu vill göra undersökningen. Lite beroende på, men räkna med att det tar en timme, (väldigt drygt räknat), och på den tiden hinner inte hålet växa igen.
Beror helt och hållet vad det är dom ska kolla. Mina tre senaste MRs har gått på fem minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in