Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 4
  • 5
Igår, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Överhuvudtaget, innan domar och allt det där med rättegångar är avklarat så borde fången vara så nära domstolen som möjligt. Idealet är att man nästan är i samma hus eller huset bredvid under den tiden.

Även en period därefter att man överklagar och har sig, det kan ta flera år innan en dom slutligen är fastställd eftersom rättvisan maler på ganska långsamt. Men sedan. En gång transport till det fängelse där man ska tillbringa resten av sitt liv.

Det här med personal var en bra fråga. Jag tänker mig att fängelsön när nästintill 100% automatiserad och det som ändå behöver skötas manuellt görs av fångarna själva. Jag ser det som ideal att det är en ö med en annan ö som ligger i närheten. Där finns personalen som övervakar fängelset. De får såklart jobba under liknande förhållanden som fartygspersonal gör, fast kanske med möjligheten att ha sina familjer där också och leva ett någorlunda normalt liv.

En fängelsö för de värsta brottslingarna. Finns inget som heter permissioner. Däremot såklart utrymme för sjukvård.

Allt går med bra planering.

Jag håller med om att det är dåligt det blivit fängelsebrist, men bristen fanns där före de hårdare domarna också och att polisen äntligen fick permission att på allvar ta itu med den organiserade kriminaliteten. I många år satt regeringarna och friade hellre brottslingarna än att de ville utöka antalet fängelseplatser överhuvudtaget.

Man såg hellre till brottslingarnas bästa än till offren. Det är här skillnaden börjar märkas, man ser mer och mer till att alla medborgare i landet ska ha rätt att få leva ett tryggt och bra liv. För att uppnå det måste man ta bort mobbaren, dvs de personer som helt enkelt skadar andra människor.

För att återgå till trådens kärna. Detta med långa transporter kommer främst att lösa sig med god planering. Man kan ha flera fängelser med olika säkerhetsnivåer ganska nära varandra. Man kan såklart också bygga fängelserna inte så långt från de platser där den mesta kriminaliteten utspelar sig och så vidare.

Det gör ju att det blir även lättare med besök. Jag tycker att även kriminella ska få besök av sin familj, även om jag är väldigt tveksam till att det ska ske oövervakat. Man ska helt enkelt inte lämna en fånge ur sikte för en enda sekund.

Om jag förstår saken rätt så finns där runt 5000-6000 fängelseplatser i Sverige, de är fördelade på olika säkerhetsnivåer. Vi vet att vi behöver runt 30.000 fängelseplatser så med lite matematik så förstår man att långa transporter kan man mycket väl bygga bort.

"Överhuvudtaget, innan domar och allt det där med rättegångar är avklarat så borde fången vara så nära domstolen som möjligt" - Absolut, och det är ju utgångspunkten också. Dels eftersom att advokaten och utredande polis oftast finns däromkring, men också att häktesförhandlingarna sker där. Men sedan finns det ju andra faktorer som gör att man inte alltid kan placeras på "hemmaplan". Dels kan det handla om att man måste sitta på ett säkerhetshäkte, att man är många häktade i samma mål och därför måste spridas ut för att inte riskera att hamna på samma avdelning eller att det helt enkelt inte finns plats.

"En gång transport till det fängelse där man ska tillbringa resten av sitt liv..." - Jag antar att du inte är seriös, eftersom så långa straff inte existerar (i vart fall inte i praktiken). Som jag redan sagt till dig i en annan tråd så skall man ju aldrig behöva underkasta sig högre säkerhet än vad som är nödvändigt. Om man då t ex avtjänar ett väldigt långt straff så är ju tanken att man i möjligaste mån skall kunna klassas ned successivt och kanske t.o.m avsluta straffet på en klass 3-anstalt där det är mer öppet och fritt så att man är rustad inför den villkorliga frigivningen. Det finns ju också andra anledningar till att man skulle behöva byta anstalt. Det kan handla om t ex olämpliga konstellationer, hot och våld eller att man har ett omvårdnadsbehov som inte den nuvarande anstalten kan tillgodose. Så du kan inte hugga en anstaltsplacering i sten.

"Man kan såklart också bygga fängelserna inte så långt från de platser där den mesta kriminaliteten utspelar sig och så vidare" - På sätt och vis har man redan gjort det. Stockholm har tio anstalter samt fyra häkten, Göteborg har fyra anstalter samt två häkten och Malmö har två anstalter samt ett häkte.

"Om jag förstår saken rätt så finns där runt 5000-6000 fängelseplatser i Sverige..." - Nej, den senaste rapporten från november 2025 säger att det finns strax över 8000 platser.

Gällande det här med ön så är det både OT och orealistiskt, så jag lämnar det därhän...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in