Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Absolut är det så! Men faktum är att Sverige redan har otroligt många. Vi snackar 46 anstalter (från Ystad till Haparanda) och 39 häkten (från Ystad till Luleå) och fler är på gång. Att detta trots allt inte räcker tycker jag säger en hel del om hur Regeringen och Riksdagen planerat inför sina straffhöjningar och hårdare tag. Det skall också tilläggas att just denna frågan inte endast påverkas av Kriminalvårdens antal häkten och anstalter eftersom Kriminalvården även kör transporter för Polisen, Rättsmedicinalverket, SIS och Migrationsverket. Man är alltså även styrd av vart rättspsykiatrierna, SIS-boendena, HVB-hemmen och förvaren finns någonstans.
Beträffande fängelser ute på öar så skulle detta innebära oerhörda problem/svårigheter och kosta massa pengar. Dels skulle man ha svårt att ö.h.t rekrytera personal, eftersom det skulle vara både svårt och tidskrävande att ta sig till jobbet då båt isåfall skulle vara enda möjligheten. En stor fängelse-ö skulle dessutom kosta oerhört mycket utifrån att man isåfall hade varit tvungen att transportera intagna från resterande delar av Sverige till denna ön. Det hade också blivit dyrt och otillgängligt utifrån alla andra slags transporter som permissioner, sjukhusbesök, rättegångar osv. För att inte tala om alla leveranser av mat, arbetsmaterial, post, kläder och tvätt etc. som skall transporteras till/från anstalten.
Faktum är ju att Statskontoret och Riksrevisionen uttalat att detta bästa ur kostnad- och effektivitetssynpunkt hade varit att istället för att ha "fler mindre anstalter utspritt i landet" borde ha "färre stor-anstalter mitt i landet". Dessa anstalter skulle då inrymma 1000-1500 intagna och i princip vara självförsörjande
Överhuvudtaget, innan domar och allt det där med rättegångar är avklarat så borde fången vara så nära domstolen som möjligt. Idealet är att man nästan är i samma hus eller huset bredvid under den tiden.
Även en period därefter att man överklagar och har sig, det kan ta flera år innan en dom slutligen är fastställd eftersom rättvisan maler på ganska långsamt. Men sedan. En gång transport till det fängelse där man ska tillbringa resten av sitt liv.
Det här med personal var en bra fråga. Jag tänker mig att fängelsön när nästintill 100% automatiserad och det som ändå behöver skötas manuellt görs av fångarna själva. Jag ser det som ideal att det är en ö med en annan ö som ligger i närheten. Där finns personalen som övervakar fängelset. De får såklart jobba under liknande förhållanden som fartygspersonal gör, fast kanske med möjligheten att ha sina familjer där också och leva ett någorlunda normalt liv.
En fängelsö för de värsta brottslingarna. Finns inget som heter permissioner. Däremot såklart utrymme för sjukvård.
Allt går med bra planering.
Jag håller med om att det är dåligt det blivit fängelsebrist, men bristen fanns där före de hårdare domarna också och att polisen äntligen fick permission att på allvar ta itu med den organiserade kriminaliteten. I många år satt regeringarna och friade hellre brottslingarna än att de ville utöka antalet fängelseplatser överhuvudtaget.
Man såg hellre till brottslingarnas bästa än till offren. Det är här skillnaden börjar märkas, man ser mer och mer till att alla medborgare i landet ska ha rätt att få leva ett tryggt och bra liv. För att uppnå det måste man ta bort mobbaren, dvs de personer som helt enkelt skadar andra människor.
För att återgå till trådens kärna. Detta med långa transporter kommer främst att lösa sig med god planering. Man kan ha flera fängelser med olika säkerhetsnivåer ganska nära varandra. Man kan såklart också bygga fängelserna inte så långt från de platser där den mesta kriminaliteten utspelar sig och så vidare.
Det gör ju att det blir även lättare med besök. Jag tycker att även kriminella ska få besök av sin familj, även om jag är väldigt tveksam till att det ska ske oövervakat. Man ska helt enkelt inte lämna en fånge ur sikte för en enda sekund.
Om jag förstår saken rätt så finns där runt 5000-6000 fängelseplatser i Sverige, de är fördelade på olika säkerhetsnivåer. Vi vet att vi behöver runt 30.000 fängelseplatser så med lite matematik så förstår man att långa transporter kan man mycket väl bygga bort.