Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-12-22, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Fångar ska resa tåg i godsfinka! Det ska vara oisolerat, kalldrag och en ljudnivå från rälsen som för tankarna till Sibirien. Detta är karaktärsdanande och kan få kriminella att ompröva sitt livsval.

Det är ett av flera alternativ. Helt galet att bekosta privatflyg för fångtransporter.

Utbudet av alternativ är stort. Hand-och fotfängsel och transport med DHL kan vara ett. Det körs många hästtransporter genom landet. Med någon av dessa kan man säkert hyra en box.
Citera
2025-12-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det bästa är att ha så tätt mellan anstalter, med några tomma platser på alla ställen, så att det blir som gästgivargårdar/skjutshåll. Den nya anstalten i Värnamo planerades just där för att det är ett perfekt ställe mellan Skåne och Målardalen.

Problemet för Kriminalvården nu är att tanken med skjutshåll inte fungerar eftersom det är överfullt överallt. Det är därför det blir mer direktflyg.

Problemet med reguljärflyg är att nästan allt går via en hub på Arlanda. Går inte att valla fångar mellan terminalerna där... Lite är det samma problem med tåg, De stora stambanorna har väl mer trafik än nånsin, men tvärbanorna är betydligt färre och byten mellan norra och södra Sverige blir i Stockholm, även om det blir en rejäl omväg.

Att åka tåg med häktade personer är vansinne. Risken för fritagning är överhängande.
Bara att ställa en skåpbil på spåret långt borta från närmsta polisstation så får du stopp på
tågen och kan i lugn och ro plocka ut " bror " från vagnen.
Kriminalvårdarna är ju inte beväpnade.
Samma idioter på FB som gnäller över slöseri skulle gnälla när gängledare fritas i Alvesta.
Citera
2025-12-22, 09:23
Medlem
Jag tror att problemet kommer att lösa sig med tiden i takt med att Sverige bygger tillräckligt många fängelser för att på allvar stoppa in de kriminella i fängelset och inte låta de ränna runt helt fritt och göra brott.

Med fler fängelser så kommer det finnas alternativa fängelser inom rimliga avstånd.

Jag reagerar framförallt på att de hyr flygplan för hiskeliga summor. Det är såpass höga summor att man kan mycket väl bygga fångtransportbilar som kan köra i flera dygn, dvs de har sängplatser inne i fordonet.

Inte svårare än att lastbilsförare har en sovplats i anslutning till sin förarhytt.
Citera
2025-12-22, 09:39
Medlem
sonofnatures avatar
Drönare

Om två stora drönare lyfter en fånge med silvertejp

Bör gå smidigt
Citera
2025-12-22, 10:51
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du skriver moderatregimen men pågått sedan 2020, vem påbörjade detta då?
Detta har pågått sedan innan moderatstyret. Ts är bara lite korkad.
Citera
Idag, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att problemet kommer att lösa sig med tiden i takt med att Sverige bygger tillräckligt många fängelser för att på allvar stoppa in de kriminella i fängelset och inte låta de ränna runt helt fritt och göra brott.

Med fler fängelser så kommer det finnas alternativa fängelser inom rimliga avstånd.

Jag reagerar framförallt på att de hyr flygplan för hiskeliga summor. Det är såpass höga summor att man kan mycket väl bygga fångtransportbilar som kan köra i flera dygn, dvs de har sängplatser inne i fordonet.

Inte svårare än att lastbilsförare har en sovplats i anslutning till sin förarhytt.

Du bortser från så mycket fakta och logik i ditt inlägg...

1. Kostnaden på 100 miljoner sträcker ju sig över 5 år. Det rör sig alltså om en snittkostnad på 20 miljoner/år. Man kan alltså knappast påstå att sådana här flygresor sker ofta eller stjäl särskilt mycket av den totala budgeten.

2. Dessutom har många av dessa resor skett under pandemin. I en tid av smittspridning antar jag att du kan se vinster med snabba flygresor där man kan sitta på hyggligt avstånd, kontra långa och tidskrävande resor där man sitter oerhört tätt.

3. Sängplatser i fordonet eller ej så hade ju detta varit en dyr och tidskrävande resa oavsett. Bara bensinkostnaderna hade ju varit monumentala. Sedan har vi personal som skall avlönas för resan, det kommer tillkomma OB-tillägg och traktamente, man kommer vara tvungen att stanna för pauser/raster (vila, äta, toalettbesök). Om man tar exemplet Göteborg till Haparanda som fanns med i SVT-klippet så är det ju inte ens säkert att man har någon intagen att köra den motsatta vägen. Detta skulle alltså betyda att hemresan Göteborg-Haparanda skulle köras med "tom bil" där 3-4 personal sitter och upptar både pengar och resurser. Jag tror nog att du med en ganska snabb uträkning kommer fram till att detta inte hade varit ett dugg mer kostnadseffektivt.

4. Flygresor är även ett bättre och mer kostnadseffektivt alternativ om man ser till oförutsedda händelser (väderlek, motorhaveri osv). Har man chartrat ett flygplan som av någon anledning inte kan lyfta så är det bara att ta bilen tillbaks till institutionen man kom ifrån eller invänta att planet kan lyfta igen. Men om man befinner sig ute på vägarna med en bil och tvingas stanna så blir det oerhört lång väntan på assistans eller att väderleken blir bättre. Både väntetiden och den förskjutna tiden kostar oerhört mycket pengar.

5. Slutligen kan man också konstatera att i de fall där man kör barn, äldre, sjuka eller gravida intagna så är inte dessa långa och tidskrävande bilresor ett rimligt eller värdigt alternativ.
Citera
Idag, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns en enkel lösning, söv personen och packa in denne på ett vanligt reguljärplan och allt blir mycket billigare.
Enklast är att lägga personen i lastutrymmet så tas inte några platser upp inne i planet.

Vid framkomst så väcker man upp personen igen och problemet är löst.

Varför ska vi vara humana och ge brottslingar massa jävla rättigheter då de har valt sin bana helt själv. Lägg ner saft och bullar och börja använd piskan istället.

Din "lösning" kommer jag inte ens kommentera, eftersom du inte är seriös.

Jag vill också informera dig att om du hade lagt ned fem minuter på att ta del av denna granskningen så hade du uppmärksammat att det inte handlar särskilt mycket om "rättigheter" utan pengar, tid och resurser.

/Höj dig!
Citera
Idag, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Nej, jag menar att fångar inte har några särskilda rättigheter till bekvämligheter och annat, oavsett ålder. De kan gott sitta i en bil och svettas.

Jag menar vidare att man måste dimensionera för det planerade intaget, och därmed snabbt bygga nytt, så att man slipper transporter över hela Sverige. Man kan inte låta allt gå i långbänk med femtio utredningar och annan byråkrati, utan man måste sätta spaden i marken direkt.

Om du hade lagt ned fem minuter på att ta del av denna granskningen så hade du uppmärksammat att dessa flygresor även innefattar när Kriminalvården transporterar barn på SIS/HVB-hem. Det kan alltså handla om barn som är LVU-placerade p.g.a föräldrarnas omsorgsbrister. Det behöver alltså inte handla om "fångar" eller barn som begått brott...och kanske kan du sträcka din empati så långt att dessa barn inte skall behöva sitta i en bil i 16h för att komma till sitt nya HVB-hem?
Citera
Idag, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Men vad är det för jävla tid fångarna har att passa?

Nu handlar ju inte detta om de intagnas tid - utan om Kriminalvårdens tid, pengar och resurser.

Men som svar på frågan: Det skulle ju kunna finnas tider att passa. Det skulle ju kunna vara så att en intagen flyttas från Häkte X till Häkte Y för att rättegångsförhandlingen skall ske i anslutning till Häkte Y. Det skulle också kunna vara så att en intagen på anstalt eller förvar skall utvisas - och transporteras till en specifik flygplats för bestämd återresa.
Citera
Idag, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du bortser från så mycket fakta och logik i ditt inlägg...

1. Kostnaden på 100 miljoner sträcker ju sig över 5 år. Det rör sig alltså om en snittkostnad på 20 miljoner/år. Man kan alltså knappast påstå att sådana här flygresor sker ofta eller stjäl särskilt mycket av den totala budgeten.

2. Dessutom har många av dessa resor skett under pandemin. I en tid av smittspridning antar jag att du kan se vinster med snabba flygresor där man kan sitta på hyggligt avstånd, kontra långa och tidskrävande resor där man sitter oerhört tätt.

3. Sängplatser i fordonet eller ej så hade ju detta varit en dyr och tidskrävande resa oavsett. Bara bensinkostnaderna hade ju varit monumentala. Sedan har vi personal som skall avlönas för resan, det kommer tillkomma OB-tillägg och traktamente, man kommer vara tvungen att stanna för pauser/raster (vila, äta, toalettbesök). Om man tar exemplet Göteborg till Haparanda som fanns med i SVT-klippet så är det ju inte ens säkert att man har någon intagen att köra den motsatta vägen. Detta skulle alltså betyda att hemresan Göteborg-Haparanda skulle köras med "tom bil" där 3-4 personal sitter och upptar både pengar och resurser. Jag tror nog att du med en ganska snabb uträkning kommer fram till att detta inte hade varit ett dugg mer kostnadseffektivt.

4. Flygresor är även ett bättre och mer kostnadseffektivt alternativ om man ser till oförutsedda händelser (väderlek, motorhaveri osv). Har man chartrat ett flygplan som av någon anledning inte kan lyfta så är det bara att ta bilen tillbaks till institutionen man kom ifrån eller invänta att planet kan lyfta igen. Men om man befinner sig ute på vägarna med en bil och tvingas stanna så blir det oerhört lång väntan på assistans eller att väderleken blir bättre. Både väntetiden och den förskjutna tiden kostar oerhört mycket pengar.

5. Slutligen kan man också konstatera att i de fall där man kör barn, äldre, sjuka eller gravida intagna så är inte dessa långa och tidskrävande bilresor ett rimligt eller värdigt alternativ.

Det är bra argument du framför. Det enda motargumentet jag kan komma med egentligen och även återknyta lite till mitt eget inlägg är att med fler fängelser så behöver man inte transportera någon över hela landet. Det skulle då kunna resultera i kanske 2-3 timmar bilkörning som "lång resa".

Men helt klart, ska man transportera någon från Haparanda till Göteborg så är flyg bäst, likaså om det är andra omständigheter där man transporterar en mycket farlig person eller annat att det krävs åtgärder som kan bli kostsamma.

Vi får hoppas att du har rätt i att det mesta av kostnaderna var knutna till perioden då covid-restriktioner ställde till det med resor överlag.

Men jag tror vi är överens om att det allra bästa är om man kan undvika långa transporter mellan olika fängelser så mycket det går. Egentligen det enda fängelse jag vill ha långt bort är för de allra farligaste fångarna, de som ska sitta inne på livstid. Min vision är att det byggs en eller flera större fängelser på avlägsna öar, då är det en transport dit såklart men sedan inga fler transporter.
Citera
Idag, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är bra argument du framför. Det enda motargumentet jag kan komma med egentligen och även återknyta lite till mitt eget inlägg är att med fler fängelser så behöver man inte transportera någon över hela landet. Det skulle då kunna resultera i kanske 2-3 timmar bilkörning som "lång resa".

Men helt klart, ska man transportera någon från Haparanda till Göteborg så är flyg bäst, likaså om det är andra omständigheter där man transporterar en mycket farlig person eller annat att det krävs åtgärder som kan bli kostsamma.

Vi får hoppas att du har rätt i att det mesta av kostnaderna var knutna till perioden då covid-restriktioner ställde till det med resor överlag.

Men jag tror vi är överens om att det allra bästa är om man kan undvika långa transporter mellan olika fängelser så mycket det går. Egentligen det enda fängelse jag vill ha långt bort är för de allra farligaste fångarna, de som ska sitta inne på livstid. Min vision är att det byggs en eller flera större fängelser på avlägsna öar, då är det en transport dit såklart men sedan inga fler transporter.

Absolut är det så! Men faktum är att Sverige redan har otroligt många. Vi snackar 46 anstalter (från Ystad till Haparanda) och 39 häkten (från Ystad till Luleå) och fler är på gång. Att detta trots allt inte räcker tycker jag säger en hel del om hur Regeringen och Riksdagen planerat inför sina straffhöjningar och hårdare tag. Det skall också tilläggas att just denna frågan inte endast påverkas av Kriminalvårdens antal häkten och anstalter eftersom Kriminalvården även kör transporter för Polisen, Rättsmedicinalverket, SIS och Migrationsverket. Man är alltså även styrd av vart rättspsykiatrierna, SIS-boendena, HVB-hemmen och förvaren finns någonstans.

Beträffande fängelser ute på öar så skulle detta innebära oerhörda problem/svårigheter och kosta massa pengar. Dels skulle man ha svårt att ö.h.t rekrytera personal, eftersom det skulle vara både svårt och tidskrävande att ta sig till jobbet då båt isåfall skulle vara enda möjligheten. En stor fängelse-ö skulle dessutom kosta oerhört mycket utifrån att man isåfall hade varit tvungen att transportera intagna från resterande delar av Sverige till denna ön. Det hade också blivit dyrt och otillgängligt utifrån alla andra slags transporter som permissioner, sjukhusbesök, rättegångar osv. För att inte tala om alla leveranser av mat, arbetsmaterial, post, kläder och tvätt etc. som skall transporteras till/från anstalten.

Faktum är ju att Statskontoret och Riksrevisionen uttalat att detta bästa ur kostnad- och effektivitetssynpunkt hade varit att istället för att ha "fler mindre anstalter utspritt i landet" borde ha "färre stor-anstalter mitt i landet". Dessa anstalter skulle då inrymma 1000-1500 intagna och i princip vara självförsörjande
Citera
Idag, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut är det så! Men faktum är att Sverige redan har otroligt många. Vi snackar 46 anstalter (från Ystad till Haparanda) och 39 häkten (från Ystad till Luleå) och fler är på gång. Att detta trots allt inte räcker tycker jag säger en hel del om hur Regeringen och Riksdagen planerat inför sina straffhöjningar och hårdare tag. Det skall också tilläggas att just denna frågan inte endast påverkas av Kriminalvårdens antal häkten och anstalter eftersom Kriminalvården även kör transporter för Polisen, Rättsmedicinalverket, SIS och Migrationsverket. Man är alltså även styrd av vart rättspsykiatrierna, SIS-boendena, HVB-hemmen och förvaren finns någonstans.

Beträffande fängelser ute på öar så skulle detta innebära oerhörda problem/svårigheter och kosta massa pengar. Dels skulle man ha svårt att ö.h.t rekrytera personal, eftersom det skulle vara både svårt och tidskrävande att ta sig till jobbet då båt isåfall skulle vara enda möjligheten. En stor fängelse-ö skulle dessutom kosta oerhört mycket utifrån att man isåfall hade varit tvungen att transportera intagna från resterande delar av Sverige till denna ön. Det hade också blivit dyrt och otillgängligt utifrån alla andra slags transporter som permissioner, sjukhusbesök, rättegångar osv. För att inte tala om alla leveranser av mat, arbetsmaterial, post, kläder och tvätt etc. som skall transporteras till/från anstalten.

Faktum är ju att Statskontoret och Riksrevisionen uttalat att detta bästa ur kostnad- och effektivitetssynpunkt hade varit att istället för att ha "fler mindre anstalter utspritt i landet" borde ha "färre stor-anstalter mitt i landet". Dessa anstalter skulle då inrymma 1000-1500 intagna och i princip vara självförsörjande

Överhuvudtaget, innan domar och allt det där med rättegångar är avklarat så borde fången vara så nära domstolen som möjligt. Idealet är att man nästan är i samma hus eller huset bredvid under den tiden.

Även en period därefter att man överklagar och har sig, det kan ta flera år innan en dom slutligen är fastställd eftersom rättvisan maler på ganska långsamt. Men sedan. En gång transport till det fängelse där man ska tillbringa resten av sitt liv.

Det här med personal var en bra fråga. Jag tänker mig att fängelsön när nästintill 100% automatiserad och det som ändå behöver skötas manuellt görs av fångarna själva. Jag ser det som ideal att det är en ö med en annan ö som ligger i närheten. Där finns personalen som övervakar fängelset. De får såklart jobba under liknande förhållanden som fartygspersonal gör, fast kanske med möjligheten att ha sina familjer där också och leva ett någorlunda normalt liv.

En fängelsö för de värsta brottslingarna. Finns inget som heter permissioner. Däremot såklart utrymme för sjukvård.

Allt går med bra planering.

Jag håller med om att det är dåligt det blivit fängelsebrist, men bristen fanns där före de hårdare domarna också och att polisen äntligen fick permission att på allvar ta itu med den organiserade kriminaliteten. I många år satt regeringarna och friade hellre brottslingarna än att de ville utöka antalet fängelseplatser överhuvudtaget.

Man såg hellre till brottslingarnas bästa än till offren. Det är här skillnaden börjar märkas, man ser mer och mer till att alla medborgare i landet ska ha rätt att få leva ett tryggt och bra liv. För att uppnå det måste man ta bort mobbaren, dvs de personer som helt enkelt skadar andra människor.

För att återgå till trådens kärna. Detta med långa transporter kommer främst att lösa sig med god planering. Man kan ha flera fängelser med olika säkerhetsnivåer ganska nära varandra. Man kan såklart också bygga fängelserna inte så långt från de platser där den mesta kriminaliteten utspelar sig och så vidare.

Det gör ju att det blir även lättare med besök. Jag tycker att även kriminella ska få besök av sin familj, även om jag är väldigt tveksam till att det ska ske oövervakat. Man ska helt enkelt inte lämna en fånge ur sikte för en enda sekund.

Om jag förstår saken rätt så finns där runt 5000-6000 fängelseplatser i Sverige, de är fördelade på olika säkerhetsnivåer. Vi vet att vi behöver runt 30.000 fängelseplatser så med lite matematik så förstår man att långa transporter kan man mycket väl bygga bort.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in