Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 11:42
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Våldtäkt av sin hustru tror jag var fullt lagligt i Sverige fram till 1976, om jag minns rätt. Pga att ha sex med sin make /maka var ju själva poängen med äktenskapet. Vilket är logiskt. Idag ska tydligen folk vara gifta utan att få knulla sin fru.

Menar du att svenskarna innan dess var chokladbollar? Fast så hette de inte på den tiden....

Jag förväntar mig inte att en så pass svagbegåvad shitposter som du ska förstå nyansen i avsaknaden av en lag som kriminaliserar våldtäkt inom äktenskapet mot tillämpning av en lag som gör våldtäkt laglig genom att straffa den som värnar sin sexuella integritet.
Citera
2025-12-21, 11:51
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad är det som är så problematiskt? Äktenskapet har rimligtvis juridiska konsekvenser och innebär att det sluts ett avtal. Om någon part bryter mot avtalet kan det få sådana konsekvenser.

Vad som däremot är tveksamt är att staten skall diktera att det måste finnas uttryckt samtycke inom äktenskapet. Det vettiga är att det finns automatiskt samtycke inom äktenskapet och att någon aktivt måste säga nej till sex för att det skall vara ett brott.
Det problematiska för mig är att staten ges makt över vad som sker inom hemmets fyra väggar.

Detaljerna för vad som konstituerar äktenskapets förpliktelser skall allena dikteras av mannen och hustrun, inte en tredje part.
Citera
2025-12-21, 11:58
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Hemskt, men detta är väl ändå ingenting mot vad svenska kvinnor får utstå när svenska män sitter bredbent på bussen. Där snackar vi ordentligt kvinnoförtryck enligt S, MP, V och C.
Citera
2025-12-21, 12:00
Medlem
Hur ska det bevisas, eller räcker det att komma med en anklagelse så blir man trodd?
Citera
2025-12-21, 12:35
Medlem
Bob-Dylans avatar
Inget fel på beslutet i sig, de kan väl lagstifta om att negern är skyldig att använda kondom bara.
Citera
2025-12-21, 12:41
Medlem
TheJesuits avatar
Vi måste sluta ge all form av stöd till Afrika, vi har ju hållit på med det hur lång tid som helst och det gör ju liksom ingen nytta.
Citera
2025-12-21, 12:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det problematiska för mig är att staten ges makt över vad som sker inom hemmets fyra väggar.

Detaljerna för vad som konstituerar äktenskapets förpliktelser skall allena dikteras av mannen och hustrun, inte en tredje part.

Så du tror inte på äktenskapet som en juridisk konstruktion till parternas förmån, samhällets bevarande och barnens beskydd?

Äktenskapet har traditionellt ofta fungerat på tre nivåer, juridiskt, religiöst och samhälleligt. De har fungerat tillsammans som en stabiliserande faktor i samhället och inneburit gemensamt beskydd och gemensamma fördelar, vilket som en av de stora vinsterna inneburit att människor kunnat föda och uppfostra barn, på ett mindre osäkert och otryggt sätt.

Även i ett liberalt demokratiskt samhälle har det sin plats så länge förbundet ingås frivilligt och inte är något tvång. Då måste ju staten och rättssamhället stå som garant för att äktenskapet har juridiska konsekvenser och därmed att det finns regler för det.
Citera
2025-12-21, 13:03
Medlem
HipToBeSquares avatar
Att hamna i fängelse är ju faktiskt ett sätt att vägra sex, i alla fall med sin man.
Citera
2025-12-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om din fru vägrar att ligga med dig finns det ingen anledning att gifta sig. Det är som att leva ensam... Jag tycker att den lagen är rätt.
Om din fru vägrar ligga med dig beror det till 99,9% på att du är misslyckad i sängen. En tillfredsställd kvinna vill oftast ha sex då behövs inget tvång
Citera
2025-12-21, 13:15
Medlem
No-n-sences avatar
Om nu straffet blir böter eller fängelse, vem tjänar på det?
Böter måste ju betalas ur den gemensamma budgeten.
Mef frun ifängelse får han heller inte sex av frun plus att han får göra hushållsarbetet hon gör.
Citera
2025-12-21, 14:04
Medlem
Ballcancers avatar
En kvinna som fött 10 ungar. Blivit smällfet och knappt orkar laga mat ska såklart också få kärlek när hon helst önskar. Allt annat vore ologiskt.
Citera
2025-12-21, 14:16
Medlem
NegernsDofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Å andra sidan är problemen med feminism obefintliga i Afrika. De har heller inga problem med barnafödandet. Tvärtom.

Så vi i Väst ska kanske vara försiktiga med att håna dem när vi själva sitter med en befolkningskris?

Exakt.

Men besserwisser feministsvennen vet alltid bäst du vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in