2025-12-20, 20:09
Medlem
ChristerOstbages avatar
Nu har jag funderat på att starta den här tråden länge men nu gör jag slag i saken.

Många är kockarna som figurerar på TV och en del figurerar här på Flashback: Jureskog, Björn Frantzén, Myllymäki, Tareq osv. Men jag saknar en samlad tråd om mästerkockarna. Hur är de att jobba med och allt annat skvaller!
Citera
2025-12-21, 01:00
Medlem
Baserat på hur Jursekog uttryckte sig för några år sedan angående att minimilöner är för hög o att arbetarna ställer för höga krav på arbetsgivaren. Gör att jag aldrig skulle vilja jobba under hans namn.

Har man taskig attityd helt öppet lär den inte vara bättre bakom stängda dörrar.
Citera
2025-12-21, 02:05
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Baserat på hur Jursekog uttryckte sig för några år sedan angående att minimilöner är för hög o att arbetarna ställer för höga krav på arbetsgivaren. Gör att jag aldrig skulle vilja jobba under hans namn.

Har man taskig attityd helt öppet lär den inte vara bättre bakom stängda dörrar.

Många kändiskockar har en taskig attityd bakom kulisserna. Men Aujalay verkar vara schysst.
Citera
2025-12-21, 04:28
Avslutad
Frantzén intervjuades i 30 minuter på SVT nyligen.

Citat:
Stjärnkrögaren Björn Frantzén driver i dag åtta restauranger i sex länder. Tre av dem har belönats med den mest prestigefyllda utmärkelse en restaurang kan få – tre stjärnor i Michelinguiden. Och det samtidigt. Något ingen annan kock i världen har lyckats med genom historien.

– Ingenting får någonsin gå fel. Ser vi ett jack i en list någonstans så blir det direkt stress och det måste fixas nu, nu, nu, säger han i SVT:s 30 minuter.

Känner du att du har behandlat människor illa?
– Nej, det har jag inte gjort, svarar han.

– Däremot är det så att en elitmiljö, oavsett om det är ett kök, eller i omklädningsrummet för Arsenal – vi är en grupp människor som ska utföra någonting på en hög nivå med mycket press på oss utifrån. Det är inte för alla.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stjarnkrogaren-om-kritiken-fran-tidigare-anstallda-det-har-ar-en-elitsatsning-det-ar-inte-for-alla

I intervjun framstår det som att han offrat hela sin familj och barn för karriären. Ur mitt lekmannaperspektiv framstår det oxå som att han har någon form av högfungerande autism.

Väldigt imponerande att det är världens första kock med 3 Michelinstjärnor på 3 olika restauranger. Det säger sig självt att det är en driven och dedikerad person. Som säkerligen är ett asshole i vissa sammanhang.
Citera
2025-12-21, 11:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

I intervjun framstår det som att han offrat hela sin familj och barn för karriären. Ur mitt lekmannaperspektiv framstår det oxå som att han har någon form av högfungerande autism.

Väldigt imponerande att det är världens första kock med 3 Michelinstjärnor på 3 olika restauranger. Det säger sig självt att det är en driven och dedikerad person. Som säkerligen är ett asshole i vissa sammanhang.

Nu har jag inte lyssnat på intervjun eller jobbat på finare restaurang men vill man vara bland eliten så kommer det kosta och jag tror helt enkelt inte det yrket är för alla.

Det finns vanliga restauranger som serverar bra mat med dessa är något helt annat och att då dessutom ha tre krogar med tre stjärnor i tre olika länder kräver nog sin chef och sitt team och på den nivån så kommer alla inte klara pressen. Att aldrig göra fel är en jävla press då det är mänskligt att fela.
Citera
2025-12-21, 21:57
Medlem
Citat:

Det intrycket fick man ju lite av honom i dokumentären när de jagade stjärnor då han hade Frantzén/Lindeberg med Lindeberg i Gamla stan. Det blev ju en rejäl fnurra på tråden där. Undrar om Lindeberg ätit på Frantzén.
Citera
2025-12-21, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Det intrycket fick man ju lite av honom i dokumentären när de jagade stjärnor då han hade Frantzén/Lindeberg med Lindeberg i Gamla stan. Det blev ju en rejäl fnurra på tråden där. Undrar om Lindeberg ätit på Frantzén.
Dom tar upp den dokumentären i 30 minuter intervjun och känslan är väl att dom fortfarande är osams. Eller Frantzén verkar iaf lite kränkt/långsint/upprörd.
Citera
2025-12-22, 14:49
Medlem
Citat:
Dom tar upp den dokumentären i 30 minuter intervjun och känslan är väl att dom fortfarande är osams. Eller Frantzén verkar iaf lite kränkt/långsint/upprörd.

Okej, tack! Kanske får kolla på 30 minuter.
Citera
2025-12-23, 20:35
Medlem
Knotknets avatar
Björn Frantzén ger intryck av att vara en väldigt oskön person. Jag vill absolut inte äta på hans restaurang.
Citera
2025-12-25, 13:39
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Det tråkiga med den intervjun var att Björn svarade bra på frågorna, men SVT-idioten fortsatte mala på om allt negativt. Varför inte istället fokusera på det positiva som han gjort? Att framhäva det han faktiskt säger, att han har bättre villkor och kortare arbetsveckor? Eller bara det faktum att han är den endesom har tre 3-stjärniga restauranger?

Av 30 minuter var typ 27 negativt, väldigt tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in