2025-12-20, 16:22
Medlem
Min mor och far är skilda sedan ca 10 år tillbaka och jag har 2st syskon. Jag och mina syskon skall alltså dela på arvet om det blir någonting över. Min mor hade ett stort banklån på närmare en miljon som hon tog för att köpa upp en hel del skog.

Förutom det fick ett av mina syskon ett hus av vår mor innan hon gick bort.

Mina funderingar:

1. Kan vi i familjen se till att skogen säljs för ett rimligt pris eller finns det en risk att någon som hanterar dödsboet säljer marken till underpris så länge banklånet kan betalas av? Finns det risk för korruption i så fall, d.v.s. att den som hanterar dödsboet blir mutad och säljer det för billigt? Jag är deltidsanställd med dålig lön och mina syskon är arbetslösa, så vi kan förmodligen inte ta över banklånet.

2. Har jag och mitt syskon som inte fick huset rätt till en större del av arvet? Antar att man kan hävda att syskonet som fick huset fick förskott på sitt arv. Skall man i så fall gå efter en aktuell värdering eller en värdering som gjordes när huset och gården skänktes bort? Har för mig att vår mor gav bort huset för 6-7 år sedan.

3. Jag befinner mig utanför Sverige och kommer inte hem förrän februari. Kan detta bli ett problem eller har jag rätt att delta i eventuella förhandlingar på distans? Kan man skjuta upp arvskiftet tills jag kommer hem?

Tacksam för svar. Det kanske låter småsint att jag tänker på det praktiska redan nu, men jag har 3 barn och vill se till att min familj inte missgynnas.
Citera
2025-12-20, 16:37
Moderator
Siegfrids avatar
Ja, ja och nej.

Det ska göras en bouppteckning där dödsboets alla tillgångar och skulder redovisas . Alla arvingar och testamentsmottagare ska redovisas.
Men först ska en rad praktiska saker göras, som att avsluta abonnemang boka begravning mm.
Du hade inte tänkt vara med på begravningen?
Har du ett bra förhållande till dina syskon, åtminstone än så länge?
Du kan vara med på distans men sen är det också praktiska saker med alla prylar, möbler mm som ska hanteras.
Citera
2025-12-20, 16:40
Medlem
Räkna med att arbetet med arvet kommer att ta tid, speciellt om det är egendomar som ska säljas. Det tar åtminstone 1-5 år innan något arv kan delas ut.
Citera
2025-12-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Räkna med att arbetet med arvet kommer att ta tid, speciellt om det är egendomar som ska säljas. Det tar åtminstone 1-5 år innan något arv kan delas ut.

Okej. Men vad kommer att hända med banklånet under den tiden? Tror du att dödsboet kommer kunna sälja skogen för marknadspriset?
Citera
2025-12-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Okej. Men vad kommer att hända med banklånet under den tiden? Tror du att dödsboet kommer kunna sälja skogen för marknadspriset?

Banklånet lär väl ticka på, dvs att skulden ökar i takt med att det inte kommer in pengar för att betala räntan.
Citera
2025-12-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja, ja och nej.

Det ska göras en bouppteckning där dödsboets alla tillgångar och skulder redovisas . Alla arvingar och testamentsmottagare ska redovisas.
Men först ska en rad praktiska saker göras, som att avsluta abonnemang boka begravning mm.
Du hade inte tänkt vara med på begravningen?
Har du ett bra förhållande till dina syskon, åtminstone än så länge?
Du kan vara med på distans men sen är det också praktiska saker med alla prylar, möbler mm som ska hanteras.

Tack för ditt svar. Förmodligen kommer jag inte att närvara på begravningen. Jag besöker för tillfället mitt yngsta barn utomlands och har helt enkelt inte råd att åka hem till Sverige. Även om jag skulle få åka hem gratis kommer det dröja ca ett år tills jag kan träffa mitt yngsta barn igen.
Citera
2025-12-20, 16:49
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025

Eventuella lån och utgifter betalar dödsboet så länge det finns pengar.
Citera
Avstängd
Citat:

Sicket trams det tar inte alls lång tid om någon av syskonen tar hand om dödsboet!
Citera
Medlem
Citat:
Banklånet lär väl ticka på, dvs att skulden ökar i takt med att det inte kommer in pengar för att betala räntan.

Tror du att det kommer bli en stor förlust? Om pengar finns på bankkontot kommer väl dessa pengar att användas till att betala av banklånet så länge det är möjligt?
Citera
2025-12-20, 17:07
Medlem
Tills bouppteckningen är klar betalas alla räkningar av dödsboet.
Citera
2025-12-20, 17:35
Medlem
UniktAnvNamns avatar

Det bästa du kan göra för att snabba på detta är att lägga upp en plan med dina syskon om att enkelt dela med en tårtspade i 3 delar, vem som fått vad för 15 år sedan spelar ingen roll, ni är alla bröstarvingar och har rätt till eran del.

Om ni kommer överens och är 100% på det klara med hur det här ska gå till, då kan allt vara klart till påsk, börjar ni tjafsa och bråka då tävlar ni med förbifart Stockholm om vem som ska bli klar först.

Finns det inte allt för mycket pengar i dödsboet, då skulle jag vara restriktiv med att anlita jurist!
En jurist inom familjerätt gör ingenting förutom att kosta helt sinnessjuka och orimliga belopp, ofta betalar du 50 000kr för att en nykläckt låtsasjurist ska skapa ett word-dokument på 2 sidor och mejla skatteverket, så tänk över detta med jurist, skog&mark kan gå enkelt att sälja till en granne, ska ni ha mäklarhjälp så ryker det 100K där också.

Var kompis med dina syskon, fundera på om ni vill kasta bort hundratusentals kronor på meningslös hjälp, gör det enkelt och håll det enkelt så är det här klart till påsk, börjar du fitta dig, ställ in dig på en tävling med förbifart stockholm!
Citera
2025-12-20, 17:46
Medlem
1. Ni tre syskon blir ju dödsbodelägare, så ni är tillsammans ansvariga för detta. För varje åtgärd som tas angående dödsboet måste alla dödsbodelägare vara med på. "Någon som hanterar dödsboet" är alltså i första hand ni själva, och jag antar att ni inte vill sälja marken till underpris, om detta skulle bli aktuellt. Att låta en boutredningsman (tredje part) ta hand om dödsboet är ju bara aktuellt om ni skulle bli oense. Även om en sådan anlitas känns det orimligt att denne skulle ta emot mutor.

För banklånet finns det ju egentligen två alternativ, det första är att ni syskon tar över det (om banken godkänner det). I annat fall så kommer ni ju få avsluta och betala tillbaka det. Fram till dess så är ni så klart skyldiga att se till att ränta och eventuell amortering betalas in från dödsboet. Om ni inte vill behålla skogen är det väl rimligt att ni tillsammans försöker se till att ni lyckas sälja den till ett bra pris. Skulle det vara så att ni inte får till ett bra pris utan säljer det för underpris och lånet därmed kvarstår, så att skulderna i dödsboet blir större än tillgångar, då går dödsboet i konkurs, och inga av er "ärver" skulden, utan får bara ingenting i arv helt enkelt.

2. Ja, "förskott på arv" kan du läsa om i 6 kap. Ärvdabalken. Detta gäller i princip alla icke-sedvanliga gåvor som givits genom livet, alltså inte typ småsaker som julklappar, kostnad för uppehälle och utbildning m.m. Inte heller gåvor som föräldern sagt inte ska avräknas som förskott på arv. Hus är en typisk sak som innebär förskott på arv. Enligt 6 kap. 3 § Ärvdabalken så är det värdet vid bortgivandet som räknas, om inget annat bör gälla på grund av omständigheterna. Är ni osäkra på värderingen kan ni kontakta en mäklare för värdering (som kan svara för bakåt i tiden), vilket förmodligen kommer kosta ett par tusen. Räknemetoden som används när det finns förskott på arv är att ni summerar kvarlåtenskapen (det som finns kvar i dödsboet efter att alla skulder betalats) med alla förskott som givits, delar med tre. Detta resultat är en arvslott, alltså vad varje person ska få. Från varje persons arvslott ska det dock dras av vad man fått i förskott. Låt säga att det blir kvar 800 tusen som kvarlåtenskap och husets värde när det gavs bort var 100 tusen. En arvslott blir då (800+100)/3=300 tusen. Personen som redan fått ett hus får då 300-100=200 tusen och ni andra får 300 tusen var.

3. I dagens digitala samhälle finns det väl inget som hindrar att ni förhandlar på distans. Det är inte heller ovanligt att det kan ta något år eller två att få klart ett arvskifte, om fastigheter ska värderas och säljas eller liknande. Det kan i vissa fall ta ett par år om det finns något som är svårsålt. Bara en bouppteckning kan i regel ta ett par månader att få klart. Det finns inga krav på att dödsbon måste avvecklas inom en viss tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in