Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-20, 14:27
Medlem
BAB7s avatar
Kinesiska elbilar (och laddhybrider) håller på att totalt utraderas från den svenska marknaden.

Preliminära siffror visar på knappt 7.000 bilar 2025.
Fördelat på en mängd olika kinesiska bilmärken, som BYD, MG, Zeekr etc.
Detta på en marknad som preliminärt visar på en försäljning av 280.000 nya bilar, varav 36% är rena elbilar och ca 60% el+laddhybrid.

Exempelvis har det registrerats 887 st BYD i Sverige 2025.
Detta kan jämföras med 3.600 st år 2023.
Ora registrerade 7 bilar i Sverige 2025..

Diskutera.
Vad beror detta på?
Vad tror ni?

https://carup.se/kollaps-for-kinesiska-bilmarken-i-sverige/
Citera
2025-12-20, 14:47
Medlem
Abscess1122s avatar
Bil är alldeles för dyr investering för att man ska våga ta risker. Traditionella bilmärken dominerar och även traditionella drivlinjer. Det tog Tesla mer än ett årtionde och massiva investeringar för att nå allmänheten. Och då hade de inte heller Kinaskammen på sig heller. För det är exakt vad det handlar om - ingen vill skryta med att de kör kinesiskt. Bilar är likaså en statussymbol och kinesiskt är inte status. Det förklarar också varför man i Sverige betalar överpris för Volvo, utan större belägg att bilarna är särskild mycket bättre än konkurrenter som säljer för billigare peng. Det bara ska vara Volvo för det är bra.

På ett sätt synd tycker jag för många kinesiska företag har visat en exceptionell innovationsförmåga och driv.
Citera
2025-12-20, 15:01
Medlem
Snicksnackarens avatar
Det är inte kinesiska elbilar som är problemet, det är kinesiska bilar.

Om fortfarande hade varit kvar i rökbilsstadiet i här i Sverige så hade vi fortfarande inte köpt kinesiska diesel-SUV's.

Folk vill inte ha kinesiska produkter OM de inte är
*Billiga
eller
*Tekniskt överlägsna, som t.ex DJI drönare och kinesiska robotdammsugare.

En kinabil, oavsett drivmedel som kostar som en Mercedes men presterar som en Dacia kommer aldrig att slå.
Citera
2025-12-20, 15:02
Medlem
StorFetAnkas avatar
Folk har vaknat upp och insett vad för typ av land Kina är. Som at inte massövervakningen och folkmorden vore illa nog så är det ett land av fusk och lögner med mottot att om du kan fuska så fuskar du. Det har fått hela produktionskedjan att ruttna inifrån. Även om du mot förmodan skulle hitta ett ärligt företag i Kina som försöker skapa en bra produkt så kommer materialet vara såpass ruttet att produkten ruttnar lik förbannat.

Dessutom är inte Kinesiska bilar i närheten av faktiskt billiga bilar som t.ex Dacia från Rumänien. En Dacia kanske håller 5 - 10 år medan en Kinesisk bil rostar sönder på 1-2 år. Och det är i Kinesiskt klimat, på våra Svenska vägar lär de inte hålla länge, speciellt inte inom Rost bältet där man vräker på salt på vägarna så att till och med gamla Volvobilar får det tufft.
Citera
2025-12-20, 15:26
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
För det är exakt vad det handlar om - ingen vill skryta med att de kör kinesiskt.
De vi känner inom den välbeställda medelklassen som ens bryr sig leasa egen elbil kör el-kälkar från P R C . Dessa våra föredömen till svenskar berättar öppet och stolt om det. Många kör Volvo där Zlatten lärt dem i reklamen att den är "made by Sweden". Men de vi är b-kanta med som leasar elbil har också de i bil-o-insatta öron mer obskyra märkena Zeke, Bud, 9½ man, Ehm-gee och allt vad de heter.

7K på bara ett år sålda elbilar från P R C på lilla marknaden Sverige är inte kattsk-t. Pres X-pin kan va' stolt men kommer inte nöja sig förrän alla rikingar till vikingar rattar hans rullande smartingar som kan mer och har fler features än vad vi vet om.
Citera
2025-12-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Folk har vaknat upp och insett vad för typ av land Kina är. Som at inte massövervakningen och folkmorden vore illa nog så är det ett land av fusk och lögner med mottot att om du kan fuska så fuskar du. Det har fått hela produktionskedjan att ruttna inifrån. Även om du mot förmodan skulle hitta ett ärligt företag i Kina som försöker skapa en bra produkt så kommer materialet vara såpass ruttet att produkten ruttnar lik förbannat.

Man kan hoppas på det. Själv skulle jag aldrig köpa en kinesbil. Inte ens en tillverkad i Kina. Var sugen på en Honda tills jag insåg att den var tillverkad i fabrik i Kina. Blev en bil tillverkad i Europa istället. Visst, många av delarna när så klart importerade från Kina men det går ju inte att undvika helt.

Folk bojkottar Tesla för att Aftonbladet och DN säger till dom att göra det och istället köper de kinesiskt utan att reflektera en sekund över det.
Citera
2025-12-20, 16:35
Medlem
Sunimods avatar
Jag skulle tro det beror på osäkerheten till reservdelar om ett par år.
Korta livscykler på modellerna och frekventa förändringar.
Jämfört med exempelvis Volvo så kan man få tag i reservdelar rätt länge.
Citera
2025-12-20, 17:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag skulle tro det beror på osäkerheten till reservdelar om ett par år.
Korta livscykler på modellerna och frekventa förändringar.
Jämfört med exempelvis Volvo så kan man få tag i reservdelar rätt länge.
Tillgången på reservdelar tror jag kommer bli ett enormt problem.
Tesla kommer vara lätta att göra med, till skillnad företag som bara försvinner.
Citera
2025-12-20, 18:14
Medlem
Knucklehugss avatar
Jag stödjer inte ett kommunistland med mina pengar därför köper jag inte kinesiskt utan europeiskt, tror fler än jag tänker så.....
Citera
2025-12-20, 18:22
Medlem
tomatlarss avatar
Det reflekterar ju hur bra rykte kinesiska bilar börjar få. Och då väljer köpare andra märken.
Citera
2025-12-20, 18:26
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Man kan hoppas på det. Själv skulle jag aldrig köpa en kinesbil. Inte ens en tillverkad i Kina. Var sugen på en Honda tills jag insåg att den var tillverkad i fabrik i Kina. Blev en bil tillverkad i Europa istället. Visst, många av delarna när så klart importerade från Kina men det går ju inte att undvika helt.

Folk bojkottar Tesla för att Aftonbladet och DN säger till dom att göra det och istället köper de kinesiskt utan att reflektera en sekund över det.
Finns inga belägg för att Teslas förlorade kunder har köpt kinesiskt istället. Och varför någon skulle vilja bojkotta Tesla behöver inte vara nödvändigtvis varför man väljer bojkotta Kina. Ingen BYD representant har uppmanat till våldsam högerextrem revolt i Europa, till exempel.
Citera
2025-12-20, 18:41
Avslutad
Känns som att man ser ganska många kinesiska bilar på våra svenska vägar. Volvo/Polstar tex ser man överallt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in