2025-12-20, 13:37
Medlem
Sony har patenterat AI som kan censurera innehåll i realtid, till exempel i spel. Tekniken kan automatiskt dölja, ändra eller ersätta sådant som anses olämpligt.

Det här är något många spelare länge oroat sig för och samma typ av teknik skulle i förlängningen även kunna användas för att ändra gamla filmer och annat kulturarv med AI för att göra dem mer ”PK”.

Källa: Sony Patents Real-Time AI Game Censorship Tech That Could Even Make GTA 6 Kid-Friendly

Automatic Bespoke Edits of Video Content Using AI (US20250372124A1 / WO2025250246A1):
Automatic bespoke edits of video content using ai

Samtidigt förs argument fram om att liknande AI borde användas i politiska debatter för att stoppa ”felaktiga fakta”, personangrepp och ”irrelevanta” inlägg.

Det låter rimligt, men är också rätt obehagligt.
Vem avgör vad som är fakta? Vad som är relevant? Vad som är ”fel”?

Risken är att AI inte bara modererar bort skräp, utan i praktiken styr samtalet och formar åsikter.

Är detta ett nödvändigt skydd mot desinformation, eller början på åsiktscensur i realtid?
Citera
2025-12-20, 13:53
Medlem
526s avatar
Kan det undvikas genom att alla som vill flyttar till darknet? Är de dags att bygga en ett nytt Babylon, Emerald City - de frias internet.
Citera
2025-12-20, 13:58
Medlem
När man automatiskt censurerar någonting så är det regelbaserat, dvs man har ställt upp olika regler och olika tekniker som reagerar. Det är t.ex vanligt i bloggar att man kan blockera kommentarer som innehåller vissa ord.

Det är inte AI egentligen utan något som funnits länge. Men när det blir mer AI så är principen samma, man har gett AI en uppsättning regler och så kör man automatiserad censur på det.

Vi har väl många ggr sett här i Flashback att man kringgår att det är emot reglerna att namnge personer genom att man sätter stjärnor på flera ställen i namnet, sedan får läsaren själv gissa vad stjärnorna står för.

Vem som bestämmer? Det är väl två sätt som detta går att styra över. Ägaren givetvis, där kan de i stort sett själva bestämma vad för innehåll de vill släppa fram, men sedan finns det lagar som styr också på olika nivåer.

Vill någon göra ett personligt påhopp på mig här i Flashback så stoppas det inte automatiskt, men det ger mig möjlighet att rapportera det personliga påhoppet och en moderator tittar då på det hela och agerar då utifrån ett regelverk.
Citera
2025-12-20, 14:00
Medlem
StorFetAnkas avatar
Möjligheterna är oändliga, betänk att allt processas innan någon annan ser det. Både ovårdat språk och fakta kan sållas bort, saker tas ur kontext och vissa budskap blir helt omöjliga att få fram. Det kommer inte ens gå att använda kodord som maffian då AI lär kunna lista ut vad man verkligen menar och censurera det.
Citera
2025-12-20, 14:11
Medlem
kalkryggars avatar
När det gäller partiledardebatter så finns det ett bra sätt att använda AI. Den lyssnar på det som sägs och faktagranskar. När det visar att det verkar vara fel så noterar den någon person som får slå ett öga på det.

Om det visar sig att personen har använt fel siffror så kan det vara värt att notera det. Men den ska givetvis inte lägga sig i när exempelvis Centerledaren hävdade att vi kunde ta in 40 miljoner invandrare till Sverige. Såna saker är liksom inte fel i sig. Bara oerhört korkat.
Citera
2026-01-07, 16:43
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
När det gäller partiledardebatter så finns det ett bra sätt att använda AI. Den lyssnar på det som sägs och faktagranskar. När det visar att det verkar vara fel så noterar den någon person som får slå ett öga på det.

Om det visar sig att personen har använt fel siffror så kan det vara värt att notera det. Men den ska givetvis inte lägga sig i när exempelvis Centerledaren hävdade att vi kunde ta in 40 miljoner invandrare till Sverige. Såna saker är liksom inte fel i sig. Bara oerhört korkat.

Det skulle kunna vara något.

Då kommer partiledarna vara väldigt snabba med att förbjuda AI ifrån sådan verksamhet.
Citera
2026-01-07, 17:06
Medlem
En Ai har alltid en ägare....
Någon som sätter reglerna och undantagen..
Såå....vilken ska man lita på.....
Ingen svinrik/eltistisk människa/ägare....
har mänsklighetens bästa som ledstjärna.
Åtminstonde har inte jag under min livstid sett
sådana människor....
Såå...vilka är det som utvecklar denna nya teknik...
Och varför har de så bråttom.....
Citera
2026-01-07, 18:42
Medlem
Användare: Administratör, varför visas mina privata meddelanden i det allmänna flödet och offentliga meddelanden i privata meddelanden?
Administratör: Du har helt rätt, och det är bra att du uppmärksammade det. Jag kommer nu att flytta meddelandena till rätt avsnitt.
Citera
Idag, 18:41
Medlem
Censuren drabbade flahback hårt för ett litet tag sen. Tyvärr kan jag inte berätta vad det gäller eftersom det skulle (tyvärr helt oironiskt) censureras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in