Hej alla!
Jag läste just om olaga intrång i 4 kap. 6 § andra stycket i Brottsbalken (BrB), där det står att:
“Den som obehörigen tränger in eller stannar kvar i en byggnad eller ett fartyg, på en gårdsplan eller på annan liknande plats döms för olaga intrång till böter eller fängelse i högst ett år.”
Jag förstår i stort sett poängen med byggnader och fartyg, men jag undrar vad som menas med gårdsplan här. Är det bara själva marken precis runt huset, eller räknas även t.ex. uppfarten, trädgården, altanen, eller tomten i stort? Finns det några tydliga regler eller exempel från rättspraxis som förklarar detta?
All hjälp och förklaringar tas tacksamt emot!
https://advokaternas.se/2023/02/20/vad-galler-vid-hemfridsbrott-och-olaga-intrang/
Citat:
Den som utan lov tränger sig in eller stannar kvar i någon annans bostad eller annat liknande boende ska dömas till hemfridsbrott till böter eller fängelse i högst ett år. Hemfridsbrott regleras i 4 kap. 6 § första stycket i brottsbalken (BrB). Den som obehörigen tränger in eller stannar kvar i en byggnad eller ett fartyg, på en gårdsplan eller på annan liknande plats döms för olaga intrång till böter eller fängelse i högst ett år, enligt 4 kap. 6 § andra stycket (BrB).